<b>BLIR DYRERE:</b> Periodisk Kjøretøykontroll, som på folkemunne går under navnet EU-kontrollen, blir fra 8. juni en god del strengere og dermed også dyrere.  Foto: ALL OVER PRESS
BLIR DYRERE: Periodisk Kjøretøykontroll, som på folkemunne går under navnet EU-kontrollen, blir fra 8. juni en god del strengere og dermed også dyrere. Foto: ALL OVER PRESSVis mer

EU-kontrollen blir nå mer omfattende

Nye regler vil gjøre det dyrere for norske bilister.

Den 8. juni, blir det innført store endringer i EU-kontrollen (periodisk kjøretøykontroll), etter utsettelsen vi omtalte i januar, og både bileiere og kontrollører vil merke de nye endringene godt.

Konsekvenser av omleggingen kommer allerede fra 1.juni. Uken fra 1. til 5. kan det nemlig vise seg vanskelig å få gjennomført kontroll, som vi nylig kunne fortelle.

Statens Vegvesen presiserer blant annet at kontrollseddelen får ny utforming - den vil ikke lenger vise alle punktene, bare punktene der det er funnet feil. Eksempler på nye punkter er kontroll av ladekabel på elbiler og refleksvest i bil.

Blir dyrere

Den nye kjøretøykontrollen vil naturligvis bli dyrere enn tidligere. En mer omfattende kontroll vil jo åpenbart ta lengre tid og, som Norges Automobilforbund (NAF) påpeker i en pressemelding: Kravene til kalibrering av testutstyret som kontrollorganene bruker vil bli mer omfattende.

Totalt vil ifølge NAF alle kontrollorganer oppleve å bruke om lag 20 prosent mer tid med de nye reglene, og NAF legger ikke skjul på at de selv vil sette opp prisene på deres egen EU-kontroll.

Akkurat det er det for så vidt greit å ha i bakhodet når man leser resten av pressemeldingen fra NAF, som understreker at en strengere EU-kontroll er positivt for trafikksikkerheten - noe det for øvrig er vanskelig å bestride.

Vi skrev om strengere EU-kontroll allerede i januar i fjor.

Flere feil vil kreve utbedring

MER Å SE ETTER: Skjerpet kotroll betyr mer tidsbruk, mer tilpasning og kalibrering av utstyr - og dermed høyere priser. Foto: COLOURBOX Vis mer


NAF påpeker altså at strengere krav vil gi flere såkalte toer-feil som betyr utbedring og ny kontroll, og at dette er bra for trafikksikkerheten.

Særlig vil strengere bedømming av lys føre til at flere biler ikke blir godkjent - og det er noe det er vanskelig ikke å ønske velkommen. Man er til og mest fristet til å spørre seg «hvorfor har ingen tenkt på dette før...?»

Les også: Forbered EU-kontrollen - dette kan du sjekke selv!

Fra og med nå vil det være over 150 kontrollpunkter som blir kontrollert, mens det tidligere bare var 85 punkter. Anmerkninger som tidligere var gradert med «1» vil for manges del bli endret til «2». Konsekvens: Flere feil vil måtte utbedres og bilen vises til etterkontroll. Dette gjelder punktene om lys, feil med kollisjonspute, feil med elektroniske stabilitetssystemer og feilkoblet tilhengerkontakt.

Kjøreforbud for flere

- BRA FOR TRAFIKKSIKKERHETEN: Kommunikasjonsrådgiver Jan Ivar Engebretsen i NAF (bildet) er klar på at kontrollene vil føre til flere kjøreforbud, flere utbedringspunkter og mer behov for etterkontroll. Dette igjen medfører høyere pris - men vil gjøre bilene sirkere i trafikken. Foto: NAF Vis mer


- Er det alvorlige feil på en bil, kan kontrolløren ilegge kjøreforbud på langt flere punkter for bremser, hjuloppheng og styring enn i dag. Flere sjekkpunkter og strengere vurdering av feil, vil gi mer trygghet på veiene, mener Jan Ivar Engebretsen, som er teknisk ekspert og kommunikasjonsrådgiver hos NAF.

Les også: Stadig flere blir stående fast med punktering

Ikke mer enn én per periode

Det har ikke vært begrensninger på om en bileier kan ta flere EU-kontroller i samme kontrollperiode. Noen har tatt bilen til ny kontroll et annet sted når de ikke har vært fornøyd med den første kontrollen.

- Dette blir det nå slutt på. Etter de nye reglene må bileiere som mener de har fått feil anmerkninger, enten klage til Statens vegvesen eller be om en ny vurdering av feil når bilen er på etterkontroll, forteller Jan Ivar Engebretsen.

Stikkprøver

Statens vegvesen skal nå oftere ta stikkprøver av utførte EU-kontroller for å kvalitetssikre at kontrollen er riktig utført. Dette skal skje på 0,3 prosent av alle EU-kontroller, og det er Statens vegvesen som plukker ut de bilene som skal kontrolleres.

- Siden stikkprøvekontroll skal skje rett etter at en EU-kontroll er gjennomført, vil enkelte bileiere bli pålagt å vente på stedet til stikkprøvekontrollen er gjennomført. Så noen vil måtte ta seg en ekstra kaffekopp før bilen er klar, sier Engebretsen.

- Fordelen med stikkprøvekontrollene er at de kan avdekke useriøse aktører, avslutter han.