LETT GJENKJENNELIG: Fjerde generasjon Audi A8 har en design som ikke skiller seg veldig fra den øvrige merkevaren. Foto: Fred Magne Skillebæk
LETT GJENKJENNELIG: Fjerde generasjon Audi A8 har en design som ikke skiller seg veldig fra den øvrige merkevaren. Foto: Fred Magne SkillebækVis mer

Audi A8 3,0TFSI

Et flaggskip

Et nytt flaggskip betyr ny og banebrytende teknologi, ny design, og funksjoner du ikke visste du trengte. Er dette den nye Raymobile?

Når produsentene av de store premium-merkene lanserer nye flaggskip holder nærmest resten av verden pusten. Hva skjer, hva kommer, hvordan blir den?

Disse bilene setter standarden for hvordan de neste årene blir for de øvrige bilene.

Fjerde generasjon Audi A8 er intet unntak. Innenfor en pakke på 5,17 meter har Audi spekket den korteste versjonen proppfull av nyvinninger. Med over 100 nye systemer og innovasjoner ble det vanskelig for presseavdelingen å skrive de nye informasjonsskrivene på bilen.

- Vi fikk tildelt en gitt plass, så vi måtte velge hva som var viktigst, forteller en representant for gjengen.

Komfort og sikkerhet er de to viktigste hovedpunktene fikk de beskjed om, og det stemmer nok.

For en ting er den nye designen. Der er det tatt grep, men ingen revolusjonerende. Greit nok er skulderlinjen flyttet ned til en slags hoftelinje. Og jo da, lykter både foran og bak er stæsjet opp med de muligheter som byr seg med både LED og OLED-teknologi, men dette er mer som staffasje å regne.

Det er derimot under huden på bilen vi finner de største endringene, de beste innovasjonene, og teknologiene som bringer bilen et steg nærmere inn i fremtiden.

NY SIGNATUR: Baklyktene får en rød LED-strippe over hele bilens bredde. Dette vil vi få se på øvrige modeller fra merket også. Foto: Audi Vis mer

Lenger enn lang

En standard A8 måler som sagt 5,17 meter i lengde, mens den lengre A8L har fått 13 centimeter ekstra mellom akslingene. Dette skal først og fremst gi ekstra plass til baksetepassasjeren på høyre side, til han som er sjefen eller antagelig eieren av bilen.

Men du verden, han som sitter bak rattet har antagelig den aller beste plassen, men ikke si det til han som sitter i baksetet.

Vel plassert bak rattet er det høyst sannsynlig at du råder over en 3-liters TFSI bensinmotor på 340 hestekrefter, eller en 3-liters diesel på 286 hester.

I Norge regner importøren med størst blest om bensinmotoren.

Alle Audi A8 er utstyrt med luftfjærer. Det gir større spillerom på valgfrie oppsett av chassis, stivhet, bakkeklaring, og fjæringsvei. I tillegg kan du bestille bilen med firehjulsstyring, noe jeg mener du absolutt bør gjøre.

Denne fungerer på en måte som får det til å kjennes ut som om bilen har en variabel akselavstand, og en av ingeniørene forteller at de har kalkulert seg frem til at systemet kam simulere en akselavstand som er inntil 40 centimeter kortere enn hva den faktisk er.

Dette gjøres ved at bakhjulene styrer motsatt vei av forhjulene i lave hastigheter, og samme vei i høyere hastigheter. Systemet er ikke nytt, men har blitt mer populært igjen. Allerede på 90-tallet hadde Honda Prelude det samme, og sikkert noen før det også.

Effekten blir en bil som er langt enklere å ha med å gjøre, ikke minst når du skal snu eller parkere den lange doningen.

God på innsiden

Det er på innsiden Audi A8 virkelig viser sitt nye jeg. Her er det ryddet kraftig opp i knappehysteriet, og nærmest alt er bakt inn i de to store skjermene som er plassert over hverandre i midtkonsollen i dashbordet. I tillegg er naturligvis instrumentene foran rattet også vist på et digitalt display, som også er konfigurerbart.

Nå er selv kommandohjulet for MMI-systemet fjernet. De eneste signalene om en analog tid er en ordinær rund volumkontroll for lydanlegget og den typiske girspaken for automatgiret. Ettersom denne er elektronisk, hvorfor er den ikke heller utformet som knapper? Jeg bare spør.

At en bil som Audi A8 er utstyrt på denne måten er nesten en selvfølge. Da er det vel så interessant å vite at mye av dette naturligvis vil bli implementert når det kommer en ny Audi A6 og etter hvert en A4, og så videre.

FULL-DIGITAL: Vel, bare nesten. Volumkontrollen og girspaken henger igjen. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

Bare MMI-systemet kunne vi skrevet lange artikler om. Det samme med hjelpesystemer som 360 graders kameraer, sensorer, laserskannere og andre hjelpemidler for å holde bilen unna ulykker eller mindre uhell.

Høyt og lavt

Ettersom nye A8 står på luftfjærer åpner det for muligheter. Eksempelvis kan føreren programmere bilen til å heve seg fem centimeter når du åpner dørlåsene med fjernkontrollen. Da vet bilen at du skal inn, og hever seg for at du skal kunne sette deg inn i bilen, ikke ned i den. Når du er vel inne på innsiden senker den seg sakte ned igjen.

Den samme teknologien bruker de ved sidekollisjoner.

Bilen har jo kameraer og sensorer rundt det hele. Når den merker at det kommer et objekt fra siden som vil treffe deg, blir bilen hevet hele 8 centimeter.

Dette fordi bilen er sterkest i bunnen, og personskadene etter alt å dømme vil bli mindre om objektet treffer der i stedet for over.

Et annet nytt system utligner aktivt ujevnheter i veien. Dersom bilen ser at du nærmer deg en fartshump, så hever den fronten på bilen rett før den når frem og slipper den ned igjen mens den er på toppen av dumpen. Bakparten ligeså. Resultatet er at fartshumpen knapt merkes.

Glemte vi å nevne massasjestoler, elektrisk justering av baksetet og mulighet for separate underholdningsskjermer til hver av passasjerene bak? Beklager, men i en bil som Audi A8 er det nærmest en selvfølge.

5-seter: Bildet viser en femseters konfigurasjon, der midtalrmelen kan slås opp til seteryggen. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

Nivå 3

Den nye Audi A8 blir den første serieproduserte bilen som skal by på selvkjørende teknologier på et så høyt nivå som nivå 3, av totalt 7 ferdig definerte nivåer. Det medfører at du skal kunne slippe rattet, gassen, og faktisk ikke behøve å følge med på trafikken, i følge Audis eget pressemateriell.

Personlig ville jeg holdt et øye med på det som foregikk rundt meg, og selv Audi har puttet inn et lite forbehold.

Hvorvidt disse funksjonene vil være aktive avhenger av lovverket i de forskjellige land. Audi har til og med lagt inn GPS-styring slik at funksjoner kan skrus av og på ettersom bilen krysser landegrenser og reglene endres.

Komfort og sport

Ute på veien er A8 noe for seg selv, og komforten er omtrent så upåklagelig som det er mulig å få det. Dette er ikke overraskende. Det som virkelig overrasker er hvor sportslig Audi har klart gjøre bilen.

Med firehjulsstyring er bilen så svingvillig at selv krappe fjelletapper går som en lek.

DU VELGER: Alternativene er V6-maskiner eller en W12. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

Vi kjørte for det meste bensinutgaven, ettersom det er denne som vil trekke flest kunder i Norge. 340 hestekrefter monner, selv på en nær to tonn tung bil. Strengt tatt skulle vi ønske dieselmotorens dreiemoment i bunnen, men bensinmotoren har sin natur i å ha det meste av krefter ved høyere turtall. Det kler ikke en bil som A8 like godt, der dreiemomentet i bunnen teller mest.

Audi bruker forøvrig en 8-trinns Tiptronic automat i bilen, og det på en tid hvor konkurrentene tilbyr både 9 og 10 trinns kasser.

Det er ikke alltid at mest er best, spesielt ikke når vi kommer opp i så høye antall som dette. 8-trinns løsningen fungerer svært godt, selv om vi skulle ønske at den var litt mer direkte satt opp, slik selskapets DSG-kasser er.

Selv med firehjulsstyring har du nok av kontroll over hvor forhjulene befinner seg. Styringen er forutsigbar og sikker som banken, selv om bakhjulene hjelper til. Grensen for medstyring og motstyring på bakhjulene ligger ved 60 km/t. I hastigheter under dette styrer bakjulene mot. I hastigheter over styrer de med for å stabilisere.

LANG ELLER VELDIG LANG: Begge er over fem meter i lengde, men den lange har fått 13 centimeter ekstra. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

Ute på motorveiene får vi smake på bilens størrelse. Man merker akselavstanden på rundt 3 meter, og når bakhjulene svinger med i tillegg, så går doningen som et lokomotiv i den retningen du ber den om. Støynivå finnes knapt. Heller ikke vibrasjoner. Det er rett og slett ingen ting som skriker etter oppmerksomhet, så det er bare å skru opp musikken og flyte med. Sistnevnte tas selvfølgelig hånd om av Bang & Olufssen, tradisjonen tro fra Audi.

Alt i alt er Audi A8 en bil som bærer tittelen flaggskip med verdighet. Det blir også spennende å se frukter fra denne i øvrige og rimeligere modeller fra selskapet på sikt. Akkurat nå må vi bare bøye oss i hatten for å ha fått kjørt noe av det ypperste som er laget fra de tyske premium-produsentene, men om den står helt øverst på pallen gjenstår å se etter en sammenligningstest.

Den tid kommer.

Testresultat

Audi A8L 55 TFSI Quattro

Et flaggskip verdig

Alle nyvinninger strekker bilen et hakk videre.

Kunne de ha strukket designen et hakk videre?

A8 50 TDI Quattro tiptronic A8 55 TFSI Quattro tiptronic
Motor:V6, turbodiesel, 24VV6, turbo bensin, 24 V
Slagvolum:2967 ccm2995 ccm
Effekt - o/min :286 hk/ 3750-4000340 hk/ 5000-6400
Dreiemoment - o/min:600 Nm/ 1250-3250500 Nm/ 1370-4500
0-100 km/t:5,9 sek.5,7 sek.
Toppfart:250 km/t250 km/t
Forbruk:0,58 l/mil1,03 l/mil
CO2-utslipp:152 g/km178 g/km
Tankvolum:72 l/mil72 liter
L/B/H:517/195/147 cm530/195/149 cm
Akselavstand:300 cm313 cm
Dekkdimensjon:265/40 R20265/40 R20
Bagasjerom:505 liter505 liter
Egenvekt:1975 kg1945 kg
Hengervekt:750 / 2300 kg750 / 2300 kg
Pris fra kr.:Ikke klarIkke klar