Foto: Knut Moberg
Foto: Knut MobergVis mer

Er VW Tex den nye Golf'en?

Genève (DinSide): VW Tex og VW Go vises her i Geneve. Begge bærer på en hemmelighet.

Italienske Italdesign Giugiaro ble tidligere i år en del av VW-gruppen. Til bilmessen i Geneve har de rukket å lage to nye konseptbiler, og slår på stortromma ved å vise frem Go og Tex. Denne gangen er det ikke for å fri til en bilprodusent, for i dette tilfellet er frieriet unnagjort på forhånd. VW og Italdesign Giugiaro er allerede partnere, og denne gangen kan det være at italienerne har med seg en hemmelighet.

Stor variasjon over tema

Fremtidens biler kommer til å inneholde et stort antall varianter av forskjellige drivlinjer. Disse kan også drives av forskjellige energikilder. En fremtidig bil kan like gjerne drives av strøm alene, av diesel eller bensin, eller en kombinasjon av disse. Hydrogen er også på tapetet. Italdesign har derfor laget en modulær plattform som kan huse alle disse forksjellige drivlinjene.

Den modulære arkitekturen, kalt MQB (Modular Quer-Baukasten) kan også benyttes for å lage biler i forskjellige størrelser. Derfor har italienerne laget de to vidt forskjellige bilene VW Go og VW Tex. Begge er selvfølgelig laget på den nye plattformstrukturen.

Se bildene av VW Go:

Foto: Produsenten
Foto: Produsenten
Foto: Produsenten
Foto: Produsenten
Foto: Produsenten
Foto: Produsenten
Foto: Produsenten
Foto: Produsenten


En flerbruksbil

VW Go kommer på et litt merkelig tidspunkt, i og med at VW selv har laget en liten minibuss som de viser samtidig, VW Bulli. Akkurat som Bulli er også Go ment å være et eksempel på hvordan en bil på under 4 meter kan bli så stor som mulig. Ikke nok med det, men akkurat som Bulli, så er også Go vist frem som en elektrisk bil. Hovedmotivet til Italdesign er likevel å vise at de nye byggeklossene deres kan avle frem forksjellige biler. Den andre konseptbilen, Tex, er et godt eksempel på dette.

Se bildene av VW Tex:

Foto: Produsenten
Foto: Produsenten
Foto: Produsenten
Foto: Produsenten
Foto: Produsenten
Foto: Produsenten


Den nye Golf'en?

VW Tex er en bil på størrelse med en Golf, og den kan faktisk være arvtakeren til bestselgeren. I denne omgang har de laget Tex som en todørs sportskupè, tilsvarende dagens Scirocco, men det er ingen sak å gjøre den om til en to- eller firedørs kombikupè. I motsetning til Go, så er Tex bestykket med en plug-in Twin Drive hybridpakke. Dette for å vise de mulige variasjonene innen den modulære strukturen. Selv om den er en hybrid kan bilen gå hele 35 km på strøm alene.

Tex har virkelig fått et sporty design med en høyde på bare 1,35 meter, og en bredde på over 1,7 meter. Med 19” hjul ser det unektelig frekt ut. Noen bakluke finnes ikke, for den er erstattet av en bakrute som kan lukkes opp i stedet.

Utvikling i høyt tempo

Om vi skal spørre hva en byggekloss av en bil som dette betyr for oss forbrukere, så handler det om to ting. Pris og tilgang. Vi kommer i fremtiden til å se at nye biler kommer raskere enn vi rekker å finne ut at de er blitt gamle. I tillegg kommer det til å bli langt vanskeligere å kategorisere biler, for det kommer til å produseres biler på tvers av alle typer, utgaver og bruksområder. Tidligere hadde vi eksempelvis stasjonsvogner og SUV’er. Nå har vi også blandingen, kalt crossovers.

Var det noen som sa at det har skjedd lite i utviklingen av biler i det siste? Den skal holde tunga rett i munnen den som ønsker å følge med, for bilbransjen har det med å være løsningsorientert.