Denne show-sykkelen i freestyle custom-kategorien heter Drum-bike og har en 750 cc V-twin-motor. Foto: Knut Moberg
Denne show-sykkelen i freestyle custom-kategorien heter Drum-bike og har en 750 cc V-twin-motor. Foto: Knut MobergVis mer

Essen: Det råeste på to og tre hjul

Vi fikk bakoversveis av noen av de heftigste kreasjonene på motorsykkelfronten.

ESSEN (DinSide Motor): Det er gått over en måned siden vi presenterte de første bildene fra Essen Motorshow, men vi er ikke ferdige ennå. Som tidligere lovet bringer vi nå et overblikk over det som ble presentert av spektakulære motorsykler.

Biker-drømmer

Essen Motor Show inneholdt også i år en god del spesielle to- og trehjulinger, som arrangøren selv delte inn i to kategorier: Show bikes og speed bikes. Vi fant dessverre ikke noe helt tilsvarende de utrolige custom-"mordsyklene" som ble vist i Essen i 2008. (Se disse edle skapningene her). Allikevel - her var nok å hvile øynene på og å drømme om.

Kunst på hjul

Bildet på forsiden viser den vi syntes var mest spesiell, om enn verken den mest komfortable eller den med de beste ytelsene. Det dreier seg om et kunstverk på hjul av entusiasten Michael Klatte, og den går under det enkle navnet Flame - inspirert av dekoren. Uten at vi fikk se den i aksjon hhevdes det at den er fullt kjørbar selv om den verken har bremsehendel, girsjalter eller håndtak. Motoren er en Harley Davidson flathead (V-twin med ventilene på siden av forbrenningskammeret og stemplene), fra 1942. Som en kuriositet kan det nevnes at gaffelen er fra 1920. Ytelsene er ukjente og for så vidt uinteressante. Andre eksempler på rullende kunst vi har tatt med her er TGS Pepper og Drum Bike som konkurrerer i freestyle-klassen.

Krefter og fart

Ytelser var det nemlig nok av på annet hold. Blant høy-ytelses-syklene var det stor variasjon. Grizzly-versjonen bygget av Millyard har en V10-motor på åtte liter hentet fra Dodge Viper. Med sine 500 hestekrefter - som dog har over 600 kilo å animere - klarer den en toppfart på 331 km/t.

Se Millyard Viper V10 kjøre i 330 km/t her:

Og enda fortere

Enda mer dedikert til høy fart, men så å si utelukkende rett frem, var drag-motorsyklene som sto utstilt. De heftigste av disse, med overladede motorer matet med nitrometan og metanol, klarer akselerasjonen fra 0-100 km/t på ett sekund blank. Det er nesten like fort som europamester-dragsteren vi også så i Essen (les om den her).

HD-service Racing: Top Fuel dragster. Bygget i 2004. 2.850cc motor på cirka 850 hk.Den går på nitrometan, gjør "kvartmila" (402 meter) på 6,85 sekunder og greier en toppfart på 329 km/t. Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Dette nederlandske monsteret heter "Shark Attack". Fra en 1.342 cc-motor henter den 1.200 hester takket være overlading og en drivstoffblanding bestående av 88 % nitrometan og 12 % metanol. Det gir bakoversveis-ytelser: Toppfart er 337 km/t og 402 meter er tilbakelagt etter 6,44 sekunder. Foto: Knut Moberg
Denne show-sykkelen i freestyle custom-kategorien heter Drum-bike og har en 750 cc V-twin-motor. Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Sykkelen her heter Flame, og er omtalt i artikkelen.
Flame på Essen-utstillingen. Man sitter svært lavt. Ytelsene er ikke poenget her. Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
344 kilometer i timen greier denne drag-sykkelen ved navn Godfather 6. Den når 100 km/t etter ett sekund. 5,68 sekunder senere har den tilbakelagt 402 meter. Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Godfather 6
Show-sykler. Tgs. Pepper nærmest. Foto: Knut Moberg
Syko-Trike. Bygget av Graham Sykes. 4-liters V8 fra TVR Tuscan, 425 hestekrefter. Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg

Se bilder og spesifikasjoner av våre favoritter i denne bildespesialen:

Dette er vår femte sak fra Essen 2010. De fire foregående finner du her.