<strong>Enkelt og kjapt:</strong> Sjekk boltene etter tre til fem kjørte mil. En billig forsikring mot uhell. Foto: Colourbox.com
Enkelt og kjapt: Sjekk boltene etter tre til fem kjørte mil. En billig forsikring mot uhell. Foto: Colourbox.comVis mer

Etterstramming kan redde deg

Sjekk hjulene uansett om du har skiftet selv, eller fått hjelp av andre.

I artikkelen dekkskift for dummies går vi gjennom hvordan du skifter hjul - trinn for trinn. Her stoppet vi ved etterstramming etter hjulskiftet. Men ett punkt til må med på listen, enten du er dekkdummie eller ekspert: Etterstramming etter kjøring.

De syv første dagene etter at fristen for å skifte til sommerhjul gikk ut i vår, rykket NAF ut til 12 bilførere som hadde mistet hjulet, 34 bilister som hadde løse hjulbolter, 4 som hadde knekte hjulbolter og 85 som hadde hjulbolter som var trukket til for hardt. Også de andre bilbergingsselskapene opplever samme tendens i sesong for bytte av dekk.

VIDEO: Slik skifter du hjul

Sjekk etter tre til fem mil

Eksperter anbefaler etterstramming av hjulmuttere når du har kjørt cirka 30-50 kilometer etter hjulskift. Både fordi boltene i utgangspunktet kan være strammet for dårlig, og fordi man kan avdekke feil som kan medføre fare under kjøring. Eksempelvis kan sand og støv som ligger mellom felg og hjulspindel moses i stykker etter tid, og gi dårligere feste for boltene.

– Det kan være nok at et lite rustlag løsner i kontakten med den nymonterte felgen, sier driftssjef Geir Danielsen i Falck Stor-Oslo i en pressemelding.


Hittil i høst har selskapet hatt få oppdrag grunnet løse hjul, men det har vært mildt de fleste steder i landet, og mange har nok ventet med å bytte.

15. oktober kunne bilister i Nordland, Troms og Finnmark legge på piggdekkene. I resten av landet var det tillatt fra 1. november.

NYE DEKK? Her er pristest på vinterdekk, 2011

Løsner først på høyre side

Ifølge Falck er det som regel hjulene på høyre side som løsner først. Årsaken er at mutter- eller boltegjengene går samme vei på alle fire hjul, mot høyre.

Gjengangerfeil

  • For hardt skrudd: Bileier greier ikke få av dekket ved punktering
  • For hardt skrudd: Gjengene ødelegges, boltene kan løsne
  • For hardt skrudd: Boltene knekker, og hjulet kan løsne
  • Feil bolter: Eksempelvis at bolter fra aluminiumsfelger på sommerdekkene brukes på vinterfelger av stål. Disse har som regel ulik lengde, og er de for lange kan de ødelegge gjenger og bremsedeler
  • Manglende etterstramming: Hjul løsner under kjøring.
Hvis en eller flere bolter/muttere lar seg dreie mer enn noen få grader ved etterstramming, er dette et signal om at noe er galt - for eksempel at det er noe feil med bolten eller felghullet.

Ekspertene råder til at du alltid bør etterstramme, selv om du har fått profesjonelle aktører til å skifte hjulene for deg.