Vis mer

Er Lexus innhentet?

Lexus er ikke lenger alene om luksusbiler med hybriddrift. Nå er både BMW og Mercedes i startgropa med hybridbiler i det øvre segmentet.

Hybridbiler sanker blandet kritikk og det er kanskje ikke helt ufortjent. Mye kritikken går ut på at dette ikke på langt nær er noen løsning på verdensproblemene. Det at teknologien kun finnes på biler i millionklassen, med Prius og Insight som hederlige unntak, hjelper heller ikke spesielt mye. Vi er på mange måter enige, men bransjen må få lov til å ta et skritt av gangen. Det er en stor jobb rense bilparken, og siden automobilen kom er det tatt mange små skritt i både riktig og feil retning - fra tralla til Karl Benz i 1886 til Bugatti Veyron kom på markedet i 2005.

Først

Toyota og Lexus har ledet an hybridsatsingen og Lexus har en rekke biler på markedet med hybriddrift. Den nyeste Lexusen er RX450h, men her har vi kjørt LS600h. LS600h imponerte voldsomt med sin hybridteknologi når den ble lansert i 2005, og hadde ingen likeverdige konkurrenter. Mercedes har nå lansert en modell som heter S400 Hybrid. S400 hybrid er fin den, men den elektriske motoren yter ikke mer enn 20 hestekrefter. Det er litt tamt, men den har litium-ion batterier. Samme pakka med 20 hestekrefter sitter i BMW Activehybrid 7. Mercedes har koblet seg til en V6 bensinmotor, mens BMW har tatt den helt ut og koblet seg på en V8 med to turboladere og hele 449 hestekrefter. Det er miljøbilen sin det! 0 til 100 på 4,9 sekunder.

Utslippet på BMWen er 219 gram CO2 per kilometer. Det kan ikke være tilfeldig at det er nøyaktig det samme utslippet som Lexus oppgir for testbilen LS600h. For å forkludre bildet ytterligere: Audi har akkurat sluppet tallene for sin nye A8. Audi har ikke klart dytte ut en hybridbil til nå, men den nye A8 med 4,2 liters V8-motor med 372 hestekrefter slipper også ut 219 gram, uten hybridteknologi. A8 med 4,2-liters diesel motor med 350 hestekrefter og 800 newtonmeter slipper ut kun 199 gram CO2 per kilometer.

Vi har testkjørt den nye hybrid-SUVen til BMW også. Vi tok en miljøtur og fløy til USA, hvor den bygges (South Carolina), for testjøring. X6 Activehybrid er en voldsom vogn med enorme krefter og høy pris. X6 Activehybrid senker CO2-utslippet fra 299 til 231 i forhold til en X6 xDrive50i uten elektriske motorer, selv om hybridpakka veier 260 kilo. Denne hybridbilen er heller ingen direkte frelser av kloden, men viser at hybrid senker CO2-utslippene betydelig.

Ulemper

Bortsett fra et den er kostbar har ikke LS600h noen åpenbare store svakheter. Når bilen ble lansert for drøyt to år siden var det greit at den hadde for lite bagasjerom, kun 300 liter, og at nyttelasten ikke er mer enn 460 kilo. Den kan heller ikke utrustes med tilhengerfeste. Med andre ord, denne bilen kan kun kjøres med fire mann i kupéen, og uten bagasje. Skal man ha med et par pilskasser, må du hive ut en kamerat.

Dette er ikke greit nå. Nå må hybridenheten pakkes sammen slik at det ikke går ut over plassen innvendig, og vi forventer at man ikke lenger skal være nødt til å godta kompromisser ved å kjøre hybridbil.

Lexus har kommet et stykke på vei med RX450h med stort bagasjerom og to tonn tilhengervekt. Det sammen gjelder BMW X6. Bagasjerommet på hybridbilen er identisk med en vanlig bil, og tilhengervekten er to tonn også på BMWen.

De mest "hybride" bilene er nå testbilen LS600h og BMW X6. De går også fortest kun på strøm. BMWen klarer 60 kilometer i timen hvis du gasser med ei fjær. Lexus 600 går litt fortere.

Se denne videoen som viser at batteriet driver bilen alene i nesten 70 kilometer i timen. Til tross for at en Canon Ixus hadde enorme problemer med fokuset her, kan man så vidt se at strømmen går ut av batteriet og til el-motoren. Vi jukser heller ikke ved å kjøre i nedoverbakke.



Den totale motorpakken i LS600h består av to motorer. Den ene er en femliters V8-bensinmotor som yter 394 hestekrefter. Dette er den samme motoren som sitter LS460, men med større slaglengde. Dreiemomentet på denne motoren er 520 newtonmeter ved 4.000 omdreininger.

Den elektriske motoren blir drevet av 650 volt som blir konvertert fra batteriets 288 volt via en ”voltage boost converter”. Dette resulterer i en effekt på 224 hestekrefter og 300 newtonmeter. Summa summarum øker effekttallet fra 394 til 445 hestekrefter totalt ved hjelp av elektromotoren, mens dreiemoment ikke blir oppgitt til mer en 520 newtonmeter, det bensinmotoren yter alene. 300 newtonmeter fra den elektriske motoren er dermed ikke med i totalsummen.

Effekten går via en trinnløs girkasse og ut til alle fire hjulene via en torsen differensial.

Ytelsene er gode og 0 til 100 går unna på 6,3 sekunder.

Komfort

Bilen er overhodet ikke sportslig. Dette er en komfortabel bil som kun egner seg til sivilisert og dannet kjøring. Store og brå rattutslag er ikke bra i en LS600h. Vi har kjørt denne bilen i Tyskland et par ganger, og den går som ei kule og er en durabelig fartsmaskin, men det er ikke det samme som sportslig kjøring.

Kjørekomforten forsterkes av gode seter og et svært lavt støynivå. Det er herlig stille og det mest "forstyrrende" er litt lavmælt V8-brum ved hardt gasspådrag.

Konklusjon

Vi har allerede sagt mye om bilene i denne klassen med tilsvarende utslipp og forbruk. Lexus LS600h er fortsatt en mektig bil, men imponerer ikke på langt nær så mye nå som den gjorde for drøyt to år siden. Hvis dette er en bil som skal være i tet, må forbruket ned fra dagens utgave. Nå har den fått konkurrenter som matcher dette uten problemer, og 219 gram for en luksusbil er ikke lenger enestående. Det samme gjelder pakkejobben av komponentene. Det skal ikke synes.

Er man på utkikk etter en luksushybrid har man nå i det minste flere å velge i blant. Lexus har tre modeler, LS, GS og RX. Til våren kommer 7-serie og X6 fra BMW og Mercedes har S400 Hybrid.

Da er det bare å velge selv.

Testkjøring av BMW X6 Activehybrid.

Testkjøring av Lexus LS600h.

Testkjøring av Lexus GS450h.

Testkjøring Mercedes S400 Hybrid

Omtale av BMW Activehybrid 7.