Etterfølgeren til Peugeot 106 nå klar for Norge

Industrisamarbeidet mellom Toyota og Peugeot-Citroën i småbilsegmentet går nå for full maskin, og også Norge får nå den tredje modellen av trioen Aygo/C1/107.

Vis mer

Etterfølgeren til Peugeot 106 nå klar for Norge

  1. Store bilder!
Vis mer


Sett bakfra eller fra siden synes vi at vi drar kjensel på denne krabaten, og det er ikke så rart - minibilene som nylig ble lansert av Toyota og Citroën deler det meste med nykommeren. Sett forfra eller delvis forfra drar vi også kjensel på 107, men av en annen årsak: Peugeots nå godt innkjørte merkeidentitet setter sitt preg på bilens fjes som gliser som en 407, en 307 eller en 1007.

Fra 127.900 kroner

Målsetningen med denne typen bil er selvsagt at den skal være økonomisk i innkjøp og økonomisk i drift. Det første er alltid vanskelig i et land med den type avgifter man finner i Norge. I Frankrike koster rimeligste 107 omtrent 69.000 kroner (8.500 euro - februar 2006). I Norge har importøren lirket veiledende pris såvidt under 130.000 kroner - både for tredørs- og femdørsversjonene i sine mest ribbede utførelser. Samtlige priser er listet nedenfor. I Norge finner man kun to andre biler med fem dører til under 130.000 kroner: Kia Picanto 1,0 LX som er 350 centimeter lang (1,0 - 62 hk) og Chevrolet Matiz - også 350 cm (0,8 l - 51 hk). Fra 130.000 til 136.000 finnes Citroën C1, Hyundai Atos og Toyota Aygo med fem dører og sammenlignbare ytelser selv om Atos er smalere og generelt trangere og også noe tregere.

Vis mer


To utstyrsnivåer

Det dreier seg om utstyrsnivået Urban hvor man må klare seg uten det meste av det utstyret man idag finner på de fleste biler. To kollisjonsputer, elektrisk servostyring, ABS og bremsekraftfordeler samt nødbremsassistent utgjør det vesentligste. Baksetet er nedfellbart, men i en del. I utstyrsnivået Trendy er litt rausere: Her får man sidekollisjonsputer, hodestøtter bak og hattehylle, fjernbetjent sentrallås, radio/CD-spiller, delt nedfellbart baksete og elektrisk justerbare vinduer foran.

De tre "søsknene" Vis mer


68 hester

Vi har tidligere kjørt søskenbilene til 107 utstyrt med den samme tresylindrede motoren med en liter slagvolum, som yter 68 hestekrefter og har et dreiemoment på 93 newtonmeter. Det gjør dem til kvikke bybiler som er morsomme å kjøre når de får litt turtall, noe som imidlertid gjør at både Aygo og C1 blir relativt støyende. Vi snakker her om versjoner med manuell girkasse; alternativt finnes en halvautomatisk kasse (manuell med automatkløtsj) kalt 2 tronic. Forbruket oppgis til 0,47 liter bensin per mil. Verdiene må anses som mer enn akseptable for en utpreget bybil - ja, for bilen tilhører egentlig kategorien under småbiler som Polo, Yaris og Fiesta selv om den faktisk kan utstyres med fem dører.

Vis mer


Under 3,5 meter

En litt annerledes front gjør at 107 er en smule lengre enn Toyota Aygo - men lengden er likefullt begrenset til 343 centimeter. Den er altså adskillig kortere enn forgjengeren 106, men plassutnyttelsen er utvilsomt bedre. Videre er bilen 163 centimeter bred, 147 centimeter høy, og den har en akselavstand på 234 centimeter - hjulene sitter helt ute i hjørnene og hjelper til å gjøre kjøreegenskapene meget bra for kategorien.

De veiledende prisene oppgitt av importøren finnes i følgende tabell:

Priser - Peugeot 107
NivåAntall dørerTransmisjonPris
Urban35-M127.900 kr
Trendy35-M136.900 kr
Trendy32 tronic141.900 kr
    
Urban55-M129.900 kr
Trendy55-M138.900 kr
Trendy52 tronic143.900 kr
Motor: 1,0 bensin, 68 hk


Bilen er på plass hos norske forhandlere i månedsskiftet februar/mars, og Peugeot antar at den mest etterspurte modellen vil bli 5-dørs Trendy med manuell girkasse - altså med prislappen rett under 140.000 kroner. De vanlige "sure" ekstrautgiftene kommer selvfølgelig som alltid i tillegg.

  • Store bilder finner du her.
  • Her finner du mer Peugeot-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder