<B>DYR SMELL:</B> Krasjer du i utlandet, må du først og fremst sikre deg bildebevis.  Foto: SCANPIX/ Plainpicture
DYR SMELL: Krasjer du i utlandet, må du først og fremst sikre deg bildebevis. Foto: SCANPIX/ PlainpictureVis mer

Ett enkelt råd kan redde bilferien din

Visste du at vitnet ditt kan telle mer i Sverige enn her hjemme? Og at du kan risikere å måtte dele skyld i Danmark? Slik kan du unngå marerittet hvis du skulle krasje i utlandet.

Nesten halvparten av Norges befolkning planlegger å reise på bilferie i sommer. Men er du forberedt hvis det skulle skje noe uventet?

85 prosent er ikke er klar over hvilke regler som gjelder hvis de krasjer med bil i utlandet.
Det viser en landsdekkende undersøkelse Opinion har utført for KLP.

- Tallene er ikke overraskende. Mange nordmenn glemmer helt at det ikke er norske regler som gjelder når de befinner seg utenfor Norge. Det gjelder både trafikkregler og erstatningsregler, sier avdelingsleder Robin Wulff-Nilsen i KLP Skadeforsikring.

Norge er et høykostland, og mange land er lite interessert i å betale det vi taper på at våre norske biler blir bulket. Etter lange rettsrunder kan du i mange tilfeller oppleve at du ikke får erstattet skadene på bilen din.

ADVARER: Robin Wulff-Nilsen i KLP. Foto: KLP Vis mer


- Spesielt er Tyrkia og tidligere jugoslaviske land som ikke er medlem av EU, problematiske. Men også i land du ikke forventer problemer, bør du være oppmerksom på at det er andre regler som gjelder, sier Wulff-Nilsen.

Vitner viktig i Sverige

- I Norge teller vitner - som samboer eller ektefelle - i bil ikke så mye da det vurderes at de er inhabile. Men i Sverige teller derimot disse vitnene like mye som andre vitner. Det er greit å være klar over.

Du kan risikere å måtte dele skyld

- I Danmark er det vanlig å dele en skade i 50/50 mellom selskapene. Det gjør at en nordmann kan risikere å få ansvaret for halvparten av skaden selv om det ikke er tilfelle. Derfor er det viktig at man skriver at man tar forbehold om det er noe man er uenig i, selv om man signerer, oppfordrer Wulff-Nilsen.

I tillegg er det alltid viktig at man får signert skademeldingen av den andre parten. Hvis ikke, kommer man ikke så langt.

Avdelingslederen oppfordrer også kundene om å sørge for flest mulige opplysninger, og viser til et tilfelle fra Tyskland:
- Vår kunde hadde selv notert seg navnet på selskapet til lastebilen og kontaktet dem for å finne sjåføren som kjørte på tidspunktet. Det fant han ut av - og det igjen førte til at saken gikk mye raskere enn den ville ha gjort.

LES OGSÅ: Skal du på bilferie? Dette må du passe på!

Ta bilder av skadestedet

Wulff-Nilsens viktigste råd om du krasjer med en annen bil, er at du henter fram kameraet.

- Husk å ta bilder av bilenes skilter, både foran og bak. Dersom bilen din blir truffet av et vogntog, gjelder skiltet bak bare tilhengeren den trekker. Selve bilens registreringsnummer finner man på bilen, altså foran.

Ta også bilder av gateskilt, og ta avstandsbilder som viser bilenes plassering. Og ikke glem å ta bilde av motpartens førerkort og vognkort.

- Tenker du på hvor mye penger du taper ved å måtte ta saken på din egen forsikring, vil du nok spandere noen minutter på å ta bilder og skrive grundig skademelding før bilene forlater stedet. De minuttene det tar får de andre trafikantene bare tåle, sier Wulff-Nilsen.

Dekker skader på andre

Alle som forsikrer bilene sine i Norge, får inkludert en lovpålagt ansvarsforsikring.
- Denne dekker alle skader på den andre sjåførens bil, også når bilen er utenlandsk. Utgifter til medisinsk behandling og erstatning for personskader på noen i den andre bilen, er også dekket av ansvarsforsikringen, sier han.

LES OGSÅ: Pass på å fylle riktig drivstoff i utlandet

Dette må du huske å ha med deg i bilen:

GRØNT KORT: Dette er et bevis for at du har gyldig ansvarsforsikring i de landene du kjører inn i. Du får Grønt kort ved å henvende deg til forsikringsselskapets kundesenter.

KJEDELIG STOPP: Bilferien kan bli et lite mareritt om det skulle smelle. KLP advarer spesielt mot Tyrkia og land i det tidligere Jugoslavia. Foto: Plainpicture Vis mer


VEIHJELPBEVIS: Det er redningssentralen (NAF, Falck, Viking etc.) du skal ringe hvis du trenger akutt hjelp til biltauing eller kontakt med verksted, ikke forsikringsselskapet. Forsikringsselskapet varsles så snart som mulig etter uhellet slik at du kan få ytterligere informasjon, sende skademelding og bilder for oppstart av saksbehandlingen.

SKADEMELDING: Ta med en skademelding på norsk, engelsk og tysk. Selv om motparten skulle hevde at skademelding ikke brukes i land dere, så be han eller henne fylle ut slik at du har alle opplysningene. Dobbeltsjekk at opplysningene motparten oppgir er korrekte, for eksempel se om bilnummeret stemmer med det som er skrevet i skademeldingen. Ta bilde av motpartens førerkort og vognkort.
Og husk: Kulepenn som virker...

LES OGSÅ: Her er de fineste veistrekningene i Norge