Donkervoort lager biler for entusiaster. Nykommeren D8 GTO byr på sprelske ytelser takket være et fabelaktig vekt/effekt-forhold. Foto: Donkervoort
Donkervoort lager biler for entusiaster. Nykommeren D8 GTO byr på sprelske ytelser takket være et fabelaktig vekt/effekt-forhold. Foto: DonkervoortVis mer

Epokegjørende fra Donkervoort

De lovte den for et år siden - her er den akkurat i tide til jul: Donkervoort D8 GTO.

Alle som er interessert i bil kjenner Donkervoort. Det er den nederlandske bilprodusenten som lager kompromissløse sportsbiler i beste Lotus Seven-tradisjon - men med forbedringer.

Skikkelig råtass

Av konkurrenter med en viss "tyngde" (om man kan omtale utpregede lettvektere slik), kan vi for eksempel nevne Caterham, Lotus og Radical. Dette er biler for virkelige sportsbilentusiaster. Donkervoort har også en viss suksess i motorsport - blant annet vant de GT4-klassen i Dubais 24-timersløp i januar og fulgte opp med en spesialversjon av sin viktigste modell, D8 GT. Den ble bygget i 10 eksemplarer under navnet D8 GT 24h of Dubai Edition.

Snart 34 år

Racing-versjonen av GTOs lillebror, Donkervoort D8 GT - første lukkede Donkervoort og verdens letteste GT med bare 650 kg. Foto: Donkervoort Vis mer


I en verden hvor den ene etter den andre oppstart av bilproduksjon, den ene sportsligere og/eller mer eksklusiv enn den andre, må gi tapt, er det forfriskende å observere en liten bilprodusent som ufortrødent holder det gående år etter år. Det er tilfellet med Donkervoort. De startet opp i 1978 i Lelystad i Nederland, hvor de holder til fortsatt med et drøyt trettitalls ansatte. Det var råskinnet Lotus 7 som var forbildet, men Donkervoort ønsket å forbedre konseptet uten å inngå kompromisser. Den første modellen het S8 og åttetallet har fulgt merket siden - uten å indikere antall sylindre, vel å merke.

Julekort

Foto: Donkervoort
Foto: Donkervoort
Foto: Donkervoort
Foto: Donkervoort
Foto: Donkervoort
Donkervoort lager biler for entusiaster. Nykommeren D8 GTO byr på sprelske ytelser takket være et fabelaktig vekt/effekt-forhold. Foto: Donkervoort
Foto: Donkervoort
Foto: Donkervoort
Foto: Donkervoort
Foto: Donkervoort
Foto: Donkervoort
Foto: Donkervoort
Foto: Donkervoort
Foto: Donkervoort
Julekortet i fjor viste dette teaser-bildet av den nye, større modellen. Foto: Donkervoort
Racing-versjonen av GTOs lillebror, Donkervoort D8 GT - første lukkede Donkervoort og verdens letteste GT med bare 650 kg. Foto: Donkervoort

Donkervoort sendte ut en såkalt teaser i fjor rett over jul, i form av et julekort som viste et relativt utydelig bilde av den kommende D8 GTO. Mange hadde håpet at bilen skulle vises i Genève i år. Den gang ei.


Audi-samarbeid

Men her er den altså, i all sin prakt. Gjennom samarbeide med Audi bringer nå Donkervoort på markedet en modell som svarer til de mest brennende ønskene til merkets entusiastiske tilhengere, kunder og fans. Ved å ta i bruk en versjon av Audis femsylindrede motor som blant annet finnes i Audi TT RS, tas ytelsene til et nytt nivå. Toppeffekten er 340 hestekrefter, som kan økes til 400 hestekrefter ved "behov" via en racingmodul-bryter. Dreiemomentet er 450 newtonmeter fra bare 1.600 omdreininger.

Og bilen veier bare 700 kilo! Det betyr et imponerende vekt/effekt-forhold på 1,75 kilo per hestekraft. Da er det lov å håpe på 0-100 tider på snaue tre sekunder...

Chassis nummer 0

Julekortet i fjor viste dette teaser-bildet av den nye, større modellen. Foto: Donkervoort Vis mer


Donkervoort D8 GTO er noe helt nytt fra den nederlandske produsenten. I stil og design er den gjenkjennelig, men bilen deler ifølge firmaets grunnlegger, Joop Donkervoort bare fem prosent av komponentene med "grunnmodellen" D8 270RS og 30 prosent med den nyere D8 GT-modellen. For å få plass til drivlinjen fra Audi måtte bilen bli en god del større enn GT-modellen - 35 centimeter lengre og 15 centimeter bredere. Allikevel er den altså svært lett og det er ikke bare fordi Donkervoort har tatt i bruk det de kaller teknologi fra romfarts- og flyindustrien med spesialutviklede karbonbaserte kompositter og et chassis bestående av en gitter-rørramme. Det hele skal være svært solid samtidig som det veier svært lite.

Også lettere motor

Til og med motoren har Donkervoort, i samarbeid med Audi-ingeniørene greid å gjøre 30 kilo lettere spesielt for denne bilen.

Entusiastene er tydelig ivrige - så snart den første produksjonsserien av den nye modellen ble presentert, ble nesten halvparten av de 25 eksemplarene revet vekk. Prisen er, avhengig av spesifikasjonene, mellom 100.000 og 150.000 euro.

Med dagens norske avgifter vil den da komme på cirka 1,4 millioner kroner.