Foto: Knut Moberg
Foto: Knut MobergVis mer

Et utmerket alternativ til Golf

Etter vår prøvekjøring av Mitsubishi ASX kan ikke vi se at det finnes noe bedre kjøp blant folke-SUVene i dag.

ULM, Sør-Tyskland (DinSide Motor): Denne bilen kommer vi nok til å få se en del av på norske veier fremover. Vi prøvesatt den første gang under bilmessen i Genève og ble allerede da overrasket over den gode innvendige plassen.

Starter på 232.000 kr

Så fikk vi prislisten på bilen (se nederst i artikkelen), og det var også en aha-opplevelse. Bilen priser seg nemlig, med en startpris på 232.000 kroner, inn under samtlige direkte konkurrenter i markedet. Av konkurrenter må vi nevne Skoda Yeti, Nissan Qashqai, Peugeot 3008, Ford Kuga, Hyundai ix35, Toyota RAV4 og VW Tiguan - litt avhengig av om vi snakker forhjulsdrift eller firehjulsdrift. (Lenker til våre omtaler av konkurrentene finner du nederst på siden).

Golf-alternativ

Hva vi mener med alternativ til VW Golf? Nettopp det vi skriver. På samme måten som Nissan gjorde med Qashqai, tok Mitsubishi sikte på kundegruppen med samme typen budsjett som et flertall av Golf-kjøpere. Det vil si at man finner et romsligere og mer høyreist alternativ i en stor del av det samme prisleiet. Det betyr ikke at bilene er direkte konkurrenter - de tilhører tross alt to forskjellige kategorier og Golf er og blir en mer forseggjort og velkjørende bil. Men altså: Det finnes i dag alternativer i folke-SUV-klassen.

Crossover eller folke-SUV

Et eget begrep er oppstått for å beskrive biler som kombinerer egenskapene, eller i det minste utseendet, til SUVene samtidig som de håndteres omtrent som klassiske, kompakte stasjonsvogner. Begrepet er crossover og Nissan Qashqai er erketypen på en slik. Første generasjon Subaru Forester ble allerede kalt en crossover - da den mest av alt var en kompakt, noe høyreist stasjonsvogn. Uttrykket crossover er for øvrig visstnok hentet fra musikkens verden der man bruker det for å beskrive musikkstiler som er krysninger av forskjellige genre.

Det er ellers en misforståelse at SUVer nødvendigvis har firehjulstrekk (selv om de oftest har det); siden selve begrepet oppsto rundt 1990 i USA har "Sports Utility Vehicles" vært mer kjent for Jeep-aktig, røft utseende med høy bakkeklaring og dominansen av de praktiske og utilitære aspekter, enn for rene terrengegenskaper.

To- eller firehjulsdrift

Ganske sinna oppsyn, men bilen er snill som et lam. Foto: Knut Moberg Vis mer


Foresteren hadde firehjulsdrift, men dagens crossovere er ofte tilgjengelige både med to- og firehjulsdrift. Nissan Qashqai selges mest som forhjulsdrevet, og nykommeren, Peugeot-suksessen 3008, tilbys foreløpig ikke med firehjulsdrift i det hele tatt.

Nytt familiemedlem

Det gjør imidlertid Mitsubishi ASX. Dette er lillebroren til Outlander (Siste test av Outlander med diesel og automat finner du her), som størrelsesmessig er i overkant av hva man kan kalle en kompakt SUV. Designmessig er slektskapet til Outlander svært tydelig og fronten er lik den vi nå finner på både Colt, Lancer og Outlander, det vil si ganske streng og bestemt. ASX plasserer seg blant de mest kompakte med hensyn til lengde (430 centimeter), men bilen tilbyr som nevnt overraskende god plass.

God plass

ASX oppleves som romsligere enn en RAV4, for eksempel. Dette gjelder særlig plassen på annen seterad - bilen kan frakte godt voksne personer på begge seterader uten problemer. Bagasjerommet er heller ikke noe å klage på. Volumet med baksetet på plass oppgis til 420 liter. Plassfølelsen i bilen, som jo bare er litt større enn en VW Golf, henger sammen med kombinasjonen av høyden - 162,5 centimeter - og lang akselavstand - 267 centimeter. Sistnevnte er det samme som på Outlander. De to bilene deler for øvrig samme plattform.

I interiøret er det lett å finne seg til rette og vi fant fort en grei sittestilling i seter som ga grei støtte og tilstrekkelige justeringsmuligheter. Man sitter høyt og har god oversikt til alle kanter. Dashbordet er også oversiktlig, med enkle, tydelige instrumenter og ergonomisk betjening.

Interiørbilder:

Oversiktlig og lettbetjent. Materialvalget er bedre enn før, men fortsatt et stykke unna de beste. Foto: Knut Moberg
Vi syntes vi satt godt i forsetene. Tilstrekkelig støtte. Foto: Knut Moberg
Det er overraskende god plass bak. Foto: Knut Moberg
Heller ikke bagasjerommet er det noe å utsette på. Bra i forhold til bilens størrelse og særlig i forhold til den gode bakseteplassen. Foto: Knut Moberg
Ekstra rydderom under gulvet. Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg


Motorer

Vi har lite grunnlag for å uttale oss bastant om de motorene som vil bli å finne i flertallet av biler som skal selges her i landet. Vi fikk nemlig bare anledning til å kjøre toppmotoriserte 1.8 DI-D med Mitsubishis nye dieselmotor i 150-hestersversjon.

Under panseret på ASX finner man ellers relativt ordinære motoriseringer hva gjelder slagvolum og ytelser. Utvalget fremstår som begrenset, men rasjonelt. Bensinmotoren er en 1,6-liter som yter 117 hestekrefter og har et dreiemoment på 154 newtonmeter. Det gir en toppfart på 183 kilometer i timen og en sprint fra 0 til 100 på 11,4 sekunder hvilket er greit for en bil i denne kategorien. Utslipp på 138 gram CO2 per kilometer er ikke noen dårlig verdi i denne klassen.

Foto: Knut Moberg Vis mer


Dieselmotoren som kommer til å bli mest utbredt er 115-hestersvarianten av ovennevnte 1.8 DI-D. Vi tror den vil passe utmerket til denne bilen. Den gode nyheten er at det i bunn og grunn er samme motor som den vi kjørte, bare med lavere effekt, noe som turde ha liten betydning på norske veier. Dreiemomentet er nemlig identisk og etablerer seg på sterke 300 newtonmeter fra 2.000 til 2.500 omdreininger. (150-hesteren har samme trekkraft mellom 2.000 og 3.000 omdreininger).

Motoren er nyutviklet og er den første dieselmotoren med variable ventiltider. Vi opplevde den ikke bare som sprek, men også som kultivert, stillegående og med god fremdriftsevne over et bredt register og jevn kraftutfoldelse. Den vibrerer også mindre enn tidligere generasjoner. I 115-hestersutgave presterer motoren 0-100 på 9,7 sekunder - hvilket er bra - og kan nå 200 km/t i toppfart. Dette er tallene for den forhjulsdrevne varianten. Med firehjulsdrift blir toppfarten 185 km/t og akselerasjonen fra 0 til 100 10,6 sekunder.

God å kjøre

Mitsubishi ASX ga oss en fin kjøreopplevelse i den forstand at den fremstår som et velutviklet kompromiss når det gjelder kjøreegenskaper og komfort, noe som for øvrig blir stadig vanligere i de "folkelige" kategoriene (les: De aller fleste nye personbiler). Understellet virket på oss litt mer "modent" enn det vi husker fra Outlander og dette merket vi spesielt med forhjulsdrift. Når det gjelder firehjulsdrift benytter for øvrig Mitsubishi seg av det samme systemet som med storebror Outlander.

Konkret betyr dette en bil som er lettkjørt og letthåndterlig, med en styring som er passe presis og en forstilling som følger godt med i svingene. Understellet virker godt balansert. I forhold til Outlander syntes vi dempingen var hakket mer komfortabel samtidig som heller ikke ASX viser tendenser til overdreven krenging eller duving. Kort sagt kjøres den som en vanlig personbil og oppleves i så måte ganske likt eksempelvis en Qashqai. Også når det gjelder lydnivået i kupéen merker vi en forbedring i forhold til Outlander; her har Mitsubishi gjort fremskritt. En klart stillere dieselmotor hjelper selvsagt.

Eksteriørbilder:

Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Ganske sinna oppsyn, men bilen er snill som et lam. Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Eksempler på konkurrenter: Hyundai ix35 og Skoda Yeti. Foto: Knut Moberg
Eksempler på konkurrenter: Peugeot 3008 og Nissan Qashqai. Foto: Knut Moberg


Utstyr/pris

Vi har allerede nevnt at ASX starter på 232.000 kroner med forhjulsdrift og bensinmotor. Den er da ikke ribbet for utstyr heller. Selvsagt er det vesentlige av sikkerhutsutstyr på plass med antiskrens/antispinn på plass og bilen kan til og med skilte med syv kollisjonsputer - hvorav en for førerens kne. (Mitsubishi prøver seg med utsagnet "ni kollisjonsputer" slik Toyota en stund gjorde, men uansett om man må mene at kollisjonsgardiner som beskytter både foran og bak burde regnes som to puter, er det ikke slik det gjøres i industrien per i dag og da blir dette misvisende). Syv kollisjonsputer altså - men det er bra, det.

Med dieselmotor starter ASX på 260.000 kroner og med kombinasjonen diesel/firehjulsdrift koster den fra rett under 300.000. Se for øvrig prisliste nederst på siden.
Vi kan konstatere at bilen forblir prisgunstig i forhold til konkurrentene uansett motor og utstyrsnivå. I tillegg har Mitsubishi et sterkt kort i og med fem års garanti, som bare Hyundai matcher blant ASX-konkurrentene.

Inform

Innstegsnivået, som nevnt ovenfor, heter Inform, er altså minimalt, men akseptabelt utstyrt og gjør 232.000 kroner til en attraktiv innstegspris. Utstyret inkluderer, utover sikkerhetsaspektet, manuelt klimaanleggtåkelys foran, el-speil med avising og stereo med CD/MP3/AUX samt lys med "velkommen" og "følg-meg-hjem"-funksjoner. Positivt: Bakseteryggens vinkel kan justeres, og: Kryss i taket!! Mitsubishi ASX har et ratt som kan justeres både i høyde- og lengderetningen. Velkommen etter, men bedre sent enn aldri. Derimot er på dette nivået bakseteryggen udelt.

Invite

Nivå to har i tillegg noe mer forseggjort finish med lettmetallfelger (16"), sorte takrails, regnsensor, sotede bakre vinduer, bakseterygg nedfellbar i forholdet 60/40, skinntrukket multifunksjonsratt og skinntrukket girspak, automatisk fartsholder, LCD-skjerm i farger , automatisk klimaanlegg og hanskerom med kjølefunksjon. En USB-inngang finnes i oppbevaringsboksen i midkonsollen, som for øvrig har lengdejusterbart armlene.

Intense og Instyle+

Som vi ser har man det nødvendige utstyret i og med Invite-nivået. Ønsker man i tillegg ryggesensor, 710 watts premium-lydanlegg fra Rockford Fosgate med 6-CD-skifter og 9 høyttalere, elektrisk innfellbare sidespeil, rattbetjent Bluetooth håndfri-system og fetere felger (hjul i dimensjonene 215/60-17), satser man på nivået Intense.

Topputgaven Instyle+ inkluderer panoramaglasstak med innvendig dempet belysning, bi-xenon hovedlys med ekstra-vid lyskegle, ryggekamera, nøkkelløs start, skinnseter med eljustert førerstol samt navigasjonssystem og 40GB-harddisk.

Leveres i august

I juni kommer de aller første eksemplarene til Norge og leveransene kan ifølge importøren starte i august. Bestillingene har imidlertid begynt å renne inn, de første demobilene kommer om noen uker og importøren satser på å selge 1.200 eksemplarer ut året. Våre første inntrykk av bilen og forholdet pris/ytelser, tilsier at det er et mål det greit skal være mulig å nå.

Her kan du lese om:

- Skoda Yeti.
- Nissan Qashqai
- Peugeot 3008
- Ford Kuga
- Hyundai ix35

Priser, Mitsubishi ASX
ModellYtelserPris - InformPris- InvitePris - IntensePris-Instyle+
1.6 bensin 2x4117 hk - 154 Nm - 138g CO2232.000247.000257.000-
1.8 diesel 2x4115 hk - 300 Nm - 145 g CO2-260.000270.000-
1.8 diesel 4x4115 hk - 300 Nm - 150 g CO2-298.000308.000338.000
1.8 diesel 4x4150 hk - 300 Nm - 150 g CO2---390.000



Artikkelen ble første gang publisert på DinSide i mai 2010.