Ford S-max er blant bilene som også i Norge kan kjøres uten tente baklys Foto: FORD
Ford S-max er blant bilene som også i Norge kan kjøres uten tente baklys Foto: FORDVis mer

Er dette lov?

Stadig flere biler har ikke automatiske baklys. Men er det egentlig lov å kjøre uten?

Kjørelys på dagtid er som kjent påbudt i Norge og de fleste biler har automatisk tenning av dette. Men dersom man er riktig observant, vil man kunne legge merke til at en del nyere biler ikke har baklysene tent, selv om kjørelysene foran er på.

Etter tips fra en slik observant leser har vi sett nærmere på saken og fått bekreftet at dette gjelder blant annet biler som Ford S-Max og Galaxy og en rekke modeller fra Mercedes.

Førerens ansvar

Det er førerens ansvar at kjørelysene er på. Selv om biler solgt i Norge stort sett har hatt automatiske kjørelys, er dette ikke påbudt for importørene. Det at enkelte biler ikke har automatiske baklys, eller såkalte bakre markeringslys som det også kalles, er dermed ikke et bevis for at det er lov å kjøre uten å ha disse på.

Tennes automatisk

På Mercedes E-klasse fungerer det eksempelvis slik at dersom man kjører med automatisk lysfunksjon, er det bare de fremme LED-lampene som er tent i dagslys. Ved dårligere lysforhold, som i en tunnel, tennes hovedlysene foran sammen med baklysene. Ved dagslys slukkes disse igjen og man er tilbake på bare LED-lysene foran.

EU-direktiv

Også E-klasse har slukte baklys i dagslys med automatisk lysfunksjon Vis mer


Spørsmålet blir dermed om det er tillatt å kjøre helt uten lys bak i dagslys. For å få svar på dette spørsmålet har vi snakket med Nils Magne Rakvåg i Staten Vegvesen. Han kan fortelle at bakgrunnen for den endrede lyspolitikken på en del biler ligger i et nytt EU-direktiv som offisielt trer i kraft i februar neste år.

- Dette tillater at kjørelysene blir koblet uten baklysene, sier Rakvåg til Dinside Motor.

Lovlig

Slik kan man altså ha på kjørelys foran uten at baklysene er tent. Og ettersom EU-direktivet stammer fra 2008, har en del bilprodusenter allerede tatt dette til følge. Dermed er det også per i dag lov å kjøre uten tente baklys i Norge i dagslys, selv om vi fortsatt er noen måneder før direktivet offisielt implementeres.

Sikkerhet

Begrunnelsen virker enkel. Mens kjørelys foran åpenbart og beviselig har en viktig sikkerhetsfunksjon, er det ikke like viktig å lysmarkere bilene man har passert eller ligger bak på dagtid. Faktisk er det enkelte som hevder at det kan være en negativ effekt av baklys på dagtid, ettersom bremselysene blir mindre tydelige.