OPP 20 PROSENT: EU vil sette opp dieselavgiftene med 20 prosent, men også i Norge vurderer man eventuelle økninger. Foto: COLOURBOX.COM
OPP 20 PROSENT: EU vil sette opp dieselavgiftene med 20 prosent, men også i Norge vurderer man eventuelle økninger. Foto: COLOURBOX.COMVis mer

EU vil ha høyere avgifter på diesel

Regjeringen vurderer endringer i avgiftssystemet.

EU-kommisjonen vil at dieselbileiere skal betale for bilens CO2-utslipp gjennom økte avgifter på dieselen. Dette kan bety en prisstigning på nærmere 20 prosent, ifølge det danske Ingeniøren. Danmark er også ett av landene som er positivt til forslaget.

I Norge ligger dieselprisen i dag på rundt 13 kroner. Skulle dieselprisen settes opp med 20 prosent, utgjør dette 2,60 kroner dyrere diesel per liter.

I disse dager er også den norske regjeringen i gang med en helhetlig gjennomgang av alle avgifter som er knyttet til bil. Denne legges frem i forbindelse med statsbudsjettet i oktober.

Nytt håp for disse bilene

Sannsynlig med økning i Norge

Skulle det bli en avgiftsøkning her hjemme, vil denne foregå på en annen måte enn i EU-landene.

- Siden skatter og avgifter ikke er en del av EØS-avtalen, vil vi ikke uten videre få en prisøkning på diesel som den foreslåtte økningen fra EU-kommisjonen, forteller Anders Lande, underdirektør i Finansdepartementet.

Men det trenger likevel ikke å bety at det ikke vil bli høyere avgifter på diesel også i Norge.

- Veibruksavgiften på bensin- og diesel skal prise de eksterne kostnadene ved bruk av bil, inkludert ulykker, kø, støy, veislitasje og lokale utslipp til luft. Avgiftsdifferansen mellom bensin og diesel kan ikke uten videre begrunnes ut fra ulikheter i disse kostnadene. I forbindelse med avgiftsomleggingen i statsbudsjettet for 2007 slo Regjeringen derfor fast at avgiftsforskjellene mellom bensin og autodiesel bør utjevnes over tid, forteller Lande.

- I gjennomgangen til høsten vil Regjeringen blant annet se nærmere på om avgiftssystemet skal ta hensyn til at biler med dieselmotorer slipper ut mer partikler og NOx som forurenser lokalt, sier Lande.

Dersom regjeringen velger å sette opp avgifter på diesel på grunn av slike lokale utslipp, er det sannsynlig at økningen vil bli like stor som den foreslåtte økningen fra EU-kommisjonen?

- Det er for tidlig å spekulere i hva Regjeringen eventuelt vil foreslå. Bilavgiftene er noe som vil bli grundig vurdert frem mot høstens budsjettfremleggelse, sier Lande, og påpeker at årsavgiften for kjøretøy fra 2008 ble differensiert etter lokale utslipp, ved at dieselkjøretøy uten fabrikkmontert partikkelfilter har høyere avgift.

Dette drivstoffet gir null utslipp

Støtter avgiftsøkning

Miljøstiftelsen Zero er positiv til en eventuell avgiftsøkning på diesel, ettersom dette gjør klimavennlig drivstoff mer konkurransedyktig.

- I dag er biodiesel litt dyrere enn vanlig diesel. Vi håper en endring i avgiftene kan forandre på dette, sier daglig leder Einar Håndlykken i Zero, som syns dagens avgifter er for lave.

- Likevel er det viktig å ikke øke avgiftene for fort, men å gjøre det gradvis, sier Håndlykken, og støtter EU-forslaget, der økningen på 20 prosent skal skje i løpet av 10 år, fra 2013 til 2023.

Han påpeker at det er CO2-elementet i avgiften som må opp, og ikke de andre eksterne kostnadene ved bruk av bil, siden det er dette som kan gi biodrivstoffet fordeler.

Nå kjøper nordmenn disse bilene