<b>SUPER-LUKSUS:</b> OK, Mercedes lanserer S-klasse. Hva gjør BMW da? Hm... Vel, i første omgang viser de at de <em>har tenkt å komme med</em> noe enda heftigere. Derav denne konseptbilen: BMW Vision Future Luxury. Foto: BMW
SUPER-LUKSUS: OK, Mercedes lanserer S-klasse. Hva gjør BMW da? Hm... Vel, i første omgang viser de at de har tenkt å komme med noe enda heftigere. Derav denne konseptbilen: BMW Vision Future Luxury. Foto: BMWVis mer

Er BMW Vision Future Luxury neste 9-serie?

Onde tunger sier det er patetisk av BMW å bare vise en "visjon" når Mercedes er der allerede. Men...

Karim Habib, BMWs designsjef, forteller at denne bilen bærer bud om hva luksus vil bety i fremtiden.

Og, hvis du synes den minner om noe du har sett før, tenker du antakelig på BMW Gran Lusso Coupe, som ble vist på Villa d'Este i fjor og som bar selveste Pininfarinas signatur. At Habib har latt seg inspirere, er vel rimelig tydelig her...

Men bortsett fra det: Hvorfor viser BMW denne gedigne bilen nå?

Nye standarder

Kampen mellom de tyske premium-produsentene kan nesten fortone seg som barnehage-krangling. Men det er blodig alvor, og det dreier seg om markeder som er verdt milliarder av kroner.

Nylig lanserte Mercedes-Benz med sin nyeste S-klasse den mest avanserte luksusbilen noensinne (unnskyld, Bentley, Rolls-Royce og Bugatti, men slik er det).

Det må selvsagt BMW reagere på; selv om deres 7-serie ikke er noen teknologi-sinke, ligger den per idag et stykke bak Mercedes' flaggskip.

Og dette er ikke lenge etter at vi fikk bekreftet at de også planlegger en enda større SUV enn X5 - sannsynligvis blir det X7.

GRENSESNITTET: Slik ser BMW for seg fremtidens luksus-interiør. Det meste av kommunikasjonen med bilen skjer via berøringsskjermer, og bilen er selvsagt kontinuerlig på nett. Foto: BMW Vis mer


Vises i Kina

Da BMW ikke umiddelbart kan by på noe tilsvarende som Mercedes-Benz, velger de i anledning bilutstillingen i Beijing i Kina å vise noe som overgår til og med S-klassen.

Konseptbilen har det ærlige navnet Vision Future Luxury, hvilket altså innebærer at det dreier seg om en visjon av fremtidig luksus. Det er dagens luksus ispedd fremtidsteknologi som skal gjøre den mer bærekraftig og gi noen ekstra fordeler.

GEDIGEN:Designen overrasker ikke akkurat, men det er tydelig at designerne lot seg inspirere av Pininfarina. Foto: BMW Vis mer


Laser og OLED

Selvsagt har den karbonkonstruksjon, som elbilen i3 og hybrid-sportsbilen i8. Selvsagt har den laser-hovedlys (i likhet med i8). Som i8 vil få om tre år, vises den også med OLED-baklykter.

Ellers dreier mye seg om grensesnittet mellom mennesket og maskinen, som rent konkret vil bestå av berøringsfølsomme skjermer.

Bortsett fra lange tirader om de eksklusive materialene som er blitt brukt i byggingen av det vi inntil videre kaller "9-serie", er det lite konkret i BMWs pressemelding. Men at bilen til enhver tid er på nett, er en selvfølge.

Så får vi ta tålmodigheten til hjelp mens vi venter på å se hva som eventuelt kommer ut av denne... drømmebilen.

SUPER-LUKSUS: OK, Mercedes lanserer S-klasse. Hva gjør BMW da? Hm... Vel, i første omgang viser de at de har tenkt å komme med noe enda heftigere. Derav denne konseptbilen: BMW Vision Future Luxury. Litt vel vagt, kanskje? Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
GEDIGEN:Designen overrasker ikke akkurat, men det er tydelig at designerne lot seg inspirere av Pininfarina. Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
SUPER-LUKSUS: OK, Mercedes lanserer S-klasse. Hva gjør BMW da? Hm... Vel, i første omgang viser de at de har tenkt å komme med noe enda heftigere. Derav denne konseptbilen: BMW Vision Future Luxury. Foto: BMW
Foto: BMW
GRENSESNITTET: Slik ser BMW for seg fremtidens luksus-interiør. Det meste av kommunikasjonen med bilen skjer via berøringsskjermer, og bilen er selvsagt kontinuerlig på nett. Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW