<b>STOPPER/STOPPER IKKE:</b> Autobrems-systemet for fotgjengerbeskyttelse klarer å stoppe nye Tiguan opp til en hastighet av 30 kilometer i timen. Over dette vil den begrense skadene, men ikke unngå påkjørsel. Foto: EURO NCAP
STOPPER/STOPPER IKKE: Autobrems-systemet for fotgjengerbeskyttelse klarer å stoppe nye Tiguan opp til en hastighet av 30 kilometer i timen. Over dette vil den begrense skadene, men ikke unngå påkjørsel. Foto: EURO NCAPVis mer

Euro NCAP: Autobrems kan gjøre forskjellen

Biler må ha autobrems for å oppnå fem stjerner i tester hos Euro NCAP.

Euro NCAP startet testing av autobrems/nødbrems i 2014 etter å ha understreket året før, etter en første bedømming av dem, at det er sterkt å anbefale å velge bil utstyrt med dette antikollisjonsutstyret ved kjøp av bil.

For et år siden kunne de, etter flere tester og undersøkelser, bekrefte at disse systemene utgjør en stor forskjell når det gjelder trafikksikkerhet.

En reduksjon i antall dødsfall og skader i reell trafikk er estimert til over 30 prosent med slik assistanse.

Og fra i fjor ble dette sikkerhetsutstyret et av kriteriene som er med å bestemme karakteren som settes når Euro NCAP gjennomfører sin stadig mer omfattende sikkerhetstesting av nye biler som kommer på markedet.

I 2016 er også autobrems med fotgjengergjenkjenning med blant kriteriene.

3x5 stjerner

Juni-resultatene fra den europeiske trafikksikkerhetsorganisasjonen er nå ute og resultatene for bilene som ble testet denne gangen er meget gode. Det var bare tre modeller som ble testet denne gangen, og alle fikk fem stjerner.

De er alle tre utstyrt med en omfattende sikkerhetspakke som standard, deriblant autobrems-system både for å unngå sammenstøt med andre kjøretøy og med fotgjengere.

FOTGJENGER-AUTOBREMS: Slik utføres testen. Foto: EURO NCAP Vis mer


Av de tre er det bare Volkswagen Tiguan – nylig lansert – og mellomklassesedanen Alfa Romeo Giulia, som vi får se hos oss etter sommeren, som er aktuelle for Norge. Den tredje som ble testet var den spanske tvillingen til Tiguan, Seat Ateca, som logisk nok gjorde det like godt i testen som SUV-en fra Tyskland – som vi testkjørte i vinter.

VIDEO: Krasjtesten av VW Tiguan:


To-plans vurdering

Det nye regimet til Euro NCAP har to nivåer - et som er standard og et som er på forespørsel. Standard er at biler bedømmes ut fra sikkerhetspakken som er standard på alle versjoner av en gitt modell og får sin poengsum og antall stjerner basert på dette.

KLAR TIL DYST: Bilde fra testområdet der autobremsfunksjon for å unngå påkjørsel av fotgjengere testes. Foto: EURO NCAP Vis mer


Deretter er det mulig for en bilprodusent å be om en ny vurdering hvor de viser at sikkerhetspakken er tilgjengelig, som tilvalg. Der kan de eventuelt få et tillegg i vurderingen der det presiseres at bilen får en tilleggstjerne under forutsetning av at pakken er montert.

Endringene som har trådt i kraft i år betyr selvsagt ikke slutten på tilpasningene; Euro NCAP har utgitt et «veikart frem mot 2020» som beskriver kommende endringer i bilindustrien som vil kreve ny fokus fra organisasjonens side. Stadig mer automatiserte assistansesystemer vil kreve at det overvåkes at disse fungerer etter hensikten, for eksempel.

Evnen disse systemene har til å kompensere for menneskelige feil på en trygg måte er for eksempel et kriterium å bedømme dem etter for Euro NCAP.

Tidene endrer seg - hva som gir god trafikksikkerhet også.

Resultat - Alfa Romieo Giulia:

ETTER SMELLET: Alfa Romeo Giulia fikk utmerket karrakter for voksenbeskyttelse (98 prosent) og bra for barnebeskyttelse (81 prosent). Score for fotgjengerbeskyttelse: 69 prosent, og for sikkerhetssystemer: 60. Foto: EURO NCAP Vis mer


Resultat - Volkswagen Tiguan:

HØYT SIKKERHETSNIVÅ: VW Tiguan klarte 96 prosent for voksenbeskyttelse og 84 for barnebeskyttelse. Fotgjengerbeskyttelse: 72 og sikkerhetssystemer: 68. Foto: EURO NCAP Vis mer


LES OGSÅ:

  • Like mange ruser seg i trafikken
  • Dette var årets sikreste biler ifølge Euro NCAP
  • Best og verst i kollisjonstestene