KINESISK (og eier av Volvo): Dette er Geely Emgrand EC7, en mellomklassebil man nå ikke lenger kan le bort når det kommer til kollisjonssikkerhet. For noen fremskritt på veldig få år! Foto: Euro NCAP
KINESISK (og eier av Volvo): Dette er Geely Emgrand EC7, en mellomklassebil man nå ikke lenger kan le bort når det kommer til kollisjonssikkerhet. For noen fremskritt på veldig få år! Foto: Euro NCAPVis mer

Euro NCAP: Kineserne i siget

Tysker og amerikaner gjør det best, men kineserne har størst fremgang.

Den europeiske trafikksikkerhetsorganisasjonen Euro NCAP har igjen utsatt et antall nye bilmodeller for sine kollisjons- og sikkerhetstester. Vi så frem til mange av dem, som angikk modeller vi har kjørt/testet i løpet av de siste månedene.

Fire stjerner til kineserne

Alle bilene har gjennomgått de siste, strenge testene og denne gang oppnådde langt fra alle fem stjerner. Det som tross alt vakte mest oppsikt denne gangen, var at de to kinesiske modellene som ble testet viste seg å ha kommet opp på europeisk nivå når det gjelder kollisjonssikkerhet - om enn ikke på det beste nivået. Begge fikk nemlig fire stjerner, og viktigst av alt, gode overlevelsessjanser for både voksne og barn i bilen. Den ene av de to scoret endog hittil høyeste score på nakkesleng-testen og kan altså vise til meget bra hodestøtte og øvre del av setene.

Tigersprang i sikkerhet

KINESER: Det ærverdige britiske merket MG er nå kinesisk og lager denne modellen, MG6, som fikk sine fire stjerner i Euro NCAP. Foto: Euro NCAP Vis mer


Det sier litt om fremskrittet kineserne har gjort når vi tenker på at forrige resultat vi kunne rapportere var to av fem stjerner til familiebilen Landwind CV9 for cirka et år siden. Det igjen var mye bedre (!) enn resultatene vi kunne rapportere fra skandaløse krasjtester av kinesiske biler i 2007 og 2005.

Med andre ord: Kina-produserte biler som er tilgjengelige i Europa er i dag uendelig mye sikrere enn for bare få år siden, og vi tillater oss å tippe at de i løpet av relativt kort tid vil ha tatt igjen resten av forspranget også.

Også tre europeere og en amerikaner

Det skal nevnes at fire stjerner også kom fire andre modeller til del: Renault Fluence Z.E., elbilen - riktignok basert på en eldre modell, nye Jeep Grand Cherokee, Jaguar XF (skuffelse!), og Fiat Panda, den nye generasjonen. Sistnevnte mistet sin femte stjerne fordi ESP/antiskrens ikke er standard i hele Europa til tross for at dette utstyret (ESC i NCAPs terminologi), blir obligatorisk i Europa til neste år.

Bra for Chevrolet

Geely Emgrand i kollisjons-øyeblikket. Totalt fire stjerner - for bare et par år siden ville vi ikke trodd det. Foto: Euro NCAP Vis mer


Imidlertid fikk flertallet av bilene fem stjerner også denne gang og amerikanernes revansj kom i form av de meget gode resultatene til Chevrolet Malibu, en mellomklassebil i Opel Insignia-klassen som fikk 94 prosent score på voksentesten, 83 prosent på barnetesten, 57 prosent for fotgjengerbeskyttelse og 71 prosent for sikkerhetssystemer. Også hybriden Chevrolet Volt oppnådde fem stjerner, så Chevrolet kan si seg fornøyd med Europa-introduksjonen av to viktige modeller fra et sikkerhetssynspunkt.

Av andre biler vi har kjørt nylig og som oppnår fem stjerner og gode delresultater kan vi nevne Mercedes B-klasse, helt nye Kia Rio - som imponerte oss i test - og Volkswagens minibil, up!.

Resultater på disse punktene for alle de testede bilene finner du i tabellen nederst på siden.

Stadige fremskritt

Ellers fremhevet Euro NCAP at både VW Beetle og Subaru XV, den nye folke-SUV-en, oppnådde den hittil beste score for barnesikring , med 90 prosent. Når det gjelder tilgjengelige systemer som hjelper sjåføren å kjøre tryggere, belønnes Ford, Mercedes, Opel og Volkswagen med såkalte Advanced Rewards, som kommer i tillegg til den tradisjonelle stjerneutdelingen. Særlig Ford Focus fremheves som en bil som kan leveres med sikkerhetsassistenter som inntil nylig var forbeholdt biler i premiumklassen. Det dreier seg om antikollisjonssystem og tretthetsvarsler. Mercedes oppnår belønning for tilsvarende systemer mens Opel belønnes for annen generasjon av sitt adaptive lyssystem. Volkswagen får sin pris for systemet som automatisk bremser for hindere i bytrafikk.

Euro NCAP Advanced Awards:


Les også: Ford med tidenes beste resultat i pickup-klassen

Videoen nedenfor viser hvordan krasjtesten ble gjennomført. Bilen vi ser er Range Rover Evoque, som oppnådde sine fem stjerner og gjennomgående sterke resultater i testene. (Vi ga for øvrig Range Rover Evoque terningkast seks i test).

Euro NCAP kollisjonstest:


Alle resultatene i denne runden:

Foto: Euro NCAP Vis mer

Tabell: Euro NCAP