<B>ASX-BASERT:</B> Hypnos-inspirert hekk på Citroën C4 Aircross, som i likhet med Peugeot 4008 er basert på salgssuksessen Mitsubishi ASX. Foto: Citroën
ASX-BASERT: Hypnos-inspirert hekk på Citroën C4 Aircross, som i likhet med Peugeot 4008 er basert på salgssuksessen Mitsubishi ASX. Foto: CitroënVis mer

Er nye Citroën C4 Aircross virkelig en C4?

Her er Citroën med trillingen til Mitsubishi ASX og Peugeot 4008.

Høsten 2007 lanserte Citroën sin første skikkelige SUV, C-Crosser, takket være samarbeidet med Mitsubishi. Dette samarbeidet førte for øvrig til lanseringen av en helt annen type bil nå i år, nemlig elbilen C-Zero, basert på Mitsubishi i-MiEV. Også Peugeot, Citroëns søstermerke, deltar i samarbeidet.

C4-SUV?

Vi omtalte svært nylig Peugeots nye folke-SUV basert på Mitsubishi ASX, 4008. Det lå i kortene at også Citroën skulle få sin versjon og her er den. Litt småfrekt hevder Citroën at bilen er en del av C4-familien. Det er selvsagt et greit markedsføringsvalg - Golf-konkurrenten C4 har vært en salgssuksess så langt med over 100.000 solgte biler -, men teknisk stemmer det jo overhodet ikke da konstruksjonen kommer fra Mitsubishi.

Aircross

Uansett: Bilens navn er C4 Aircross og som Peugeot har Citroën strippet ASX-grunnmodellen for front og hekk og utstyrt den med sin egen merketypisk design. Vi synes for så vidt begge merkene har lykkes ganske godt med den øvelsen - bedre enn i tilfellet C-Crosser/Peugeot 4007 i hvert fall. Det Citroën kaller sin "visuelle signatur" gir seg uttrykk i vertikale LED-striper i hovedlysene og baklykter inspirert av konseptbilen Hypnos.

Det er forresten ikke første gang Citroën lanserer en Aircross - i Sør-Amerika finnes en litt røffere versjon av C3 Picasso, som der heter C3 Aircross.

ASX-BASERT: Hypnos-inspirert hekk på Citroën C4 Aircross, som i likhet med Peugeot 4008 er basert på salgssuksessen Mitsubishi ASX. Foto: Citroën


Avgiftsfordel

Citroën C4 Aircross vil i Europa tilbys med tre motorer - en bensinmotor og to dieselmotorer. Den største bensinmotoren på to liter / 150 hester er forbeholdt andre markeder. I forhold til Mitsubishi vil Citroën, som Peugeot, ha en avgiftsmessig fordel med sin diesel-innstegsmotor, som er den velkjente 1.6 HDi. Den har fire færre hestekrefter enn Mitsubishis innstegsmotor, og slipper dessuten ut rundt 20 gram mindre CO2. Motoriseringene er:

Bensin:
1.6i 115 (116 hk/152 Nm) 5-trinns, manuell girkasse

HDi (Diesel):
HDi 110 (1,6 l, 112 hk/270 - 280 Nm med "overboost"), 6-trinns manuell girkasse
HDi (2,0 l, 150 hk/300 Nm), 6-trinns manuell girkasse

Citroën C4 Aircross kommer i salg etter Genève-utstillingen i 2012.