Vis mer

England angriper Italia

Kort tid etter at Lee Noble viste sin "Ferrari-killer" M600 kommer nå McLarens tilsvar: MP4-12C.

McLaren er ikke bare Formel-1-veteran; det kjente britiske firmaet er også en habil sportsbilprodusent. Se bare på Mercedes' sportsligste produkt de senere år, SLR McLaren som har gjort det mulig for Stuttgart-merket å hevde seg i superbil-klassen.

Mot kompromisser

Riktignok har de mest fundamentalistiske blant sportsbilentusiastene - deriblant noen av McLarens egne folk - ment at SLR var for mye av et kompromiss med luksusbilverdenen; for mye komfort og stash - og fremfor alt: For mye vekt.

De mest ekstreme meldte seg rett og slett ut på et tidlig tidspunkt og utviklet den rendyrkede raceren Caparo T1. Men også hos McLaren ble det klart at neste modell ikke ville være en SLR-etterfølger (den skal Mercedes-AMG stå for), men en F1-etterfølger, altså en bortimot kompromissløs racer.

Konkurrent: Noble

Det er ikke lenge siden vi kunne vise bilder av en tildekket prototype under testing, og den ble gitt kodenavnet P11. Samtidig annonserte den like britiske rivalen, Lee Noble, at hans egen supersportsbil, M600 skulle avdukes nå i september. England ruster opp mot Italia!

Store ambisjoner

Og idag er altså den store dagen kommet: McLaren viser bildene og gir ut en del informasjon om den kommende fartsdjevelen, McLaren MP4-12C. Det er divisjonen McLaren Automotive i Woking nær London - som altså er organisatorisk adskilt fra Formel-1-satsningen - som er produsent, men det er likefullt Ron Dennis som er sjefen. Og han har ambisjoner som langt overgår det merket har prestert tidligere (i hovedsak den sagnomsuste rekordbilen McLaren F1 (1993-1998)).

Lettere - men dyrere

Pressemeldingen om McLaren MP4-12C er temmelig lang og inngående og omhandler historikk, metoder, design, chassis-detaljer og mye mer. For å oppsummere er dette en meget spesiell sportsbil med en celle støpt i ett stykke ultra-lett og sterk karbonfiber omgitt av en struktur av karbon og aluminium samt karosseripaneler som også er av karbonfiber. Dermed blir bilen lettere enn rivaler som Ferrari 458 Italia eller Lamborghini Gallardo LP 560-4, men den blir også en god del dyrere å bygge.

Det snakkes om en pris på i overkant av 1,6 millioner kroner - i det Forente Kongedømme.


Selvlaget drivlinje

Når det gjelder tall for ytelsene til Mc Laren MP4-12C på vei eller bane holder foreløpig McLaren kortene tett inntil brystet. Vi får bare vite at bilen selvsagt har fabelaktige kjøreegenskaper og er voldsomt rask. McLaren har selvsagt utnyttet til fulle sin Formel-1-ekspertise. Mange trodde Mercedes-AMG ville fortsette å forsyne McLaren med motorer, men i hvert fall til denne bilen er det en egenutviklet motor (M838T), som er plassert i midtposisjon. Det er en relativt kompakt sak på 3,8 liter slagvolum fordelt på åtte sylindre i V. Takket være to turboer er effekten på over 600 hestekrefter som skal drive bilen fremover via en syvtrinns dobbeltkløtsj girkasse. Dreiemomentet er på maksimum 600 newtonmeter og 80 % av trekkraften er tilgjengelig fra 2.000 omdreininger. Anvendbart turtallsregister strekker seg til 8.500 o/min.

Til sammenligning er spesifikasjonene til helt nye Ferrari 458 de følgende: 570 hk, 540 Nm hvorav 80% fra 3.250 o/min. Turtallsregister til over 9.000 o/min.

McLaren satser tydeligvis på bedre økonomiske tider ganske snart, for målet er å produsere 1.000 eksemplarer av McLaren MP4-12C allerede i 2011. Ikke nok med det, dette skal angivelig bare være den første i en serie høy-ytelses sportsbiler fra den ganske så selvsikre produsenten.

  • Les her om konkurrenten, Noble P600 med 650-hesters Volvomotor!