Den nye Chevrolet Volt blir kalt "electric vehicle with extended range", altså elbil med utvidet rekkevidde, og står her foran Columbia University i New York på Earth Day, torsdag 22. april 2010  Foto: Todd Plitt, forChevrolet
Den nye Chevrolet Volt blir kalt "electric vehicle with extended range", altså elbil med utvidet rekkevidde, og står her foran Columbia University i New York på Earth Day, torsdag 22. april 2010 Foto: Todd Plitt, forChevroletVis mer

Er denne bilen en bløff?

Spørsmålet har fått store oppslag i USA denne uken: Har GM (General Motors), løyet for oss?

Hva det dreier seg om? Jo, om den visstnok revolusjonerende elbilen Chevrolet Volt, en fullverdig familiebil som stort sett skal kunne gå på bare strøm. Bilen kommer også så småningom til Europa og Norge, selv om det sannsynligvis er søsterbilen basert på tilsvarende teknologi, Opel Ampera, som blir mest synlig her. Drivkilden er en elektromotor (egentlig to, som er en del av et system), og energikilden en batteripakke. Den elektriske drivlinjen har fått navnet Voltec.

Også bensin

Debatten som har oppstått angår rollen bensinmotoren spiller i denne bilen. Ja, for Chevrolet Volt er nemlig også utstyrt med en forbrenningsmotor, en ganske kompakt sådan. Som nevnt er energikilden en batteripakke. I utgangspunktet skal det alene drive elmotoren. I utgangspunktet, fordi ideen bak arkitekturen på denne bilen er at det store flertallet av amerikanere vanligvis ikke kjører mer enn 64 kilometer (40 miles) per dag. De gangene man trenger å kjøre lenger, trer bensinmotoren inn for å lade batteriet og muliggjør dermed en økning av avstanden. Bensinmotoren har altså rollen som såkalt "range extender" eller rekkevidde-forlenger. Total rekkevidde blir 544 kilometer. Med snittforbruk under 0,2 liter per mil.

Medbragt lader

Og nettopp på det punktet har det blitt debatt de siste dagene. Chevrolet har nemlig hele tiden hevdet at Chevrolet er en elbil i den forstand at det alltid er elmotoren som driver hjulene. Bensinmotoren - en 1.4 ecotec av typen man finner i Opel Astra for eksempel - er kun beregnet til å sørge for at batteripakken skal kunne fortsette å forsyne elmotorene med energi, ved å lade denne. Men dette betyr selvsagt en bensintank, og eksosutslipp fra det øyeblikket bensinmotoren trer i drift. GM understreker imidlertid at bilen i de aller fleste tilfeller vil bli kjørt utslippsfritt (i betydningen uten eksos) med referanse til gjennomsnittlig kjørt distanse som vi nevnte ovenfor.

Det overgår i alle tilfeller Toyota Prius' ladbare hybridversjon - som vi for øvrig testet ganske nylig.

Da Volt ble presentert for første gang for snart fire år siden, som konseptbil i Detroit, var for øvrig bensinmotoren mindre - det dreide seg om en tresylindret motor med én liter slagvolum.

Foto: Chevrolet
Foto: Chevrolet
Foto: Chevrolet
Foto: Chevrolet
Foto: Chevrolet
Foto: Chevrolet
Foto: Chevrolet
Foto: Chevrolet
Foto: Chevrolet
Foto: Chevrolet
Foto: Chevrolet
Foto: Chevrolet
Foto: Chevrolet
Foto: Chevrolet
Foto: Chevrolet
Foto: Chevrolet
Foto: Chevrolet
Foto: Chevrolet
Foto: Chevrolet
Foto: Chevrolet
Foto: Chevrolet
Foto: Chevrolet
Foto: Chevrolet
Foto: Chevrolet
Foto: Chevrolet
Foto: Chevrolet
Foto: Chevrolet
Foto: Chevrolet
Foto: Chevrolet
Foto: Chevrolet
Foto: Chevrolet
Foto: Chevrolet
Foto: Chevrolet
Foto: Chevrolet
Foto: Chevrolet
Foto: Chevrolet
Foto: Chevrolet
Foto: Chevrolet
Foto: Chevrolet
Foto: Chevrolet
Foto: Chevrolet
Foto: Chevrolet
Foto: Chevrolet
The Chevrolet Volt Freedom Drive across the country concludes at Pier 92 during the annual Macys Independence Day fireworks display over the Hudson River in New York, Sunday, July 4, 2010. The Freedom Drive began four days and 1.776 miles ago in Austin, Texas where Chevrolet announced New York, New Jersey, Connecticut and Texas would join Michigan, California and Washington, D.C. as launch sites for the Volt later this year. (Photo by Emile Wamsteker for Chevrolet) Foto: Chevrolet
The Chevrolet Volt Freedom Drive across the country concludes at Pier 92 during the annual Macys Independence Day fireworks display over the Hudson River in New York, Sunday, July 4, 2010. The Freedom Drive began four days and 1.776 miles ago in Austin, Texas where Chevrolet announced New York, New Jersey, Connecticut and Texas would join Michigan, California and Washington, D.C. as launch sites for the Volt later this year. (Photo by Emile Wamsteker for Chevrolet) Foto: Chevrolet
Chevrolet announces Thursday, July 1, 2010 it is adding Texas, New York, New Jersey, and Connecticut to the launch markets for the Volt electric vehicle. The retail launch in Texas and New York will begin with Austin and New York City in late 2010. The balance of Texas and New York, as well as New Jersey and Connecticut, are scheduled to begin receiving Volts in early 2011. The Chevrolet Volt (pictured here) in front of the Texas State Capital in Austiin, Texas Wednesday, June 30, 2010. (Photo by Steven Noreyko for Chevrolet) Foto: Chevrolet
Foto: Chevrolet
Chevrolet announces Thursday, July 1, 2010 it is adding Texas, New York, New Jersey, and Connecticut to the launch markets for the Volt electric vehicle. The retail launch in Texas and New York will begin with Austin and New York City in late 2010. The balance of Texas and New York, as well as New Jersey and Connecticut, are scheduled to begin receiving Volts in early 2011. The Chevrolet Volt (pictured here) in front of the Texas State Capital in Austiin, Texas Wednesday, June 30, 2010. (Photo by Steven Noreyko for Chevrolet) Foto: Steven Noreyko for Chevrolet
A pre-production Chevrolet Volt passes a trolley while navigating the steep climbs of the San Francisco Bay area while on an engineering development drive Saturday, April 25, 2010 in San Francisco, California The Volt will be available in California during the last quarter of 2010. (Photo by Martin Klimek for Chevrolet) Foto: Chevrolet
A pre-production Chevrolet Volt drives near the Golden Gate Bridge while on an engineering development drive in San Francisco, California Saturday, April 25, 2010. The Volt will be available in California during the last quarter of 2010. (Photo by Martin Klimek for Chevrolet) Foto: Chevrolet
A pre-production Chevrolet Volt navigates the steep climbs of the San Francisco Bay area while on an engineering development drive Saturday, April 25, 2010 in San Francisco, California The Volt will be available in California during the last quarter of 2010. (Photo by Martin Klimek for Chevrolet) Foto: Chevrolet
Den nye Chevrolet Volt blir kalt "electric vehicle with extended range", altså elbil med utvidet rekkevidde, og står her foran Columbia University i New York på Earth Day, torsdag 22. april 2010 Foto: Todd Plitt, forChevrolet
Foto: Chevrolet
Foto: Chevrolet
Foto: Chevrolet
Foto: Chevrolet
Foto: Chevrolet
Foto: Chevrolet
Foto: Chevrolet
Foto: Chevrolet
Foto: Chevrolet
Foto: Chevrolet
Foto: Chevrolet
Foto: Chevrolet
Foto: Chevrolet
Foto: Chevrolet
Foto: Chevrolet
Foto: Chevrolet


Bløff?

Debatten går på om bensinmotoren også kan drive hjulene på egen hånd, noe GM - Chevrolets moderselskap - benekter. Dette er viktig fordi det dreier seg om definisjonen av bilen som elbil, og dermed om økonomiske incentiver stater og regjeringer eventuelt stiller opp med. Spørsmålet har ført til en rasende debatt blant amerikanske biljournalister denne uken med blant annet det annerkjente nettstedet Edmunds.com som hevdet at Volt i virkeligheten er en hybrid, om enn en avansert form for sådan. Og spørsmålet har dukket opp: "Har GM løyet for oss?", med andre ord - dreier det seg om en bløff?

Her er artikkelen i Motor Trend ("hvordan det egentlig virker"), som forsterket, men samtidig relativiserte, debatten. Samme Motor Trend oppgir at de oppnådde et snittforbruk tilsvarende 0,19 liter per mil i denne artikkelen.

GM: – Drift kun med strøm

Såvidt vi kan se er dette for en stor del en storm i et vannglass. Vi har riktignok hatt en tendens til å assimilere bilen med hybrider i og med at det tross alt forekommer fossile utslipp fra selve bilen og da mener vi det interessante definisjonsmessig ikke er hvorvidt bensinmotoren driver hjulene eller ikke. Men når det dreier seg om administrative kategoriseringer stiller spørsmålet i et annet lys, og der er General Motors fortsatt klare på en ting, i en uttalelse de har kommet med i bakkant av beskyldningene om at de har løyet. Grunntesen om at bilen ikke kan drives fremover med annet enn elektrisitet, står de fast ved. Det er heller ingen direkte forbindelse mellom bensinmotor og drivhjul. GM presiserer: – Bensinmotoren kan ikke drive bilen fremover på egen hånd.

Så da skulle vel saken være klar?

Vel, ikke helt.

Det fungerer

Teknologien er nemlig såpass kompleks at biljournalister som ikke har ingeniørutdannelse ikke har forutsetninger for å forstå den fullt ut. Kreftene energien avstedkommer blir porsjonert ut via et svært komplisert system av solgir, planetgir og andre overføringsmekanismer. Det nærmeste GM kommer en innrømmelse er å uttale at bensinmotoren, når den starter opp fordi batteriet er tømt, genererer kraft som mates gjennom drivsystemet og "balanseres" av trekkmotoren - altså den store elmotoren (149 hk). Den resulterende kraftflyten gir en forbedring av drivstofføkonomien.Da blir det vanskelig - og vi mener temmelig fåfengt - å prøve å "ta" GM i "løgn", når det egentlig burde være resultatene som teller. Og på det planet er de fleste journalistene som så langt har prøvekjørt bilen temmelig samstemmige: Dette fungerer svært bra, og forbruk og utslipp blir svært lave.

Og for øvrig har Chevrolet Volt blitt godkjent for den føderale skatterefusjonen på 7.500 dollar som kommer kjøpere av elbiler til gode i USA.

Mer om selve bilen følger!

Vi skal komme tilbake til Chevrolet Volt og dens spesifikasjoner, samt søstermodellen Opel Ampera ved en senere anledning. Bilen er nemlig et komplisert og spennende produkt og interessant nok i seg selv uansett definisjonsspørsmålene som skapte slik opprivende debatt denne uken.–

Her kan du lese mer om Volt - fra da den ble avduket for to år siden.