<b>DIESELFORBUD:</b> Mange eiere av dieselbil frykter det skal bli vanskelig å komme seg rundt i storbyen om forbudet blir stående.  Foto: NTB SCANPIX
DIESELFORBUD: Mange eiere av dieselbil frykter det skal bli vanskelig å komme seg rundt i storbyen om forbudet blir stående. Foto: NTB SCANPIXVis mer

Er det vanskelig å selge dieselbilen?

Ekspertene ser foreløpig ingen forandringer i bruktmarkedet, og tror behovet for dieselbilen fortsatt vil være der en god stund fremmover.

Etter at byrådet i Oslo tidligere i februar vedtok å innføre dieselforbud på dager med høy luftforurensning, har mange skreket høyt at det kommer til å få store konsekvenser for hverdagen, og at det kommer til å bli umulig å få solgt bilen videre.

For bruktbilselgeren kommer dieselforbudet bare på toppen av VW-skandalen fra 2015.

LES OGSÅ: Tør du kjøpe dieselbil nå?

Umulig å selge

Kim Salomonsen er en av de som nå forsøker å selge sin VW Passat TDI via Finn.no uten å lykkes.

- Det er ingenting å si på bilen, den er påkostet og pen å se på. Til tross for det har den nå ligget ute i over fem måneder, og prisen er satt ned to ganger.

Salomonsen tror mye av grunnen til at bilen fortsatt står i hans navn, er bråket omkring dieselbilene som har pågått det året.

- I bilen sitter en av motorene som er berørt av utslipp-skandalen, både jeg og forhandleren som selger bilen tror den kunne gått mye lettere ut på markedet igjen om den hadde fått oppdateringen som ennå ikke er på plass.

LES OGSÅ: Her er fakta og myter om luftforurensningen

SLITER: Kim Salomonsen sliter med å få solgt sin VW, og tror det skyldes alt bråket rundt dieselbiler det siste året. Foto: DAGBLADET Vis mer


Bilen fikk en prisantydning på 220.000 kroner når den ble verdivurdert hos en Volkswagen-forhandler før den ble lagt ut på salg. Likevel har det knapt vært noen å sett på den, forteller Salomonsen.

- Etter verdivurderingen har vi satt ned prisen flere ganger, nå ligger den ute for 169.900 kroner og har allerede gjort det noen uker, uten hell.

Skepsis ødelegger

Senioranalytiker Anders G. Hovde i TNS Gallup har i mange år kartlagt bilkjøperes kjøps og bruksvaner.

Han mener all støyen rundt dieselbilene er med på å skape en unødvendig skepsis rundt det å gå til anskaffelse av dieselbil.

- Personlig mener jeg debatten er unyansert og at det i praksis ikke kommer til å være snakk om voldsomme konsekvenser for bruktbilkjøperen på sikt.

- Til tross for dette er det også litt tidlig å si hvordan dette vil utvikle seg på bruktbilmarkedet. Vi må i bunn og grunn ha noen som kjører dieselbiler i lengden. De har mye mer trekkraft, og slipper ut mindre CO2, en skal ikke glemme den debatten forteller Hovde.

Kjell-Espen Thorsen hos Oslo bilauksjon bekrefter at mange er skeptiske.

- Vi har fått flere spørsmål om vi har merket noe mindre trykk på dieselbiler, men det har vi ikke ennå.

LES OGSÅ: Elbilfordelene står for fall



Bensin til nybiler

Markedsdirektør Marius Paus i Leaseplan forteller at de ser at nybilmarkedet nå domineres av bensinbiler i småbilsegmentet, men at det fortsatt er dieselbilene som dominerer når det kommer til større biler.

- Nybilmarkedet reagerer naturlig raskere enn bruktbilmarkedet. Over tid vil nok deler av bruktbilmarkedet også fordele seg over på hybrid, el- og bensinbiler.

Paus forteller at de ser at både dieselforbudet og VW-skandalen skaper engasjement og gjør folk usikre.

- I Oslo-området er det naturlig at folk blir usikre og lett tenker at det er tryggere med el eller bensinbil. Sånn sett kan vi nok oppleve at salget av dieselbilene flyttes ut av storbyene hvor det er fare for forbud, og ut av byen hvor bilistene tenker litt annerledes.

LES KOMMENTAREN: Dieselforbud, hva blir det neste?

Men hva med Salomonsen?

Paus har fått tatt en titt på Salomonsens bil, og kan ikke annet en å råde ham til å ha tålmodighet i et vanskelig marked.

- Bilen ser i bra ut, men den selges i et vanskelig marked i en vanskelig tid. Det finnes noen få der ute som er billigere, samtidig er det større trykk på firehjulstrekk og highline-modellene, sier Paus.

- Resultatet kan bli at han må bruke pris som våpen, til tross for at han allerede har gått ned i pris.

INGEN ENDRING: Anita Svanes i VW forteller de ikke har merket noen nedgang i salget på dieselbiler i etterkant av skandalen. Foto: VW Vis mer


Informasjonssjef Anita Svanes i Volkswagen Norge forteller at de heller ikke har sett noen forandring i bruktbilsalget siden skandalene blåste opp.

- De tallene vi selv sitter på viser at bruktbilsalget er uberørt av denne saken, noe som hegner sammen med at det foreligger gode løsninger, sier Svanes.

LES OGSÅ: Elbilisten ville fortsatt valgt diesel eller bensin foran kollektivtrafikken

Berørte VW-biler kalles inn fortløpende

Svanes forteller videre at innkallingen av de første rammede Volkswagen-bilene starter i mars, og vil pågå gjennom hele 2016.

- Operasjonen vil ta mellom 30 minutter og en time å utbedre på hver enkelt bil, fra de står klare på et av våre verksteder. Innkallingen av de første bilene starter i Mars og vil pågå gjennom hele 2016, forteller hun.

- Bileierene kalles inn fortløpende, utfra når vi får tilgang til programvaren for deres bilmodell og motortype. Denne tilgangen styrer når vi kan utbedre de ulike bilene og innebærer at enkelte kalles inn relativt snart, mens andre må vente mot slutten av året.