<b>STARTER DEN IGJEN?</b> Stort sett: Ja da! Erfaringene her til lands viser at de aller fleste eiere av moderne dieselbiler har lite å frykte fra kulda. Foto: COLOURBOX
STARTER DEN IGJEN? Stort sett: Ja da! Erfaringene her til lands viser at de aller fleste eiere av moderne dieselbiler har lite å frykte fra kulda. Foto: COLOURBOXVis mer

Er diesel fortsatt et problem om vinteren?

I Sverige meldes det om problemer vi foreløpig ikke har fått tilsvarende meldinger om her til lands.

Diesel om vinteren er noe som fortsatt ganske mange setter spørsmålstegn ved. Kanskje har det blusset opp litt igjen etter at man begynte å blande inn bio-diesel?

Her hos oss er det imidlertid blitt adskillig mindre hype rundt biodrivstoff siden elbil-bølgen begynte å skylle over Norge.

Det betyr likevel ikke at det er slutt på bio-diesel. Før vi vet ordet av det, kan det dukke opp nyvinninger vi ikke hadde tenkt på.

Hva med kaffegrut som fremtidens drivstoff, for eksempel...?

Alarm i Sverige

Og diskusjonene omkring egenskapene til de mer nyutviklede og etter sigende mer miljøvennlige drivstoffene, fortsetter. Nylig kunne for eksempel den svenske dagsavisen Expressen annonsere at det blir advart mot en viss type biodiesel som distribueres der til lands.

Problemet skal visstnok være særlig merkbart når temperaturene veksler mellom pluss- og minusgrader.

Det er Kia Motors og den svenske bilbransjeorganisasjonen Bil Sweden som hevder at diesel-drivstoffet Bio Plus, som selges i nettverket OKQ8, gjør at drivstoffilteret tetter seg og i verste fall gjør at motoren stopper. Dette benektes imidlertid av drivstoff-distributøren.

Vi har ikke kunnet finne signifikante indikasjoner på at dette så langt har vært noe problem i Norge - allerede for fem år siden meldte Teknisk Ukeblad om at oljeselskapene - spesielt ved lave temperaturer - tilpasset eller til og med kuttet helt innblanding av biodiesel i drivstoffet.

Da kommer vi inn på det spesifikke med diesel om vinteren.

Ikke parafin!


Vi har vært inne på temaet før, men finner det betimelig å minne om følgende:

Dieselbiler har et, som oftest urettmessig, rykte på seg for å være belemret med problemer ved streng kulde.

Selv om det fortsatt finnes dem som tror at man ved å blande parafin i dieselen unngår problemene, er dette altså ikke bare forbudt og skadelig, men også unyttig.

Dieselbiler har for det meste ingen spesielle vanskeligheter i vintersesongen, selv her i landet.

Som for mye annet innen bilhold gjelder det imidlertid å være litt ekstra forberedt nå om vinteren. Med noen enkle huskeregler, riktig diesel på tanken, oppladet batteri og full tank er du godt rustet for vinteren.

Gode biltips for vintersesongen

Kan koste dyrt

Vi snakket ved en tidligere anledning med Knut Skårdalsmo, senior produktspesialist i Statoil Fuel & Retail, og han advarer dieselbileiere mot å benytte "lure" løsninger og gamle gubberåd hjemme i garasjen.

Mer detaljer finner du i denne saken!

- I beste fall gjør du ikke noe galt, men potensialet for en stor ekstraregning er alltid til stede. I gamle dager pleide oljebransjen og entreprenører å blande inn parafin i dieselen for å få bedre kuldeegenskaper. Dette er ikke lenger lovlig på grunn av parafinens høye svovelinnhold. Dessuten vil svovelen ødelegge katalysatoren på nye dieselbiler. Parafin har i tillegg altfor dårlige smøreegenskaper, så du kan også risikere å ta livet av dyre komponenter i innsprøytningssystemet.

Les også: Bensin er bensin!

Friskt batteri og riktig diesel

EGENTLIG OPPLAGT:Vinter og kulde krever litt mer av oss som bilister, enten vi kjører bensin eller diesel... Foto: COLOURBOX Vis mer


Parafineksperimenter er nok likevel ikke den vanligste årsaken til problemer i kulden.

- Manglende batterikapasitet er den vanligste årsaken til at du ikke får start på dieselbilen om vinteren. Når temperaturen går ned, synker batterikapasiteten dramatisk. Derfor er det viktig å lade batteriet jevnlig, sier Skårdalsmo.

Bileiere må også passe på at de har riktig diesel på bilen i vinterhalvåret. Det er store forskjeller i kuldeegenskapene på sommerdiesel og vinterdiesel.

Les også: Forskjell på sommer- og vinterdrivstoff

Møller Bils nettsider minner om at vanlig norsk vinterdiesel begynner å felle ut vokskrystaller og bli uklar fra minus 22 grader. Dersom temperaturen i dieselen faller til under 30 minusgrader, øker risikoene for tett dieselfilter. Vokskrystallene vil til slutt bli så store og så mange at de tetter dieselfilteret. Denne temperaturen kalles blokkeringspunktet på fagspråket. Blokkeringspunktet for vinterdiesel er minus 32 og for sommerdiesel er den minus 12 grader.

- Dersom du har satt fra deg bilen på Gardermoen med sommerdiesel og kommer tilbake til 10 – 15 kuldegrader eller lavere, er det godt mulig du må ta taxi hjem. Og dersom du bruker redskap sporadisk, for eksempel en traktor, er det viktig å skifte til vinterdiesel før du tar den i bruk igjen, understreker Skårdalsmo.

Disse batteriene tåler ikke kulda

Feil ....sted?

ADVARER: Statoils senior produktspesialist, additivansvarlig og sivilingeniør Knut Skårdalsmo advarer mot å bruke feil drivstoff til feil tid. Foto: STATOIL Vis mer


Men det er ikke bare årstidene som utgjør temperaturforskjeller i Norge, som Skårdalsmo tidligere har forklart til Dinside.

Vinterdiesel selges i utgangspunktet med samme kuldeegenskaper over hele landet. Skårdalsmo forteller likevel at oljeselskapene i visse tilfeller gjør tilpasninger lokalt. Landet vårt har enkelte "kuldehull", som for eksempel Tynset eller Røros. Derfor må drivstoffet der dampe ved lavere temperaturer enn i for eksempel Kristiansand.

- Om man skal kjøre fra Oslo til Røros, er det et godt tips å fylle opp tanken på Røros før du lar bilen stå der over natten. Dieselen der vil ha bedre vinteregenskaper enn dieselen fra Oslo, forteller drivstoffeksperten.

- Skal du til et sted der det er fryktelig kaldt, anbefaler vi at du fyller opp tanken når du kommer fram, før du setter fra deg bilen for natten. Det kan også lønne seg å ha så godt som full tank på bilen gjennom vinterhalvåret for å unngå kondens, råder Skårdalsmo.

Mer spennende med diesel: Pass opp for dieseldyrene

Tynnere motorolje

Har du en eldre bil, er det dessuten lurt å bytte dieselfilter før vinteren dersom det er lenge siden du gjorde det sist. Med tynn og lettflytende motorolje starter bilen lettere i kulden og sørger dessuten for at batterikapasiteten ikke tappes unødvendig.

- Dersom du skal ut og kjøre dieselbil i ekstremkulde, som 40 minusgrader, er diesel i utgangpunktet lite egnet, men er bilen i jevnlig bruk går det faktisk bra, sier Skårdalsmo.

Redd for å fryse inne? Slik vasker du bilen i kulda