Foto: Reuters
Foto: ReutersVis mer

Er bilbransjen blitt pill råtten?

Juks, løgn og bedrag. Skandalene står i kø.

Det startet i grunnen for litt over et år siden. Da satte vi fokus på ladbare hybriders faktiske forbruk, som på papiret er noe helt annent enn i virkeligheten.

Dette ble det bråk av, men flere medier har i ettertid fulgt opp, og problemet er nå viden kjent.


Så kom VW-skandalen, også kalt dieselgate, der produsenten måtte innrømme at biler fra flere av selskapets merker var programmert til å lure de offisielle måletestene. Hensikten var definitivt å ”pynte brura”, og en hel verden ble sjokkert. Ikke minst over de enorme dimensjonene. Rundt 11 millioner biler skulle være involvert.

Mange undret hvorfor spareprogrammet ikke kunne brukes alltid, men dette er skadelig for motorene over tid.

LES OGSÅ: VW-skandalen brer om seg

Kjente prosedyrer

Bilpressen ble ikke like overrasket, for gråsoner har eksistert og vært kjent i lange tider. I denne gråsonen gjøres det mye forskjellig når de offisielle forbruksmålingene skal foretas, og hovedårsaken skyldes et altfor dårlig definert regelverk. Regelverket gir dessverre bilprodusentene et uheldig stort spillerom til å trikse med bilene som skal testes, der skjønn utnyttes til fulle, noe som skaper urealistisk lavt forbruk på papiret.

Det ser vi på spriket mellom bilprodusentenes oppgitte forbruk og bilenes faktiske forbruk, som har økt fra 8 prosent i 2001 til et snitt på 40 prosent i 2015, når alle bilprodusentene tas med.

Dette er de gjerrigste bilene på markedet

Flere merker granskes

I skrivende stund står FCA (Fiat Chrysler Automobile) for det siste kjente bidraget – eller kanskje vi skal si bedraget. De er tatt i å redusere utslippet fra motoren de første 22 minuttene bilene går. Deretter slippes villdyret løs, og utslippet øker dramatisk. Også for FCA er problemet at det er skadelig for motoren å benytte spareteknologien over lengre tid, og at det derfor er begrenset til 22 minutter.

Kan dette henge sammen med at de offisielle forbrukstestene stort sett varer i 20 minutter?

Selvfølgelig, mener de tyske myndighetene, men da FCA ble kalt inn på teppet av tyskerne for å svare for dette, valgte de ikke å dukke opp. Nå står Fiat i fare for å bli utestengt fra det tyske markedet, melder bransjenettstedet Automotive News.

SKEPTISK: Den tyske transportministeren Alexander Dobrindt er skeptisk til bilprodusentenes forklaringer. Foto: Michael Kappeler/DPA/NTB Scanpix Vis mer


Opel er også rammet, om vi skal tro den tyske transportministeren Alexander Dobrindt. Hans budbringere mener å ha funnet bevis for at også Opel benytter metoder som senker utslippet under testing, men bilprodusenten bedyrer sin uskyld med at programmet er der for å beskytte motoren, ikke for å jukse på testene, skriver Automotive News.

I Japan har toppsjefen for Mitsubishi kastet hatten og gått i skam, etter at det ble funnet uregelmessigheter med utslippet ved flere av bilene de produserer. For det japanske markedet er også den ladbare Outlander PHEV en del av pakken.

Nissan har fått smekk på lanken av myndighetene i Sør-Korea, etter at sistnevnte har påvist et jukseprogram som aktiverer alle rensesystemer under tester, for så å slå dem av igjen når testene er over.

Jukset ble oppdaget på Nissan Qashqai, som er bygget i England, noe som har resultert i en bot på 195.000 pund, og de berørte bilene er beordret tilbakekalt.

Ifølge britiske Telegraph skal Nissan etter hvert ha kommet med en delvis innrømmelse.

Også Suzuki har måttet innrømme store forskjeller mellom utslipp under offisielle tester, og utslipp utenfor disse testene.
Egne tester i Japan avslørte store avvik, og på typisk japanske manerer unnskyldte Suzuki seg til alle kunder og investorer. Dette skal likevel ikke ha gjort utslag for annet enn hjemmemarkedet.

Sannheten om dieselbiler og utslipp

Ytterligere gransking

Tyske myndigheter har nå nedsatt en egen komité, med typegodkjenningsorganet KBA i spissen for å granske situasjonen. Samtidig har de slått fast at det ikke er tegn til at andre produsenter enn VW som har en dedikert løsning installert for å senke utslippet under tester, men at andre teknikker er tatt i bruk for å oppnå samme effekt.

Hele 30 bilmodeller fra en rekke bilprodusenter skal nå testes på nytt, melder Automotive News.

Flere feil

SETTER FOKUS: Er bilbransjen blitt pill råtten, spør vår bilmann, Fred Magne Skillebæk Foto: DINSIDE/DAGBLADET Vis mer


I USA har en lang rekke bilprodusenter måttet tilbakekalle et titalls millioner biler på grunn av kollisjonsputer som svekkes og endrer karakter over tid. Det er den japanske underleverandøren Takata som har produsert de berørte enhetene.

Vi kunne i midten av mai avsløre at det i Norge skal tilbakekalles 130.611 biler av samme årsak – foreløpig. På verdensbasis er det snakk om opp mot 100 millioner biler - foreløpig.

Det er først og fremst de japanske produsentene som har valgt å tilbakekalle biler i Europa.

Flere europeiske produsenter benytter samme løsning. I USA tilbakekaller de bilene, men ikke i Europa.

Årsaken til dette kan i første omgang linkes mot kostnader, i tillegg til at det i Europa ikke finnes et organ eller en overordnet myndighet som overvåker slike saker på samme måte som NHTSA (National Highway Traffic Safety Administration) gjør i USA. Prosusentene slipper med andre ord unna.

For å snu på flisa:
I Europa stikker deler av bilbransjen hodet i sanden og unngår problemet, selv om det er kjent at feilen til nå har tatt 13 liv, og påført over 100 personer store skader. Det vil skje igjen, og da er det lov å spørre:

Er bilbransjen blitt pill råtten?