VAKKER SKAPNING: Linjene til Lexus LC500 kommer desidert best frem i den røde utgaven - en rødfarge som legges på i veldig mange lag, som til slutt gir en dybde som passer bilen perfekt. Foto: Lexus
VAKKER SKAPNING: Linjene til Lexus LC500 kommer desidert best frem i den røde utgaven - en rødfarge som legges på i veldig mange lag, som til slutt gir en dybde som passer bilen perfekt. Foto: LexusVis mer

Lexus LC500

Et smykke på fire hjul

Når japanske designere får frie tøyler kommer det alltid noe godt ut av det.

Designen er signert sjefsdesigneren Tadao Mori, og den skal bygges på Motomachi-fabrikken, der storebror LFA ble bygget.

Konseptbilen ble allerede vist i 2012, med det enkle navnet LF-LC.

Bokstavene LF står for Lexus Future, og LC står for Luxury Coupé. Nå er det endelige og ferdige resultatet her.

Vi har flydd til Milano i Italia for å kjøre bilen over alpene, og inn til München i Tyskland. Det er flust av alpepass underveis, som lar oss få teste bilens potensiale til fulle.

Dette er rett og slett en perfekt rute for en ekte Grand Tourer, en langtraver med syvmilsstøvler på, som i tillegg er som skapt for krappe og tette svingkombinasjoner.

Når bilen i tillegg har mer enn nok krefter til å skyve deg raskt ut av hver eneste sving, så er det duket for action.

Effekt er ikke alt

I LC 500 kan du velge mellom to forskjellige drivlinjer. Enten en selvaspirerende fullblods V8 som yter 477 hestekrefter, eller en V6 hybrid med en samlet kombinasjonseffekt på 359 gamper.

Sistnevnte får som kjent hjelp den elektriske drivlinjen, så selv om effekten ser spinkel ut på papiret i forhold til V8-utgaven, så sier det samme papiret at den nesten henger med i ytelse.

Men igjen, det er på papiret.

FIKK KJØRT SEG: Dinside kjørte Lexus LC500 fra Milano i Italia til München i Tyskland. Foto: Lexus Vis mer

Hybrid eller ikke

For å gjøre en lang historie kort. Igjen viser Toyota, som eier Lexus, at hybrid ikke lar seg kombinere med kjøreglede på øverste nivå. Det skyldes først og fremst girløsningene.

Selv om hybriden her har fått et såkalt «Multi Stage Hybrid System», så er det bare et lite steg i riktig retning.

Det får vi kjapt erfare i det vi setter av sted med 5-literen, en selvaspirerende kraftplugg med en automat som byr på 10 forhåndsprogrammerte trinn. Dette gir en helt annen kontroll, en helt annen respons, og en helt annen kjøreglede.

Prisen er derimot drøye 300.000 kroner høyere, først og fremst på grunn av avgifter, men det er faktisk verdt det.

Begge utgavene benytter den velkjente kombinasjonen med frontmontert motor med bakhjulsdrift.

Vakker skapning

LC 500 er virkelig et skue. Aldri før har vi sett en bil der valg av farge er så viktig for å få frem alle linjer og detaljer i den skulpturen bilen utgjør. Vårt valg er enkelt.

Linjene kommer desidert best frem i den røde utgaven, en rødfarge som legges på i veldig mange forskjellige lag, som til slutt gir en dybde som passer bilen perfekt.

Den blir på en måte tredimensjonal, mens alle de andre fargevalgene blir 2D. Få, om noen i dette segmentet, har klart å lage en produksjonsmodell som byr på et like detaljert design.

Man kan rett og slett stå og se på den i timesvis uten å bli mett. Man finner stadig nye detaljer å nøste opp i. Men det er ikke første gang Lexus gjør noe sånt.

Sist gang var da de lanserte sportsbilen LF-A, en bil som til og med fortjener å bli kalt supersportsbil.

LEXUS LC500: Lexus´ sportsbil er både vakker å se på og moro å kjøre. Foto: Lexus
LEXUS LC500: Lexus´ sportsbil er både vakker å se på og moro å kjøre. Foto: Lexus
LEXUS LC500: Lexus´ sportsbil er både vakker å se på og moro å kjøre. Foto: Lexus
LEXUS LC500: Lexus´ sportsbil er både vakker å se på og moro å kjøre. Foto: Lexus
LEXUS LC500: Lexus´ sportsbil er både vakker å se på og moro å kjøre. Foto: Lexus
LEXUS LC500: Lexus´ sportsbil er både vakker å se på og moro å kjøre. Foto: Lexus
LEXUS LC500: Lexus´ sportsbil er både vakker å se på og moro å kjøre. Foto: Lexus
LEXUS LC500: Lexus´ sportsbil er både vakker å se på og moro å kjøre. Foto: Lexus
LEXUS LC500: Lexus´ sportsbil er både vakker å se på og moro å kjøre. Foto: Lexus
LEXUS LC500: Lexus´ sportsbil er både vakker å se på og moro å kjøre. Foto: Lexus

Spennende proporsjoner

Bilen ser unektelig veldig lang ut, men den måler faktisk bare 4,77 meter i lengde. Kupé-formen gjør at kabinen visuelt er trukket lenger bakover, noe som gir plass til et langt panser.

Taklinjen er lav fra før, men forsterkes gjennom store hjul som får resten av bilen til å se lav ut. 20-tommere er standard, med mulighet for å velge 21-tom som tilvalg.

Innvendig ser bilen rett og slett ut som en million dollar. Digitale instrumenter endrer seg etter det oppsettet du velger, og linjene i produksjonsmodellen er svært like det de var i konseptbilen.

Her har Lexus vært både modige og kreative. Du har alle mulige justeringer, og finner deg garantert lett til rette. Det sies at bilen er en 2+2, men i praksis er baksetet best egnet til å slenge jakka i.

Men er det så nøye da? Hvorfor ikke heller være en lykkelig eier av bilen som en toseter, og innse at de bak er staffasje?

Gliset sitter løst

Ute på veien er det liten tvil om at Lexus har laget en sportsbil, selv om den klassifiseres som en Grand Tourer. Bilen er superagil, og det merkes umiddelbart at de har senket tyngdepunktet til et svært lavt nivå.

Det gjør styringen veldig direkte, og med en sitteposisjon som er litt bakenfor midten forsterkes følelsen ytterligere.

Men bare for å ha sagt det med en gang: Bilene som vil rulle inn i Norge vil antagelig ha en hybrid drivlinje, alle som én. De som velger dette vil få en fantastisk fin kjøremaskin, men tro meg. De som velger 5-literen får en helt annen pakke.

Testresultat

Lexus LC500

Prisen er (...) drøye 300.000 kroner høyere (for V8), først og fremst på grunn av avgifter, men det er faktisk verdt det

Kjøreglad og vakker

Dyr. Hybrid når ikke opp til V8-motoren

Selv om sprinten til 100 km/t ikke er nevneverdig raskere, er responsen i hele doningen noe helt annet. Den er direkte, den har slagvolum og dreiemoment, den har mellomakselerasjoner som får hybriden til å blekne, og den har høyere toppfart.

Det er denne du skal ha, men da må du være beredt til å punge ut med mer.

La det svinge

Vi har akkurat våknet etter en natt i Flims, og vet vi har en himmelsk kjørerute foran oss. Vi begynner pent og rolig, men etter hvert som veiene gir oss stadig bedre utfordringer er det ingen grunn til å holde igjen.

Vi tar oss som sagt i å sitte og glise opp serpentiner og lekne hårnåler. Asfalten skulle man tro var nylagt for øyeblikket.

LC 500 har et chassis som kan settes opp nærmest etter eget ønske, og vi får akkurat det vi ber om. Både fra ratt, gassrespons og gir. Vel, vi kunne tenkt oss en enda raskere respons på akkurat girskiftene, med Porsches herlige PDK i minne, men det duger veldig greit.

Særlig med tanke på at det er en Grand Tourer vi snakker om, ikke en fullblods sportsbil sammenlignet med 911 og den slags.

For hvem er egentlig konkurrentene? Vi sitter og kaster litt ball, og ender faktisk opp med nye Ford Mustang som en av kandidatene. Formen, størrelsen, motoriseringene. Mye er likt, men vi vet hva vi hadde valgt. Mustang er Mustang, men du verden.

Mustang fikk forresten katastrofale resultater i Euro NCAPs krasjtest tidligere i år.

Lexus LC 500 med den riktige maskinen er noe helt spesielt, og kunne fått fast plass i vår egen garasje lenge før vi hadde vurdert i det hele tatt å sluppet en Mustang inn på gårdsplassen.

Sånn er det med den saken.

Reiseomkostningene til denne reportasjen er dekket av importøren. Les mer her

LC500 V8 LC500 hybrid
Motor:V8, 32VV6, 24V, hybrid
Slagvolum:4.969 ccm3.456 ccm
Effekt - o/min :477 hk / 7.100359 hk / 6.600
Dreiemoment - o/min:540 Nm / 4800348 Nm / 4900
0-100 km/t:4,7 sek.5 sek.
Toppfart:270 km/t250 km/t
Forbruk:1,15 l/mil0,64 l/mil
CO2-utslipp:263 g/km145 g/km
Tankvolum:82 liter82 liter
L/B/H:477/192/135 cm477/192/135 cm
Akselavstand:287 cm287 cm
Dekkdimensjon f/b:245/45/R20 - 275/40/R20245/45/R20 - 275/40/R20
Bagasjerom:197 liter172 liter
Egenvekt:1.970 kg2.020 kg
Hengervekt:Ikke tilgjengeligIkke tilgjengelig
Pris kr.:Fra ca. 1.300.000Fra 1.079.400

Kilde: Lexus