Enorme forskjeller i utslipp

Det er fortsatt store forskjeller på hva bilprodusentene klarer på CO2-fronten.

Vi har plukket frem de meste solgte kompaktklassebilene og sammenlignet CO2-utslipp på de mest gjerrige dieselmotorene. Diskusjonen hvorvidt en dieselmotor er miljøvennlig eller ikke finner du i denne saken: Norges Astma- og Allergiforbund slakter SFT-rapport.

Alle bilene er femdørs kombikupéer, med minste tilgjengelige dieselmotor og manuell girkasse.

Ikke tatt med

Toyota har også hybridbilen Prius som med 113 hestekrefter som kun slipper ut 104 gram per kilometer. Vi har ikke tatt med den her siden den bruker el-motor i tillegg, men at den har et lavt utslipp, er hevet over enhver tvil.

Liten effekt er ikke det samme som lave utslipp

BMW 118d gjør det knallbra. Høy effekt og lite utslipp. Vis mer
Ny Golf gjør det bra og neste år er de under 100 gram per kilometer. Vis mer
Toyota burde gjort det bedre. Har de brukt for mye penger på hybrid og for lite på diesel? Vis mer


Som før mener vi at effekt kontra CO2-utslipp er godt mål på hvor langt bilprodusentene har kommet på motorteknologi. BMW 118d stiller i en klasse for seg på dette punktet. Med 143 hestekrefter, i fulleffektsversjon, slipper den ut kun 119 gram per kilometer.

Til sammenligning presterer Toyota Auris og Opel Astra å spy ut henholdsvis 132 og 137 gram med sine puslete 90-hestere. Det er rett og slett ikke bra nok. Dette er i samme gate som BMW 123d som med hele 204 hestekrefter slipper ut 138 gram.

Skepsis mot BMW

Vi har notert oss en viss skepsis mot BMWs resultater i EU-syklusen, og spekulasjoner om at de har tilpasset bilene til denne øvelsen. Inntil noen klarer å legge frem data som tilsier at BMW jukser, kan vi ikke annet enn å tro at alle regler er fulgt.

De andre bilprodusentene har de samme forutsetninger for å tilpasse sine biler like godt. Vi tror ikke noen bilprodusenter er spesielt mer kyniske enn andre.

Audi og VW

Audi A3 1.9 TDIe (e fra Audi tilsvarer det Volkswagen kaller Bluemotion) slipper også ut 119 gram. Denne motoren er den gamle 1,9-literen som VW og Audi er ferd med fase ut. Vi regner med at Audi vil være i samme klasse som BMW, og da er jo 119 gram i Audi A3 bra. Men med tanke på at den kun har 105 hestekrefter er det ikke bra i det hele tatt.

BMW har utviklet en rekke tiltak som går under navnet Efficient Dynamics. Dette er CO2-begrensende tiltak. BMW bruker dette på alle "vanlige" motorer, og det finnes enten med samtlige tiltak eller eventuelt bare noen. For eksempel har BMW M3 kun bremsegenerering av strøm. 1-serien har alle tiltak som gjør at 118d kommer så godt ut.

Hvorfor bare noen?

Audi har e, Volkswagen Bluemotion og Skoda har Green. Hvorfor har ikke alle modeller fra de respektive merkene den samme teknikken som alibimodellene Bluemotion, Green og e. Det er vel ingen grunn til å holde tilbake tiltak hvis man sitter på CO2-begrensende teknologi?

Golf kommer med ny standard

I tabellen har vi sortert etter utslipp. Golf konseptbil, som ikke blir lansert nå, setter ny standard i klassen. Når det gjelder effekt kontra utslipp er det BMW som setter standarden, mens for eksempel Honda som ligger sist på lista, egentlig ikke leverer dårlige tall med tanke på hvor mye hestekrefter det er i motoren.

Syndebukkene her er Opel og Toyota som leverer altfor lite effekt i forhold til utslipp.

Utslipp fra de mest solgte i kompaktklassen
 EffektCo2-utslippHk per gram Co2
VW Golf (ny) 1.6 TDI (konseptbil)*/**105991,06
BMW 118d1431191,20
VW Golf (ny) 2.0 TDI*1101190,92
Audi A3 1.9 TDIe1051190,88
Peugeot 308 1.6 HDI901200,75
Ford Focus 1.6 TDCI901250,72
Kia Cee'd 1.6 CRDI901260,71
Toyota Auris 1.4 D-4D901320,68
Opel Astra 1.3 CDTI901370,66
Honda Civic 2.2 i-CTDi1401401,00
*Nye Golf er ikke av de mest solgte ennå, men vil nok bli det så snart den er på plass i Norge. **Konseptbilen er på markedet sommeren 2009.