Vis mer

Enseteren VW Nils

På bilmessen i Frankfurt står Nils og tar i mot oss, VW Nils.

Det er ikke lenge siden Audi viste skisser av sin nye 2-seteres konseptbil. Bilen er tenkt som en ren bybil, og kan på mange måter ses på som en mellomting mellom bil og en scooter. Nå er det VW sin tur, og i dag viser de frem Nils, en 1-seters elbil for de urbane strøk. Bildene levner ingen tvil om at bilene er basert på samme plattform.

Et prosjekt

Nils er i første omgang det VW kaller en forskningsbil, et studie, eller en konseptbil om du vil. Den er særegen på mange måter, blant annet med en rammekonstruksjon av aluminium, har vingedører, og den har frittstående hjul i hvert hjørne. Dette blir nærmest som å kjøre en gokart. Om den vil bli entusiastenes drøm gjenstår å se.

VW Golf blir elektrisk

Statlig støtte

Prosjektet Nils er satt i regi av VW, men med støtte fra det tyske transportdepartementet. Hovedmålet med prosjektet er å utvikle en økonomisk, teknisk og realistisk form for mikromobilitet, basert på en elektrisk drivlinje. Hvorvidt en 1-seter utgjør fasiten på effektivitet kan diskuteres, men prosjektet skal drives av alle gruppens merker, og vi vet altså at Audi har to seter i sin versjon. Det er tross alt dobbelt så mange.

VW og Audi har valgt to forskjellige konfigurasjoner. Ett eller to seter.


Typisk bybil

Nils har en rekkevidde på 65 km, og en toppfart på 130 km/t. Det betyr at du kan følge trafikken på motorveien, men ikke i kombinasjon med en rekkevidde på 65 km. Tyskerne har derimot kalkulert med at 73,9 prosent av beboerne mellom Berlin og München pendler mindre enn 25 km på vei til jobb, og det er dette formålet VW nå ønsker å dekke. At bilen bare er en 1-seter forklares med at 90 prosent av alle jobbpendlerne kjører alene.

Katta er ute av sekken - VW up!

Golf først

Også VW up! kan komme som elbil. Vis mer


Første stoppested er derimot ikke Nils, for i 2013 kommer en elektrisk versjon av VW Golf på markedet. Deretter bekrefter VW at det skal komme flere nye konseptbiler som indikerer hva vi har i vente i fremtiden.

Det virker også som om prosjektet mellom VW og transportdepartementet er en erkjennelse av at kampen for kollektivtrafikken er vanskeligere enn antatt. 60 prosent av pendlerne i Tyskland reiser med egen bil. Det engelske ordtaket ”if you can’t beat them, join them” ser ut til å gjelde også i Tyskland.

Joda, snart kjører også DU elektrisk

Store og smale

Størrelse og vekt er to viktige parametere når det gjelder Nils, og andre småbilkonsepter. Bilen veier bare 460kg, og er 3,04 meter lang – eller kort. Bredden inklusive hjulene er 1,39 meter, mens kroppen i seg selv er på bare 86 cm. Det foregår en spennende kamp om dagen i forhold til hjulene på nye småbiler. Michelin har gått ut og sagt at morgendagens bybiler vil kjøre på 10” hjul, men både BMW og VW-gruppen går motsatt vei. Større felger, med smalere dekk. På Nils sitter det eksempelvis 115/80 R17 foran, og 125/80 R17 bak. Det ser stort ut på bilen som ikke måler mer enn 1,2 meter i høyde.

VW og Audi har valgt to forskjellige konfigurasjoner. Ett eller to seter. Vis mer


Fordelaktig vekt

Vekten er som sagt på knappe 460 kg, og elektromotoren veier bare usle 19 kg. Om vi sammenligner dette med motoren i en bensindreven bil, så er reduksjonen vanvittig. Hele drivlinjen er pakket inn i en liten aluminiumsboks og plassert bak, hvor hjuldriften også er. Vekten på bilen er for øvrig så lav at det ikke er nødvendig med servostyring. Derfor mener VW at bilen har et særdeles sportslig preg over seg, men bakhjulsdrift, direkte styring, og man sitter jo midt i bilen. Litt søkt, men da blir det fristende å sammenligne med en slags formelbil.

Flere sikkerhetstiltak

I og med at Nils er tenkt som en bybil, så har bilen også fått et såkalt City Emergency Braking system, som først og fremst er der for å unngå de stadige kollisjonene i små hastigheter. Systemet bruker lasersensorer for å se hva som er foran bilen, eller i ferd med å havne foran. Det samme lasersystemet brukes til fartsholderen, som gjør at Nils kan følge etter bilen foran, uavhengig av om den senker eller øker farten. Over 30 km/t får føreren en advarsel om at noe er i veien. Under 30 km/t kan systemet slå til og stoppe bilen selv.

Hva skal det koste?

Audi 1+1 vises også i Frankfurt. Vis mer


Et neste punkt vi bare kan spekulere i , er hva dette skal koste. Selv om bilen er enkel, så har den teknologi som koster. Deriblant finner vi de nevnte sikkerhetsdetaljene, med mer. Standard har også bilen LED-lamper og mye teknologi som skal være strømsparende. Men om dette skal bli fremtidens folkevogn og pendlerbil, så spiller prisen en veldig viktig rolle. Her, som alltid.