Fjærene skal kopiere gummieffekten, og dekket trenger ikke luft. Foto: Goodyear
Fjærene skal kopiere gummieffekten, og dekket trenger ikke luft. Foto: GoodyearVis mer

Et helt utrolig dekk

Dette dekket vinner pris for effektiv design, men skal foreløpig ikke brukes. På jorda.

I fjor skrev DinSide om Michelins samarbeid med NASA om å lage dekk som egner seg til bruk på månen. Dekkene skulle kombinere lav vekt med høy bæreevne. Nå har Goodyear og Nasa også slått sine krefter sammen for å utvikle et dekk til romkjøretøy. Dette ble utviklet i fjor, og fikk navnet Spring Tire. Og for dette har de nå fått designprisen R&D 100 for 2010.

Her får du vinterens beste og billigste dekk: Pristest på vinterdekk 2010

I fjor testet DinSide piggdekk med dempere

Hva er så spesielt her?

Nasa har satt som kriterium at dekkene til nye månefartøyer skal tåle opp til ti ganger tyngre doninger enn de som ble brukt av under Apollo-programmet på 60-tallet. Kjøretøyet skal også takle lengre avstander, opp til 100 ganger lengre strekning enn fartøyene som utforsket månen for 40 år siden.

Dette dekket har vunnet pris. Foto: NASA/Goodyear
Fjærene skal kopiere gummieffekten, og dekket trenger ikke luft. Foto: Goodyear


Det prisbelønnede dekket består av hele 800 lastbærende fjærer, og er selvsagt uavhengig av luft. Den nye løsningen kopierer egenskapene i gummidekk, uten å ha gummidekkets svakheter. Gummi takler nemlig ikke så godt de ekstreme temperaturforskjellene man kan oppleve på månen, og den den ufiltrerte solstrålingen vil også svekke gummien.

Se også det geniale bildekket fra Pirelli, som skal informere om alt fra mønsterdybde til føreforhold.

Sparer drivstoff

De nye dekkene skal i tillegg være i bedre stand til å takle endringer i terrenget: Den unike elastisiteten kan dermed minimere energiforbruket underveis.

- Ekstremt varig og ekstremt energieffektivt, skryter Jim Benzing hos Goodyear, som har ledet innovasjonsprosjektet som har ledet frem til Spring Tire.

Det er ikke gitt at du vil få lignende dekk på biler eller terrenggående kjøretøy på landjorda med det første. Erfaringer og elementer fra utviklingen vil antagelig dukke opp i mer jordnær dekkteknologi etter hvert, spesielt hvis energieffektiviseringen faktisk fungerer.

Les også 33 tips som sparer drivstoff