STRØKENT: Interiøret i den helt nye CX-5 er i henhold til Mazdas tidsriktige standard, med rene linjer og etter vår erfaring det høyeste nivået på opplevd interiørkvalitet blant de japanske bilprodusentene. Etter bildene å dømme ser det ut til at nye CX-5 fortsetter i det riktige sporet. Foto: Mazda
STRØKENT: Interiøret i den helt nye CX-5 er i henhold til Mazdas tidsriktige standard, med rene linjer og etter vår erfaring det høyeste nivået på opplevd interiørkvalitet blant de japanske bilprodusentene. Etter bildene å dømme ser det ut til at nye CX-5 fortsetter i det riktige sporet. Foto: MazdaVis mer

Helt ny Mazda CX-5

Erstatter norsk bestselger

I lange perioder har den vært Norges mestselgende SUV. Nå skal Mazda CX-5 erstattes med en helt ny, men nesten maken, modell.

Det er under første pressedag på Los Angeles Auto Show at Mazda avduket den helt nye CX-5. Til tross for en stil vi kjenner igjen fra forgjengeren, er dette en komplett redesignet utgave av SUV-en som kom på markedet i 2012 og som vi belønnet med et terningkast seks. Det er bare to år siden vi kunne presentere en fornyet versjon av modellen. Og nå er det altså en helt ny CX-5, altså annen generasjon, som står for døren.

CX-5 er Mazdas mestselgende modell i Europa, selges i mer enn 120 land og representerer rundt en fjerdedel av Mazdas globale salg - 1,4 millioner eksemplarer er levert til kunder siden lanseringen. Den ble kåret til Årets Bil i Japan 2012-13.

Mazda har de siste årene hatt suksess med sin lettvekts Skyactiv-teknologi og lett gjenkjennelige Kodo-designspråk, som vi ble rimelig betatt av allerede da den i 2010 ble vist første gang på konseptbilen Shinari .

NY BIL, SAMME FORMEL: Størrelsesmessig er nye CX-5 omtrent som forgjengeren, men Mazda hevder bilen har fått senket tyngdepunkt og noe bredere sporvidde for ytterlig forbedrede kjøreegenskaper. Dessuten er A-stolpen flyttet 3,5 centimeter bakover for å ha optimal posisjon i forhold til forakselen. Foto: Mazda Vis mer

Helt ny, men i samme ånd

Når vi ser bildene, tenker vi at Mazda ikke har villet ta sjansene på å endre på et vinnende konsept. De smalere frontlyktene er det mest synlige tegnet på at CX-5 er ny. Dimensjonene er også omtrent som før med 455 centimeter i lengden over en akselavstand på 270 centimeter, 184 centimeter i bredden og 169 centimeter i høyden.

Mazda presiserer at karosseriet er blitt 15 prosent stivere takket være mer bruk av høystyrkestål. Lydnivået inne i kupéen skal være redusert i forhold til dagens generasjon.

Det er for øvrig begrenset med informasjon vi har mottatt i denne omgang, men CX-5 generasjon 2 kommer med alt av Skyactiv-teknologi, inkludert 2 bensinmoterer - Skyactiv-G 2.0 og Skyactiv-G 2.5 - og dieselmotoren - Skyactiv-D 2.2. De er tilgjengelige med 6-trinns Skyactiv-girkasser som automat eller manuell.

MELLOMSTOR: Med sine 455 centimeter i lengden plasserer Mazda CX-5 seg fortsatt omtrent i midten av folkesuv-klassen størrelsesmessig. Fargen vi ser her heter er spesiallakk ved navn Soul Red Crystal. Foto: Mazda Vis mer

4x4 og sikkerhetspakke

Firehjulsdrift, som hos Mazda kalles i-Activ AWD, er selvsagt tilgjengelig. Den nye modellen kommer også med G-Vectoring Control, det elektroniske systemet som fordeler dreiemoment til hjulene avhengig av rattbevegelserkjøreforhold for mest mulig effektiv fremdrift. Av annen teknologi som leveres nevnes spesifikt head-up display (informasjon projisert på frontruten), og elektrisk bagasjeluke.

Full sikkerhetspakke, Mazdas i-Activsense, er oppgradert og inkluderer adaptiv fartsholder som kan følge foranliggende kjøretøy fra stående start, samt skiltgjenkjenning som leser fartsgrenseskilt og andre typer trafikkskilt og projiserer informasjonen i instrumentpanelet.

TO TONER: Kombinasjonen hvitt og svart er blant tre mulige interiørvarianter fargemessig. Foto: Mazda Vis mer

Spesiell lakk

Mazda skryter uhemmet i sin presseinformasjon av fargen bilen har på disse bildene: Premiumfargen Soul Red Crystal, en videreutvikling av dagens «signaturfarge» Soul Red, som skal gi CX-5 ekstra utstråling. Det er en tresjikts lakk med 20 prosent mer fargemetning og 50 prosent mer dybde enn vanlig lakk i den hensikt å gi et dypt og levende uttrykk.

Salget av nye CX-5 starter opp i februar i Japan, før den rulles ut i andre markeder verden rundt. I Europa og Norge kommer den i salg sommeren 2017.

Les også:

Flere bilder:

Alle foto: Mazda