JUVELÉR-ARBEID: Det er med nøye utført detaljarbeid interiøret i en Spyker peker seg ut som noe unikt i bilverdenen. Foto: Jamieson Pothecary
JUVELÉR-ARBEID: Det er med nøye utført detaljarbeid interiøret i en Spyker peker seg ut som noe unikt i bilverdenen. Foto: Jamieson PothecaryVis mer

Koenigsegg og Spyker i samarbeid

Et spektakulært samarbeidsprosjekt

Spyker skal motoriseres av Koenigsegg og viser den spektakulære Preliator Spyder i Genève. Sjekk det interiøret!

7. mars annonserte Spyker, den nederlandske produsenten av svært spesielle - mange vil si sære - sportsbiler, at de hadde inngått en avtale med svenske Koenigsegg om å bruke motorene deres i Spykers biler.

Spyker er for øvrig en tidligere eier av Saab Automobile.

De to produsentene har til felles å være bittesmå aktører på superbilmarkedet, hver med sitt image helt utenom det vanlige - selv i de eksklusive miljøene der penger ikke er noen hindring, men der ytelser og ekstrem design hersker som fremste kjøpskriterier.

Avtalen mellom de to ble annonsert samtidig som Spykers grunnlegger, Victor R. Muller, avduket merkets nyeste modell, Preliator Spyder.

FLY-HISTORIE: Her er nyheten Spyker C8 Preliator Spyder. Flere design-elementer minner, som vanlig hos den nederlandske produsenten, om Spykers forrige liv som flyprodusent under første verdenskrig. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

Noen vil huske Muller som mannen som noen turbulente uker i 2012 forsøkte å redde Saab fra konkurs uten å lykkes og deretter saksøkte Saabs tidligere eiere, selveste General Motors. Han måtte i februar i år nok en gang stille i retten under mistanke om skatterot i forbindelse med den nevnte affæren.

Ekstravagant

Spyker er blitt lagt merke til en rekke ganger siden år 2000 med sin unike og eksklusive stil i biler som superbilen C12 Zagato eller den vanvittig overdådige luksussuven D12 Peking-to-Paris. Og for et år siden var de tilbake med sportskupéen C8 Preliator i vår bildespesial over messens superbiler. Preliator betyr «kriger» på latin.

Og årets nyhet er altså Preliator Spyder, den åpne versjonen av tredje generasjon Spyker-modeller under Victor Mullers styre.

LIGNER INGEN ANNEN: Hekken til Spyker Preliator er enda mer spesiell enn fronten. Så å si alt er utformet på en uvanlig måte. I midten sitter Spykers propell-emblem. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

Fra Ingolstadt til Ängelholm

Bilene har hittil vært utstyrt med en V8-motor fra Audi, men nå er det slutt: Fra og med produksjonen av denne bilen, som skal komme i gang sent i 2017, er det altså Koenigsegg som motoriserer de eksklusive nederlenderne.

Motoren er utviklet spesielt for Spykers behov. Det er en 5-liters V8-motor av tørrsump-typen (oljen går i et lukket kretsløp i motoren), som yter 600 hestekrefter ved 7.100 omdreininger og like mange newtonmeter ved 5.700 omdreinger. Girkassen er fortsatt en 6-trinns manuell girkasse, det var ikke aktuelt for Spyker å innføre automat.

SOM HÅND I HANSKE: Sitteposisjonen i en Spyker er utpreget sportslig og nær veien. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

0-100 kilometer i timen skal gå unna på 3,6 sekunder og toppfarten er 322 kilometer i timen.

For bedre stabilitet er Spyder-versjonen forlenget noe og måler 463 centimeter over en akselavstand på 272,5 centimeter. Bredden er anselige 195 centimeter og høyden bare 120.

Tjenestevekt er bare 1.390 kilo og det er lite plass til bagasje - koffertrommet, der et spesiallaget Louis Vuitton-bagasjesett på fem deler kan ta plass om kjøperen ønsker det, måler 120 liter.

HYPER-EKSKLUSIVT: Skinn fra en nøye utvalgt leverandør harmonerer med børstet aluminium og krom-detaljer. Vis mer

Skinn og alu

Skinninteriøret, som alltid hos Spyker kommer fra Litano oksehud, er tilgjengelig i 14 standardfarger. Det kan selvsagt også bestilles spesielt i en annen farge. Dashbord og midtkonsoll er i børstet aluminium og alle detaljer er nennsomt håndbearbeidet og utstudert som del av et helhet der fly-temaet går igjen.

Utstyrsnivået har fulgt med i tiden, med stemmestyrt head-up display for vesentlig informasjon og som grensesnitt for navigasjon, telefontilkoblingen eller musikkvalg, om ønskelig via smartmobil.

Lydanlegget er standard et 300-watts anlegg med premium-høyttalere med aluminiumsdekor. Som ekstrautstyr kan man velge et 100-wattsanlegg med dørhøyttalere i karbon, titan-tweetere og subwoofer integrert i dashbordet.

EGENARTET: Doble, graverte ovale enderør og flymotor-inspirerte baklykter er ikke hverdagskost. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

Settes i produksjon i høst

Takket være avtalen med Koenigsegg har det vært mulig å fremskynde produksjonsstart for Spyker C8 Preliator. Det er nå planlagt for fjerde kvartal i år. Spyder-utgaven skal i produksjon fra sommeren 2018. Begge modellene skal produseres i Spykers fabrikk ved CPP Metalcraft i Coventry, Storbritannia.

Og prisen? Med standardutstyr er prislappen fra 403.500 euro eller cirka 3,6 millioner kroner før avgifter.

Det skal kun produseres 100 eksemplarer. Sa vi eksklusivt ...?

Les også:

Flere bilder:

Alle foto: Jamieson Pothecary