<b>HENGER HØYT:</b> Det er blitt vanskeligere å oppnå de høyeste utmerkelsene fra sikkerhetsorganisasjonen Euro NCAP. Nå har de kåret de sikreste bilene som ble testet i 2014 - vinneren av hver kategori får tittelen Best in Class. Foto: EURO NCAP
HENGER HØYT: Det er blitt vanskeligere å oppnå de høyeste utmerkelsene fra sikkerhetsorganisasjonen Euro NCAP. Nå har de kåret de sikreste bilene som ble testet i 2014 - vinneren av hver kategori får tittelen Best in Class. Foto: EURO NCAPVis mer

Euro NCAP: De sikreste bilene i 2014

Her er vinnerne i hver klasse.

Den europeiske sikkerhetsorganisasjonen Euro NCAP har kåret de sikreste bilene blant de som ble evaluert gjennom året 2014. Det dreier seg om de bilene som ikke bare fikk fem stjerner, men også oppnådde den høyeste kombinerte poengsummen.

Det deles ut poeng i hver underkategori av sikkerhetsevalueringen og denne er blitt enda strengere i 2014. For eksempel var det i året som gikk bare én småbil (nye Skoda Fabia), som fikk fem stjerner, og den ble da selvskreven vinner i sin klasse for 2014.

Andre, som tidligere gjorde det svært bra i disse testene, gikk i motsetning til Skoda bokstavelig talt på en smell i året som gikk.

Det som er endret har særlig å gjøre med kravene til autobrems-systemene som nå anses som viktig tilleggsutstyr, samt til de øvrige assistansesystemene som har med sikkerhet å gjøre («safety assist»).

Her er mer om hver av kategorivinnerne i 2014.

Store familiebiler

Mercedes-Benz C-klasse Les vår test her vant denne kategorien med gode resultater for voksenbeskyttelse (92 prosent) og barnebeskyttelse (83 prosent). 77 prosent i fotgjengerbeskyttelse er et av de beste resultatene som oppnås uansett kategori, men her mener Euro NCAP alle produsenter har en ekstra innsats igjen å gjøre.

Det samme gjelder for sikkerhets- og assistansesystemer - her får Mercedes hederlige 70 prosent. Dette er delvis takket være autobrems-funksjoner.

VINNEREN: Mercedes C-klasse vinner kategorien "store familiebiler". Foto: EURO NCAP Vis mer


Her kan du se en video som viser hvordan Euro NCAP tester autobrems-funksjonene:


Mercedes C-klasse: Detaljerte resultater

Små familiebiler

Nissan Qashqai ble bedømt sikrest i denne klassen. Det er det vi for vår del kategoriserer som en kompakt folkesuv - og vår test av Qashqai finner du her. Den oppnådde følgende resultater: 88 prosent for voksenbeskyttelse, 83 prosent for barnebeskyttelse, 69 prosent for fotgjengere og 79 prosent for assistanse.

QASHQAI BELØNNES: Av de mindre familiebilene kom Nissan Qashqai best ut i 2014. Her under frontkollisjonstesten. Foto: EURO NCAP Vis mer


Detaljerte resultater

Små flerbruksbiler

Den har et relativt misvisende navn, men Volkswagen Golf Sportsvan er en utmerket fleksibil, som vi konstaterte i vår test. Utvilsomt den beste Golf-versjonen for dem med praktiske egenskaper som førsteprioritet.

Den er altså også den sikreste bilen i sin kategori i 2014 ifølge Euro NCAP, der den oppnådde 87 prosent i voksenbeskyttelse, 85 prosent i barnebeskyttelse, 62 prosent i fotgjengertesten og 73 prosent for sikkerhetsassistanse.

SIDEKOLLISJON: Her får VW Golf Sportsvan gjennomgå, men beviser at strukturen er solid. Foto: EURO NCAP Vis mer


Detaljerte resultater finner du her.

Små SUV-er

Her briljerte den aller nyeste Land Roveren - som ennå ikke har kommet på markedet i Norge, men som er rett rundt hjørnet. De slo til med hele 82 prosent på assistansesystemer og har nok gjort leksa si her. Ellers fikk den gode resultater både for voksenbeskyttelsen (93 prosent) og barnebeskyttelsen (83 prosent). Fotgjengerne sitter som vanlig igjen med svarteper, men 69 prosent er altså i dag ikke så verst her.

SIDEKOLLISJON BESTÅTT: I motsetning til stolpetesten, simulerer sidetesten en påkjørsel av en annen bil i siden. Foto: EURO NCAP Vis mer


Detaljerte data

Småbiler

Skoda Fabia var den av de 14 småbilene som ble lansert i fjor som fikk fem stjerner og, om ikke briljante, så jevnt bra resultater: 81 prosent for både voksen- og barnebeskyttelse, 69 prosent for fotgjengerbeskyttelse og for assistansesystemer - blant annet med autobremsfunksjon.

SIKREST AV DE RIMELIGSTE: Skoda Fabia gir mye bil for pengene - og god kollisjonssikkerhet også. Foto: EURO NCAP Vis mer


Dinsides test av Skoda Fabia

Detalert informasjon finner du her.

Utenfor-kategori

Som nevnt fikk Lexus NX beste score blant biler med alternativ drivlinje. Vi har allerede omtalt Tesla Model S, som gjorde det bra, men Lexusen gjorde det altså bedre.

Den fikk 82 prosent både i voksen- og barnebeskyttelse, 69 i fotgjengerbesyttelse samt 71 prosent for assistansesystemene.

SIKREST MED ELMOTOR: Det var hybriden Lexus NX som vant den utenforstående kategorien for biler med alternative drivstoff. Den kom hårfint foran Tesla Model S. Begge fikk fem stjerner. Foto: EURO NCAP Vis mer


Les Dinsides test av Lexus NX 300h her!

Detaljert informasjon finner du her.

Sammendrag - score i prosenter
ModellVoksenBarnFotgj.Assist.
Mercedes C-klasse92837770
Nissan Qashqai88836979
VW Golf Sportsvan87856273
Skoda Fabia81816969
Land Rover Discovery Sport93836982
Lexus NX82826971


Slik foregår kollisjonstesten (eksempelet Skoda Fabia):