Hans Christian Andersen foran bilen som skal få MediaDAB installert.  Foto: Per Ervland
Hans Christian Andersen foran bilen som skal få MediaDAB installert. Foto: Per ErvlandVis mer

Er MediaDAB redningen for norske bilister?

Overgangen fra FM-radio til DAB-radio nærmer seg enten du liker det eller ikke. Her er den smarteste løsningen vi har sett hittil.

Regjeringen har slått fast at FM-båndet skal stenges i 2017. Med inntoget av nettradio er det et relativt lite problem hjemme eller på kontoret, men for norske bilister er situasjonen en annen.

Selv i dag er det nemlig bare 30 prosent av de mest solgte bilmerkene som har DAB-radio som standard, så her bør du sjekke utstyrslisten nøye før du bestiller ny bil.

Enda verre er det hvis din nåværende bil mangler DAB-radio, for fram til i dag har du stort sett hatt to valg:

  • Den enkleste alternativet har vært å kjøpe en løs DAB-enhet som på ulike måter kobles til anlegget ditt. Fordelen er at dette blir billig, men ulempene er flere: Du kan ikke lenger bruke bilens rattbetjening, og får ofte en ekstra enhet plassert i vinduet eller på dashbordet. Den enheten krever i tillegg både strøm- og tilkoblings-kabler.
  • Ettermontering av originalt DAB-anlegg fra merkevareforhandler. Ulempen er at dette blir dyrt, og i tillegg er det svært mange merker, blant annet Toyota og Volkswagen, som rett og slett ikke vil gjøre jobben.
Men nå begynner det endelig å skje ting, noe dagens alternativ fra MediaDAB er et godt eksempel på.

MediaDAB: Helintegrert løsning

– Hele poenget med MediaDAB er at det passer perfekt for alle som allerede har et velfungerende bilradiosystem i bilen, sier Hans Christian Andersen fra MediaDAB til DinSide.

– Dette er rett og slett en ettermontert digitalradio, som fungerer slik en orignalmontert radio ville gjort. I praksis vil det si at du slipper løse ledninger, synlige dingser og ustabile FM-sendere. En annen fordel er at du med vår løsning også kan styre DAB-radioen via bilens rattbetjening, samtidig som du selvsagt beholder alle de andre funksjonene bilanlegget gir. Det være seg DVD-visning, navigasjon eller FM-radio for den saks skyld, sier Andersen.

Til hvilke biler, og hva er prisen?
– Prisen for et komplett MediaDAB-kit er 2.995 kroner, og er du svært nevenyttig kan du montere den selv. Jeg vil imidlertid anbefale alle å få en profesjonell aktør til å gjøre jobben, presiserer Andersen.

Det er ikke bare bare å demontere dashbordet på en ny bil i dag, og det er jo også viktig å å plassere DAB-antennen riktig.

DinSide var med da Oslo Bilstereo monterte MediaDAB i en Volkswagen. Se video og få forklaring av prosessen her:


– Allerede i dag har vi plug&play-kit til svært mange bilmerker og modeller, og denne listen oppdateres jevnlig. Selve MediaDAB-enheten er jo lik, det som skiller er rett og slett selve tilkoplingene - som i dag hovedsaklig er standardisert, sier Andersen.

Men hvordan fungerer den i praksis?

Når MediaDAB er ferdig montert vil den okkupere en av FM-radioens fysiske knapper. Alt du trenger å gjøre for å høre på DAB-radioen er altså å trykke på knappen. MediaDAB vil også gjengi DAB-informasjon i radioens displayer, for eksempel om kanalen, artisten eller låten du hører på.

Se video av hvordan MediaDAB fungerer i bilen her:


– All styring av DAB-kanalene skjer via fjernbetjeningen på rattet, sier Andersen; så dette er så enkelt at alle kan bruke det. Vil du i tillegg at dine passasjerer skal kunne skifte kanal kan du eventuelt kjøpe en fjernkontroll i tillegg. MediaDAB takler forøvrig 255 DAB-kanaler, og 40 av disse kan lagres som favoritter, altså i ønsket rekkefølge.

Hans Christian Andersen forklarer ivrig. Foto: Per Ervland
Det ser enkelt ut når proffene monterer, men før du lar deg friste til å prøve selv bør du være sikker på at du ikke ødelegger noe. Det kan fort bli langt dyrere enn det monteringen koster... Foto: Per Ervland
På testbilen var det god plass til MediaDAB-enheten, det er ikke alltid tilfellet. Foto: Per Ervland
Foto: Per Ervland
Her er MediaDAB ferdig installert. Det eneste synlige sporet er USB-kabelen som legges til hanskerommet. Den kan brukes til framtidige software-oppdateringer av MediaDAB-enheten. Foto: Per Ervland
Du kan i utgangspunktet velge mellom to DAB-antenner til MedaDAB. Dette er den enkleste versjonen, som ganske enkelt klistres på innsiden av frontruten. Foto: Per Ervland
Og slik ser den ut når karmlisten er satt på plass. Foto: Per Ervland
Og vips: Volkswagens standard FM-radio er oppdatert med integrert DAB-løsning fra MediaDAB. Foto: Per Ervland
Hans Christian Andersen viser her fram en annen demobil, som har begge antenneløsningene montert. Den enkle gjennomsiktige til venstre, mens en tradisjonell pisk til høyre. Merk deg at ingen av løsningene krever at du lager hull i ruta. Foto: Per Ervland
Vil du også la medpassasjerene styre MediaDAB kan du kjøpe en ekstra fjernkontroll som ekstrautstyr. Foto: Per Ervland
Hans Christian Andersen foran bilen som skal få MediaDAB installert. Foto: Per Ervland