KONSEPTBIL FRA AUDI: Aicon ble presentert på messen i Frankfurt og har hverken ratt eller pedaler. Foto: Audi
KONSEPTBIL FRA AUDI: Aicon ble presentert på messen i Frankfurt og har hverken ratt eller pedaler. Foto: AudiVis mer

Audi Aicon Concept

Et flaggskip er født

Audi viser nye designtrekk og en ny toppmodell du ikke trenger å kjøre.

Merket med de fire ringene har åpnet ballet under bilutstillingen i Frankfurt med å lansere konseptbilen Aicon. Bilen er en fireseters sedan med fire dører. Den øvrige oppskriften er merkverdig lik det alle andre ønsker å vise frem her.

De velkjente stikkordene er elbil, autopilot og bærekraft.

Her de nyeste elbilene du kan vente på

Nivå 5

Per i dag er det definert syv nivåer for selvkjørende biler. Denne skal være klargjort for nivå 5, som betyr at det aller meste går av seg selv, om forholdene ligger til rette.

Men bilen har verken ratt eller pedaler.

BORTE: Audi Aicon har hverken ratt eller pedaler innabords. Foto: Audi Vis mer

Det er mange grunner til å tippe at vi her snakker om en bil som skal inn i det samme segmentet som Audi A8. Kanskje dette er arvtakeren?

Designspråk: Audi Aicon viser helt nye takter. Foto: Audi Vis mer

Lengden er oppgitt til 5,44 meter og akselavstanden er på 3,47 meter, noe som er lenger enn akselavstanden på dagens Audi A8. Som om det ikke er nok med lang akselavstand, så har Audi passet på å sette på store nok hjul – 26 tommere.

Innvendig er det rene ballsalen, ettersom bilen er såpass lang, og hjulene er flyttet ut i hjørnene. Det blir ikke noe dårligere plass når det kun er satt inn 2+2 seter. Både foran og bak er det bagasjerom, som samlet tar imot hele 660 liter til sammen.

Lang rekkevidde

Flere produsenter innser nå at det må lokkes med lengre rekkevidde om kundene skal få full fyring. Både BMW og Audi lanserer planer om biler med 70-80 mils rekkevidde, noe Aicon også skal ha.

Bilen har fire elektriske motorer som til sammen leverer 260 kW (416 hk) fra et dreiemoment på 550 Newtonmeter. Motorene leverer til hvert sitt hjul. Dette gir en kontroll på firehjulstrekket som til nå har vært nær umulig.

70-80 MIL: Audi sikter på 70-80 mils rekkevidde på Aicon, og på 30 minutter skal 80 prosent av batteriet være ladet. Foto: Audi Vis mer

Aicon bruker et batterisystem som går på 800 volts spenning, et batteri som kan lades til 80 prosent på 30 minutter. Dette fordrer en ny ladestruktur med 350 kW ladere. Bilen skal også kunne lades fra induksjonsladere, men da med en langt lavere effekt.

Som om ikke dette er nok – dersom du parkerer innenfor en gitt sone vil bilen kunne forflytte seg selv bort til en ladepistol og starte oppladingen. Science Fiction? Neida, Audi Aicon.