Vis mer

Er dette en dårlig spøk?

Ubegrenset luksus kledd i gull.

Er det noen som husker den relativt ekstravagante pianisten og entertaineren Liberace? Vi tror han ville satt pris på det Kourosh Mansory gjør med de flotteste og dyreste luksusbilene.

Rolls-Royce

På Genève-utstillingen i år er det hverken Bentley Continental GT i rosa og lilla eller Bugatti Veyron i mer smakfull karbon-dekor som gjelder, men en Rolls-Royce Ghost. Dette er sistemann ut fra det tradisjonsrike britiske selskapet, nå en del av det tyske BMW-konsernet. Forleden viste vi en merkelig Rolls-Royce-kupé kalt Black Ruby, som vi tror ville fått både Rolls og Royce til å snu seg i graven. Vi tror at denne skapningen ville fått dem til å ta en runde til...

Les om Rolls-Royce Ghost her!

Foredlet...?

Det mest iøynefallende er selvsagt det temmelig spesielle fargeskjemaet i kongeblått og gull, men Mansory, en "foredler" som holder til i den lille byen Brand nær Bayreuth i Tyskland, har ikke nøyd seg med å piffe den staselige luksusbilen opp visuelt. Han har også trimmet den noe seriøst.

Kjempekrefter og -fart

Allerede i utgangspunktet fremstår Rolls-Royce Ghost som en uvanlig sportslig Rolls og V12-motoren utvikler som standard 570 hestekrefter og 780 newtonmeter dreiemoment. Ved diverse inngrep, både mekaniske og elektroniske, har Mansory greid å hente ut 720 hester og hele 1.020 newtonmeter av turbomotoren. Akselerasjonen er dermed en sportsbil verdig; den 2,4 tonn tunge luksussedanen gjør unna 0-100 på bare 4,4 sekunder. Toppfarten når 310 kilometer i timen, langt over den verdige fremdriften man forbinder med merket.

Hjulene, med Dunlop SP SportMaxx-dekk på 22-toms monoblokk-felger (!), er dimensjonert for de høye ytelsene. Foran er det 265/35-22 som gjelder, bak finner vi 295/30-22-gummi.

Regn med flere bilder av denne oppsiktsvekkende skapningen når vi møter den i Genève til uken.

Foto: Mansory