VÆR OPPMERKSOM: Husk at brannbilen er større og tyngre enn de fleste andre kjøretøyer i trafikken. Det gjør at det kreves mer når den skal forbi, spesielt i tettgående trafikk. Foto: Audun Braastad / NTB scanpix
VÆR OPPMERKSOM: Husk at brannbilen er større og tyngre enn de fleste andre kjøretøyer i trafikken. Det gjør at det kreves mer når den skal forbi, spesielt i tettgående trafikk. Foto: Audun Braastad / NTB scanpixVis mer

Hvordan reagerer du om en brannbil, politibil eller ambulanse skal forbi?

Etatene sliter med uoppmerksomme sjåfører

- Spesielt om ettermiddagen er bilistene slappe, forteller instruktør Jørn Vidar Johansen ved Kongsberg Brann- og redning.

Blir du stresset av at blålysene dukker opp i speilet? Senk skuldrene, oppretthold farten og sving til siden når du har anledning, er etatenes klare råd.

- De fleste bilister er flinke, men det er jo de som ikke er flinke til å gi klare tegn som en husker og som skaper problemer, forteller Johansen.

Fart, plassering og tegngivning

Før utrykningskjøretøyet gjør sin forbikjøring, ser sjåførene alltid etter tre signaler fra sjåføren foran.

- Vi skal alltid ha kontakt med trafikantene vi ønsker å passere. Spesielt ved tett trafikk ser vi om farten blir justert, hvordan bilene plasserer seg i veibanen og om det eventuelt skulle komme noen tegngivning fra sjåføren foran, forteller Johansen.

Minst to av disse tre kriteriene må fylles før passeringen gjennomføres.

OVERSIKT: Fra høyden har brannvesenet god oversikt, nå etterlyses mer oppmerksomhet fra bilistene. Foto: Magnus Arnkværn Vis mer

Pål Syljeset er Underbrannmester ved Midt-Hedmark brann- og redningsvesen. Han forteller at det gjerne oppstår problemer og vanskelige situasjoner når bilistene bråbremser.

- Mange sitter og surrer med andre ting mens de kjører, det ser vi jo her oppe fra.

- Det beste er om en kommer seg unna så fort som mulig. Ikke brems opp og stopp, men fortsett heller i samme fart til du finner en plass du kan komme deg unna veien, er hans klare oppfordring.

Kommunikasjon er viktig

Da vi tidligere i år var med Utrykningspolitiet på øvelse, fikk vi et godt innblikk i hvordan kommunikasjonen mellom bilistene og blålysene fungerte.

I en situasjon hvor bilen vi sitter i blir «låst» mellom flere vogntog, signaliserer det møtende vogntoget til trafikken foran oss at oppmerksomheten bør skjerpes ved å blinke med lysene.

Det setter sjåføren i bilen vi sitter stor pris på.

- Her ser en hvor godt kjemien kan fungere, sa Robert Bjørklund i UP da.

- At blant annet yrkessjåførene hjelper oss på den måten er helt topp, samtidig bidrar det til økt sikkerhet for alle.

Ambulanse i grøfta

Instruktør Johansen forteller også om en situasjon hvor kommunikasjonen ikke fungerte helt. Det resulterte i at en ambulanse i grøfta.

- Det var en ambulanse som skulle kjøre forbi en rekke på flere biler, der bilene foran den som lå nærmest åpenbart hadde fått med seg ambulansen som kom i høy hastighet i det andre feltet. Det hadde ikke den som lå bak, som trolig trodde den ble sluppet forbi av bilen foran.

- Det resulterte i at ambulansen ble sendt ut i grøfta av bilen som la seg ut.

Videre kommer Johansen med flere oppfordringer til sjåfører som skulle få blålysene i speilet.

  • Finn et egnet sted å stoppe. Å bråbremse skaper farlige situasjoner både for utrykningskjøretøyet og bilene som er i samme kolonne.
  • Gi tydelige tegn og sett ned farten når et utrykningskjøretøy skal forbi. Ikke bare legg deg til siden, senket fart gir mye kortere forbikjøringsstrekning.

Slik så det ut da Oslo brann- og redningsetat hadde en utrykning til Vålerengatunnelen i tett trafikk.

Les også:

Så stor avstand må du holde til bilen foran

Livsfarlige sjåfører kjører i rus hver dag

Så lenge må du vente med å kjøre etter fylla