Enkle grep gir trygg tur

Er du blant dem som har et ubevisst forhold til hodestøtter og bilbelter? Da bør du bruke fem minutter på å lese denne artikkelen grundig.

RIKTIG: Hodestøtten skal plasseres kant i kant med hodet og vinkles slik at den så vidt berører hodet. Vis mer
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Vi har ikke statistikk å vise til. Likevel tør vi påstå at det kun er et mindretall av den norske befolkning som har et bevisst forhold til bruk av hodestøtter og bilbelter.

Tenk gjennom følgende spørsmål: Når sjekket du sist at hodestøtten var korrekt justert? Husker ektefellen å justere hodestøtten etter sitt hode når han/hun benytter bilen? Husker du å justere den tilbake når det er din tur til å kjøre? Justerer du hodestøtten når du sitter på med venner? Eller når du tar taxi?

Og selvsagt det mest avgjørende spørsmålet av dem alle - vet du egentlig hvordan hodestøtten og bilbeltet skal justeres?

Hvis du svarte nei på ett eller flere av disse spørsmålene, har du mye å hente på å lese videre.

Hodestøtter, ikke "nakkestøtter"

Hodestøtter heter hodestøtter. Dessverre er det mange, også i bilbransjen, som kaller hodestøtter for "nakkestøtter". Bruken av ordet "nakkestøtte" er selvsagt ikke vondt ment, men er likefullt farlig ordbruk. Ved å bruke dette ordet kan man nemlig medvirke til at folk tror at hodestøtten skal justeres etter nakken, noe som er livsfarlig.

Skal fange opp hodet

FEIL: Her står hodestøtten altfor lavt, noe som kan være livsfarlig. Vis mer

Poenget med hodestøtten, er at den skal fange opp hodet så raskt som mulig ved kollisjon. Dette for å unngå at nakken knekker, men også for å unngå nakkesleng, også kjent som whiplash (piskesnert). Nakkesleng er en lidelse som i verste fall kan medføre uførhet.

Kant i kant med issen

Så godt som alle hodestøtter kan justeres i høyden. For at hodestøtten skal virke mest mulig effektivt bør den justeres slik at bakre punkt av hodeskallen treffer et så stort felt av hodestøtten som mulig. Vanligvis vil man oppnå dette ved å trekke opp hodestøtten slik at toppen av hodestøtten er like høy som toppen av hodet.

Dessverre finnes det mange bilmodeller hvor hodestøtten rett og slett ikke kan justeres høyt nok til at dette er mulig. Det beste vil være å unngå bruk av slike seter. Det nest beste er å justere hodestøtten så høyt som mulig. Hvis hodestøtten i øverste posisjon ikke rekker høyere enn til nakken, må bruk av setet unngås. En slik bruk av hodestøtten er svært farlig.

I berøring med hodet

En del biler er utrustet med hodestøtter som kan justeres i vinkel. Disse bør justeres fremover, slik at de så vidt kommer i berøring med hodet. Dermed blir hodet fanget opp så tidlig som mulig. Jo kortere tid det tar før hodet treffer hodestøtten, jo mindre belastning blir nakken utsatt for.

Aktive hodestøtter

Enkelte bilprodusenter, deriblant Ford, Opel, Nissan, Saab og Volvo, har utrustet noen av sine modeller med såkalte aktive hodestøtter. De fleste av disse er basert på et relativt enkelt mekanisk prinsipp. Hodestøttene kobles sammen med en plate i seteryggen. Når platen trykkes inn, presses hodestøtten opp og frem.

Ekspertene vi har snakket med forteller at hodestøtter av den aktive typen skal stilles inn på samme måte som ordinære hodestøtter.

Gjelder også passasjerer

De samme prinsippene for innstilling av hodestøtten gjelder selvsagt når du sitter i passasjersetet eller har blitt plassert i baksetet, for eksempel når du tar taxi. Bruk derfor alltid et par sekunder på å justere hodestøtten når du setter deg inn i fremmede biler, og bruk gjerne ytterligere et par sekunder på å bistå dine medpassasjerer.

Manglende hodestøtter

FARLIG: Det finnes fortsatt enkelte bilmodeller som leveres uten hodestøtter i baksetene. Her en Hyundai Coupe. Vis mer

De fleste bilprodusenter utruster i dag sine modeller med tre hodestøtter i baksetene. Men dessverre er det først i løpet av de siste årene at bilprodusentene har begynt å ta baksete-passasjerenes sikkerhet på alvor. Fordi den norske bilparken består av biler som i gjennomsnitt er ti år gamle, finnes det fortsatt en rekke biler uten hodestøtter i baksetene her i landet. Slike bakseter er farlige og bør rett og slett ikke brukes.

I tillegg skal du være klar over at det fortsatt finnes bilprodusenter som leverer modeller som kun har to hodestøtter i baksetene. Hvis din bilbruk innebærer at du iblant bruker alle de tre bakseteplassene bør du holde deg unna disse modellene.

Huskeregler - hodestøtter
1Øvre del av hodestøtten bør justeres slik at den står kant i kant med øvre del av hodet.
2Hvis hodestøtten kan justeres i vinkel, bør den justeres slik at den så vidt berører hodet.
3Det er like viktig å justere hodestøtten når du sitter i baksetet, også i taxi.
4Seter uten hodestøtte bør ikke benyttes.
5Lær familie og venner hvordan hodestøtten skal justeres og pass på at de bruker lærdommen i praksis.

Hodestøtten er viktig. Men bilbeltet er minst like viktig. Les mer om riktig bruk av bilbelte for barn, gravide og voksne her.

  • Kilder: Trygg Trafikk, Finn Larsstuen, sjefsingeinør i Vegdirektoratet, Bertel O. Steen, Volvo Personbiler Norge
  • Denne artikkelen ble første gang publisert fredag 13. september 2002.