<b>EN VINNER:</b> Peugeot 308 (her i den kommende stasjonsvogn-versjonen), gjør at Peugeot løfter seg igjen her i landet. Hittil i år er det solgt nesten 900 stykker - en nidobling fra i fjor. Foto: KNUT MOBERG
EN VINNER: Peugeot 308 (her i den kommende stasjonsvogn-versjonen), gjør at Peugeot løfter seg igjen her i landet. Hittil i år er det solgt nesten 900 stykker - en nidobling fra i fjor. Foto: KNUT MOBERGVis mer

Et godt halvår for bilsalget

Så langt har 2014 vært et av tidenes beste år. Privatleasing bidrar til å booste markedet.

Tesla, BMW og Nissan er trekløveret som har økt sin markedsandel med mer enn ett prosentpoeng i første halvår i fjor i forhold til første halvår i fjor.

Skoda, Suzuki, Peugeot og Renault har plusset på et halvt prosentpoeng eller mer.

Dette er blant tallene man kan lese ut av registreringsstatistikken over nye biler som Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV), har offentliggjort for første halvår 2014.

I motsatt ende av tabellen finner vi Ford, Hyundai og Toyota, som har fått redusert sin markedsandel med mer enn ett prosentpoeng. Snodig nok, i et marked i økning, har også flertallet av de andre bilmerkene tapt markedsandel. Tesla alene står for mer enn den totale veksten i markedet.

Dette var taperne og vinnerne i mai

Norge unikt

Felles for de tre vinnerne er at elbil har bidratt helt eller delvis til økningen (Model S, Leaf og i3), og det skal sies at mens elbilandelen i første halvår 2013 var historisk høy med 3,15 prosent, er denne andelen i første halvår i år økt til 12,9 prosent. Dette er unikt i verdenssammenheng. Det er hittil i år registrert 9.349 elektrisk drevne personbiler.

Her gir Tesla-sjefen svar

Elbil-rangeringen etter 6 måneder i 2014
Merke/Modell6 mnd. juni 
Kilde: OFV ASAnt%Ant%
TOTALT93491001446100
1. Tesla Model S313433,553637,1
2. Nissan Leaf266528,531321,6
3. Volkswagen up!155116,621414,8
4. BMW i3115912,414610,1
5. Citroen C-Zero3003,2674,6
6. Mitsubishi I-MiEV2142,3322,2
7. Peugeot iOn941100,7
8. Ford Focus850,9181,2
9. Renault Zoe670,7422,9
10. Volkswagen Golf670,7674,6
11. Renault Fluence80,1  
12. Smart ForTwo2010,1
13. Tesla Roadster20  
14. Nissan NV20010  


Markedet generelt fortsetter å utvikle seg positivt med et nivå som ligger noe over fjoråret: Totalt er det registrert 72.385 nye personbiler første halvår, 2,5 prosent flere enn i samme periode i 2013. (Vi nevner for kuriositetens skyld at Tesla, som var ikke-eksisterende i statistikken i fjor, i år har en markedsandel på 4,3 prosent totalt, altså mer enn den totale veksten i markedet).

COMEBACK: Familiebilene i mellomklassen faller som steiner i statistikken, men Opel slår til med ny suksess for Insignia. 105 biler i juni er ni ganger så mange som i fjor og 600 nordmenn har kjøpt bilen i årets første seks måneder. Foto: LORD ARNSTEIN LANDSEM Vis mer


Derimot har bruktimporten gått ned: Bruktimporterte personbiler ble totalt 11.621, 37 prosent færre enn i første halvår 2013.

På denne statistikken slår Toyota BMW

I juni 2014 ble det registrert 11.441 nye personbiler, en oppgang på 4,5 prosent fra juni 2013. Sammenlignet med gjennomsnittet for juni måned de ti foregående årene, er årets junitall 13,9 prosent høyere.

Det ble dessuten bruktimportert 2.051 biler - ned 22 prosent.

Som vi var inne på da vi så på tallene for mai tyder mye på at økningen i bruk av privatleasing står for oppgangen i nyregistreringer - og vel så det. Denne tendensen gjenspeiles i næringsandelen. Denne utgjorde 47,7 prosent av personbilsalget i juni, mens i juni 2013 var næringsandelen 42,6 prosent.

CO2-utslipp: På riktig vei

Merkerangeringen første halvår 2014
   
 Antall+/- fra 2013 i %
TOTALT72.3852,5
1. Volkswagen9690-0,6
2. Toyota8287-6
3. BMW515449
4. Nissan486824,9
5. Volvo4819-7,3
6. Ford4041-22,1
7. Audi3719-6,8
8. Skoda357124,2
9. Peugeot327917,8
10. Tesla3136-
11. Mercedes-Benz3100-1,4
12. Mazda2993-2,2
13. Mitsubishi2737-17,6
14. Kia2063-15
15. Opel1633-24,5
16. Suzuki156162,3
17. Citroen1380-2,3
18. Hyundai1316-47,5
19. Honda1154-26,7
20. Subaru1142-32,7
21. Renault753120,2
22. MINI435-6
23. Land Rover35027,7
24. Lexus28729,9
25. Chevrolet2395,8
26. Fiat219-43,1
27. Porsche20923,7
28. Dacia80-33,9
29. Jeep77102,6
30. Alfa Romeo39-49,4
31. Jaguar28-37,8


Gjennomsnittlig CO2-utslipp for alle førstegangsregistrerte nye personbiler i hittil i år er 111 gram per kilometer, 16 gram lavere enn i samme periode i fjor. For bensinbiler er CO2-utslippet 121 gram per kilometer hittil i år, 4 gram lavere enn i fjor. For de dieseldrevne bilene er CO2-utslippet 134 gram per kilometer, 2 gram per kilometer lavere enn i samme periode i 2013.

Så misvisende er forbrukstallene

CO2-utslipp for nye personbiler i juni 2014 (endring i forhold til juni 2013):
• Alle personbiler 110 g/km (-17)
• Bensinbiler 119 g/km (-6)
• Dieselbiler 133 g/km (-2)

Også CO2-utslippene fra varebiler klasse 2 synker sakte, men sikkert. De er likevel betydelig høyere enn gjennomsnittlig utslipp fra personbiler - fortsatt over 170 gram i snitt per kilometer.

Overvekt diesel

Dieselandelen fortsetter å synke år for år, men har den senere tiden stabilisert seg på cirka 50 prosent eller rett under. I juni hadde 48,6 prosent av alle nyregistrerte personbiler dieselmotor. Samme måned i 2013 var andelen 54,6 prosent. Likevel er diesel fortsatt nordmenns foretrukne drivstoff med en andel på 48,5 prosent hittil i år. Bensinandelen ligger på 37,4 og elbilene har 12,9 prosent.

Hybridene frem

Det ble registrert 846 nye personbiler med en form for hybriddrift i juni. 28,8 prosent flere enn i juni 2013. Personbilene med hybriddrift hadde 7,4 prosent markedsandel i juni i år, mot seks prosent i juni 2013.

Tesla på tronen igjen

Tesla Model S var igjen på pallen i juni med en solid andreplass bak VW Golf. (Se modellstatistikken totalt nederst i saken). For øvrig dukket de første elektriske VW Golf opp på statistikken - I juni ble det registrert 67 stykker.

I juni ble i alt 1.446 nye personbiler med nullutslipp, som OFV kaller elbiler og hydrogendrevne brenselcellebiler, registrert. Alle så langt i år er rene elbiler, mens det i fjor også var en hydrogenbil på statistikken.

Det er 1.073 flere enn i juni 2013. Elbiler hadde en markedsandel på 12,6 prosent blant personbilene i juni 2014, hvilket vil si at én av åtte nybilkunder kjøpte en elbil, mens markedsandelen i juni 2013 var 3,4 prosent.

Det ble dessuten bruktimportert 197 elbiler i juni, en fjerdedel mer enn i juni 2013.

Totalt ble det dermed førstegangsregistrert (nye og bruktimporterte) 1.643 elbiler i juni, mot 529 juni 2013.

Det ble også registrert 24 varebiler med eldrift, mot 3 i fjor.

Andelen nye biler med firehjulsdrift var noe svakere enn i fjor, på såvidt over 30 prosent.

Rangering første halvår 2014 etter modell
  juni6 mnd.AndelEndring i %
 Kilde: OFV AS201420142014fra 2013
 TOTALT11.44172.3851002,5
1Volkswagen Golf72336315-7,6
2Tesla Model S53631344,3 
3Toyota Auris39927133,730,7
4Skoda Octavia3812178380
5Toyota Yaris33119462,7-4,9
6Nissan Leaf31326653,735
7Toyota RAV430819232,724,2
8Mazda CX-528318872,6-15,1
9Volvo V4027514832-17,3
10Volkswagen up!25119912,8223,7
11Ford Focus23911381,6-36,4
12Mitsubishi Outlander21115232,1-21,3
13Nissan Qashqai20816952,313,9
14Audi A319611711,622,9
15Volkswagen Passat19512991,8-20,7
16Volvo V7019311981,7-13,6
17Volvo V601929281,3-13,8
18Volkswagen Polo1927311-8,1
19Ford Fiesta1857171-12,9
20Kia Sportage1758131,1-4
21Volvo XC6016510541,534,4
22BMW i314611591,6 
23Volkswagen Tiguan13812221,7-17,9
24Suzuki SX413511541,6244,5
25Peugeot 3081308811,2789,9
26BMW 3-serie12311411,613,3
27Audi A41177921,1-27,3
28Honda CR-V1166360,9-44,5
29Mazda 31165710,8507,4
30Ford Kuga1148261,18,4