BILEN STOPPER SELV: Autobrems-system for å unngå å treffe fotgjengere. Her testes et system som inngår i Nissans Safety Shield, som er på vei ut i markedet. Nylig kom en begrenset versjon på nye Nissan Note. Foto: Knut Moberg
BILEN STOPPER SELV: Autobrems-system for å unngå å treffe fotgjengere. Her testes et system som inngår i Nissans Safety Shield, som er på vei ut i markedet. Nylig kom en begrenset versjon på nye Nissan Note. Foto: Knut MobergVis mer

Euro NCAP bedømmer autobrems-systemer

Euro NCAP, mest kjent for kollisjonstestene sine, har sett nærmere på autobrems-systemer.

Vi skrev ganske nylig om at autobrems-systemer nå anses som den neste viktige ingrediensen for ytterligere å redusere antall døde og skadede i trafikken.

AEB-systemer

Dette er også Euro NCAP, den europeiske organisasjonen for trafikksikkerhet, overbevist om. Derfor har de nå gått grundig til verks og testet en rekke modeller utstyrt med diverse former for anti-kollisjonssystemer basert på autobrems. Disse kalles for enkelhets skyld AEB, en forkortelse for «Autonomous Emergency Braking».


Slik gikk det med Tesla i kollisjonstest

By-, land- og fotgjengersystemer

AEB-systemene deles inn i urbane, utenom-urbane og "fotgjenger-unngåelse". Den første gjelder situasjoner med lav hastighet, gjerne mellom 30 og 50 kilometer i timen. Volvo var som kjent ute med sitt City Safety-system på XC60, men testen viser at det å være først ute ikke er ensbetydende med å være best når andre har tatt ballen og spilt den videre.

Systemene som skal begrense eller unngå sammenstøt utenfor byen griper inn i hastigheter fra 50 km/t og oppover. Aktiv fotgjengerbeskyttelse er også noe Volvo var tidlig ute med og som vi har testet.

Kineser med toppscore i Euro NCAP

Fra bra til lite effektivt

Bilene som ble testet av Euro NCAP fikk bare de to første systemene vurdert, det vil si urbane og utenom-urbane. Det gis fra null til tre poeng, med én desimal, og karakterene «good» (bra), «adequate» (akseptabelt) og «marginal» (lite effektivt).

Av de åtte bilene som gikk gjennom en grundig kriterie-evaluering, var det Mercedes-Benz E-klasse som kom best ut. Taperen, Honda Civic, fikk dommen «lite efffektiv» for sitt Collision Mitigation Brake System.

Likevel gratulerer Euro NCAP alle deltagerne med i det hele tatt å tilby slike systemer, og oppfordrer dem til å fortsette med forbedring og videreutvikling. Samtidig beklager de at et flertall bilprodusenter fremdeles ikke tilbyr dem. Oversikten over hvem som innfører AEB-systemer kan du se her (oppdateres jevnlig).

Se testen av Mercedes' E-klasse:


Mellom de to finner vi Volvo V40, Mitsubishi Outlander, VW Golf, Volvo XC60, Fiat 500L og Ford Focus - i den rekkefølgen etter resultat.

De fullstendige resultatene kan du lese her. (Klikk på hver bil i listen under lenken for å se detaljerte resultater).

Mot selvkjørende biler

Flere produsenter arbeider med å få ut slike systemer, og vi er gradvis på vei mot biler som kan kjøre så å si på egenhånd og overta de fleste vitale funksjoner fra føreren. Disse annonseres fra cirka 2020.

Japanerne kommer ofte sent, men forhåpentligvis godt. Vi har nylig vært i Japan der vi har sett nærmere på Toyotas systemer, og vi var allerede ved årsskiftet 2011 på tidlig testing av Nissans "sikkerhetsskjold".

- > Toyotas nye hjelpesystemer

- > Vi har testet Nissans Safety Shield