<b>IKKE SÅ TØRT:</b> Underlaget ser fint og tørt ut på bildet, men skogsbunnen var gjennomtrukket av regn, og gjorde turen utfordrende. Foto: LORD ARNSTEIN LANDSEM
IKKE SÅ TØRT: Underlaget ser fint og tørt ut på bildet, men skogsbunnen var gjennomtrukket av regn, og gjorde turen utfordrende. Foto: LORD ARNSTEIN LANDSEMVis mer

Er Subaru Forester skogens konge?

Subaru skryter av at Forester er ustoppelig. Det bør den være med 240 hestekrefter.

Fjerde generasjon Subaru Forester har vist seg å være en bil som faller i smak hos mange nordmenn. En ærlig og stor SUV, med god plass og ordentlig firehjulstrekk. Ikke akkurat den mest moderne bilen i klassen, men det er neppe kundene så opptatt av. Bilen gjorde også et godt inntrykk, da Din Side Motor tok sin første tur i den.

Et 505-liters bagasjerom (488 med elektrisk bakluke) og god plass i baksetet for voksne, er sånt som faller i smak hos mange. Dessuten er det lett å laste inn ting, og bakdørene lar seg svinge så åpent at du lett kan stå og skyve inn store ting langs gulv eller baksete. I tillegg åpnes dørene på en slik måte at du ikke trenger å være redd for å få søle og møkk på buksa når du går ut eller inn.

IKKE SÅ TØRT: Underlaget ser fint og tørt ut på bildet, men skogsbunnen var gjennomtrukket av regn, og gjorde turen utfordrende. Foto: LORD ARNSTEIN LANDSEM Vis mer




Top of the line

Toppmodellen av Forester heter 2.0DIT (tidligere kjent som XT) og byr på en 2-liters bensinturbo på 240 hk og 350 Nm. Kraftige tall, og bilen går da også bra.

Mang en bilist blir overrasket over at den bestefaraktige-bilen skyter fart opp bakker. 0-100 går på 7,5 sekunder, og det er imponerende for en slik bil. XT-utgaven av Forester har vi prøvd flere ganger, også så langt tilbake som i 2002.

Minuset er et blandet forbruk på 0,87 l/mil, og et utslipp på 197 gram/km. Prisen blir heller ikke spesielt hyggelig, med en prislapp på 670.300 kroner.

Men bilen er uansett mer enn bare en vanlig Forester. En ting er de økte kreftene, men modellen har også en skarpere styrerespons og stivere dempere. Dessuten har den to sports-programmer, begge tilgjengelig med knapper på rattet. En merket S. Da har CVT-kassen seks forhåndsdefinerte utvekslinger. Men trykker du S# får du hele åtte forhåndsdefinerte utvekslinger, og de åtte trinnene vises med et tall i displayet rett foran deg.

ORDENTLIG SUV: For mange representerer Forester en ordentlig SUV, og den selger nok endel på det. Foto: LORD ARNSTEIN LANDSEM Vis mer


Ytelsesmessig har det ikke stort å si, men det mest interessante er vel turtallet . For en tommelfingerregel for sports-programmer i biler er at turtallet går opp for hvert program. Dette er jo logisk, da motor og girkasse går sammen om å levere maks ytelse, altså maks turtall. I noen biler blir Sport+ og S#-programmer ofte så turtallsvillige at det blir slitsomt til vanlig landeveiskjøring.

Men i Forester XT er det motsatt. For i 100 km/t langs motorveien i S-programmet ligger turtallet på 2000 omdreininger. Bruker du S#-programmet ligger turtallet på 1800 omdreininger i 100 km/t. Altså 200 omdreininger lavere i det råere programmet. Men forklaringen er jo som du selvsagt allerede har skjønt at girkassen nå har åtte trinn å leke seg med. Uansett en litt uventet vri på dette med sports-programmer.

Dessuten har jeg ikke nevnt det beste. CVT-kassen er med sine forhåndsdefinerte utvekslinger som en vanlig automatkasse i måten den oppfører seg, noe som også betyr at den ikke har den typiske hviningen som oftest kjennetegner slike kasser. Imponerende!

Noe helt annet enn da Din Side Motor kjørte Forester i 2008, og klaget på den antikvariske automatkassen med bare fire lange trinn.

ENKELT: Livet på innsiden av en Forester er ganske enkelt. Så lenge du ikke rører touchskjermen.. Foto: LORD ARNSTEIN LANDSEM Vis mer


Utdaterte løsninger

Det som ikke er så imponerende er det såkalte brukergrensesnittet. Gode brukergrensesnitt gir mennesker muligheter til å bruke maskiner på en intuitiv måte. Nå er det veldig intuitivt å kjøre selve bilen, men når du nærmer deg den bittelille touch-skjermen og dens mysterier blir saken en helt annen.

Skjermen har noen få knapper rundt seg, og noe kan betjenes ved å trykke på skjermen, noe ved å bruke knapper på rattet. Men det meste er tungvint og vanskelig; å koble opp telefonen via bluetooth er omtrent like vanskelig som å løse Enigma-koden.

Så er det selve skjermen, som ser fryktelig utdatert ut. Hvis du setter deg inn i naboens nye bil av et annet merke og ser hans flotte skjerm, vil Subaruen føles som å dra fram en Sony Ericsson mobiltelefon fra 1995 kontra en ny Samsung. Selve materialkvaliteten i interiøret forøvrig er vel heller ikke den aller flotteste.

BEHAGELIGE SETER: Setene i Forester er behagelige og gir en avslappet kjøretilværelse. Foto: LORD ARNSTEIN LANDSEM Vis mer


Bilder i skogen

Vel, vel, Subarus slagord «Ustoppelig» viser vel at diverse nymotens hi-tech infotainment-systemer ikke er førsteprioritet. For det skal sies: Subaru kan firehjulstrekk. Det har jeg erfart flere ganger gjennom livet, da jeg har prøvd diverse terrengkjøring med flere av konsernets modeller. Noe som kanskje er med på å gjøre meg litt overambisiøs når tiden kommer for å ta bilder av bilen.

ENKEL INNLASTING: Lasterommet er bredt og enkelt å laste inn tunge ting i. Foto: LORD ARNSTEIN LANDSEM Vis mer


Ikke langt unna fra mitt bosted, ser man spor etter en traktor som har kjørt innover skogen. Altså ingen vei, bare merker etter en traktor som har kjørt der. Det må da gå utmerket med en Forester, tenker jeg. Som sagt så gjort. Jeg kjører forsiktig av veien, og ned den lille bakken etter traktorsporene. Hadde jeg hatt et snev av intelligens, ville jeg kanskje sjekket selve grunnen først …

Bakken suger til seg bilen

Etter et par meter merker jeg at det burde jeg ha gjort. For det som ser ut til å være en tørr skogbunn, er vått og løst. Jeg kjenner hvordan bakken formelig suger til seg bilen, og i speilene ser jeg dype hjulspor forme seg etter Foresteren.

Jeg fortsetter rett fram et stykke til naturen selv sier stopp med en haug kvister og små trær av ymse størrelse som ligger strødd utover. Ikke bra. Plassen er også så smal at jeg det virker umulig å få snudd bilen.

Sitter fast

Dermed er det bare å prøve å rygge tilbake. Så lenge bakken er flat karrer Foresteren seg greit bakover, men opp bakken mot selve veien blir det verre. Hjulene er glatte av leire, og gir derfor svært dårlig grep. Resultatet blir hjelpeløs spinning. Mer fart. Men heller ikke økt fart hjelper stort.

Jeg står halvveis oppi bakken og nå er gode råd dyre.

Forester har et firehjulstrekk-system som i utgangspunktet gir 60 prosent moment til hjulparet foran, og 40 bak. X-mode programmet styrer automatisk drivverkets oppførsel etter de ulike forhold, inkludert lavere utveksling for krabbing opp bakker. Det gjør ting som lavgirserie eller manuelt innkoblete sperrer overflødige. Her er det bilens elektronikk som skal gjøre alt for deg.

SKOGENS KONGE: Skal du kjøre ut på stien og føle skogens ro, kan en Forester være rette bilen. Foto: LORD ARNSTEIN LANDSEM Vis mer


Desperasjon i skogen

Jeg beveger meg fram og ned igjen til dit hvor alle kvistene og trærne ligger. Jeg MÅ få snudd bilen. Men våt grunn, haugevis av stubber og fandens oldemor gjør det vanskelig. Legg til en bekk og gjørme som skråner ned mot den, og ting begynner å se håpløst ut.

I desperasjon begynner jeg å kjøre bilen lenger opp på trestubbene, faretruende langt utpå den gjørmete kanten ned mot bekken. Men lykken står den infantile bi! Etter diverse rygging på beste Austin Powers-maner, får jeg snudd bilen. Nå skal det gønnes på!

Jeg gir flatt jern, og Foresterens 240 hestekrefter viser hva de er god for. Gjørmen spruter fra de dype hjulsporene, mens bamsen dundrer opp bakken uten noen problemer. Det var det jeg visste! Man kan stole på Subaru i skogen. Ustoppelig.



SPESIFIKASJONER:

Subaru Forester 2.0DIT Sport Lineartronic
Pris: 659.800 kr
Motor: B4, 1998 ccm
Effekt: 240 hk/5600
Moment: 350 Nm/2400
0-100: 7,5 sek
Toppfart: 221 km/t
Forbruk: 0,87 l/mil
CO2: 197 g/km
L/B/H: 459/179/173 cm
Vekt: 1607 kg
Bagasje: 488 liter