Foto: JAMIESON POTHECARY
Foto: JAMIESON POTHECARYVis mer

Er dette Skandinavias fineste bil?

Under karosseriet er den helt ny.

Muskelmann Marcus Walter fra Danmanrk har kanskje bygget skandinavias flotteste bil. Det avgjøres i helgen.

Bilen er opprinnelig en Chevrolet Nova fra 1966, men her er det gjort utrolig mye. Karosseriet er helt originalt og innehar alle sine originale proporsjoner. Men der stopper det også. Alt annet er bygget etter eierens ideer om hvordan en feit bil skal se ut.

Alt under huden er nytt
Drømmen for mange er å kunne kjøre med en klassisk bil med klassisk utseende, men med alle fordelene moderne teknikk har å by på, og det er nettopp det Marcus har gjort her. Han har rett og slett strippet en splitter ny Chevrolet Camaro ZL1 og flyttet alle delene over i dette karosseriet. ZL1 er ikke hvilken som helst modell - det er den hissigste. Det betyr en kompressormatet V8 på xxx hestekrefter.
- Jeg kan lettta ut mye mer effekt, men dette er mer enn nok i bilen som bare veier 1260 kilo.

Planen med bilen var å kunne kjøre bilen hver eneste dag, og det gjør jeg faktisk. Hittil i år har jeg faktisk kjørt på bilen 5000 kilometer, så den blir brukt - hardt. Jeg kan garantere deg at den går fort og kjører bra.

Potensiell vinnerbil
Novaen har allerede vunnet flere priser på treff. Grunnen til at han viser bilen i Norge er at den vant den prestisjtunge prisen Danmarks flotteste bil. Det kvalifiserer direkte til deltakelse i Skandinavias flotteste bil, som avgjøres på Oslo Motorshow.

Walter, som driver firmaet Rudetoneing Custom Solfilm i København og har sotet 1.500 biler de 15 siste åra, har godt rykte på seg når det gjelder bilbygging også. Han har flere hårete bilbygg bak seg, blant annet flere pickuper. Han har allerede fått tilbud om å stille ut bilen sin på verdens største messe for trimmede og stylede biler, Sema Show i Las Vegas.
Bilen ble funnet i 2013 i USA og ble valgt fodi den var liten og bøllete. Etter at han fikk den i hus, strippet han bilen totalt. Hjulhusene bak ble kraftig forstørret innover for å få plass til 3XX brede bakdekk innenfor hjulbuene. og fikset karosseriet før den ble sprøytet i Mercedes Designo Magno Grafitt.
Deretter strippet han en helt ny Chevrolet Camaro ZL1 for motor og girkasse. ZL1 er råtassversjonen med 600 hester via en kompressormatet V8.
Dårlig plass.
Den største utfordringen var å få plass til automatkassa.
Bilen er en såkalt pro-tuner, en ccc som brukes for muskelbiler som har alle midifiseringer som en dragracer, med unntak av at den har skilter og kan brukes som en vanlig bil.