Vis mer

Eneste utslipp er vann!

Vi har prøvekjørt noe såpass spesielt som en brenselcelledrevet Mercedes. Besnærende...

STUTTGART (DinSide Motor): Under TecDay-arrangementene presenterer Mercedes sine fremtidsvisjoner - med noen konkrete eksempler på hvordan de vil realisere dem. Et av disse kommer snart til Norge, og vi har prøvekjørt bilen det dreier seg om: Mercedes B F-Cell.

OPPDATERING, juli 2010: Det bekreftes fra Mercedes-importørens side at denne elbilen med hydrogendrevne brenselceller i stedet for batterier skal testes ut i Oslo-området i overskuelig fremtid. (Sannsynligvis fra våren 2011). Det gjenstår å velge ut testførere til de ti eksemplarene som kommer hit til landet.

Ansvarlig premium

Mercedes akter ikke å glemme at de er et premium-merke, men kommuniserer nå sterkt på behovet for å tilpasse individuell mobilitet til dagens og især fremtidens krav til bærekraft og beskyttelse av miljøet. De ser for seg en stegvis utvikling mot null-utslippsvisjonen. Det er ikke for ingenting de nylig kjøpte seg inn i Tesla Motors - produsenten av den så langt eneste overbevisende elbilen med sportslige ytelser og brukbar rekkevidde.

Disse stegene er ikke tenkt å være sekvensielle men vil løpe parallelt og overlappe hverandre. Under TecDay viste Mercedes modeller som representerte hver av løsningstypene.

Tre steg mot hel-elektrisk drift

Her er tre el-Mercedeser i "kjømda": Fra venstre BlueZero concept, B-klasse F-Cell og elektro-Smart Vis mer

Disse er som følger: For det første, forbedring av effektiviteten og reduksjonen av miljøbelastningen til forbrenningsmotorene, som vi fortsatt vil trenge i lang tid fremover (BlueEfficiency, BlueTec, gassdrift, DiesOtto-løsninger).
For det andre: Ytterligere effektivisering via introduksjon av hybridløsninger. (Bensin-hybrid som i S400 hybrid - som eksisterer i dag - og kommende diesel-hybrid som i E 300 Bluetec hybrid - som skal komme til neste år). For det tredje, og det er der man etterhvert vil havne, ifølge Mercedes-visjonen, nullutslippsløsningene. Det dreier seg om elektrisk drevne biler som vil måtte kunne drives av fornybar energi. Per idag viser Mercedes både batteridrevne og

Brenselcelle-Mercedesen

Og den løsningen har vi fått en forsmak på. Vi fikk nemlig anledning til å kjøre B-klasse F-Cell på småveier i nærheten av Stuttgart. Denne bilen lanseres i år og vil bli tilgjengelig i Norge til neste år - riktignok kun i ti eksemplarer og som leasing-biler. Vi er nemlig fortsatt enda et godt stykke unna storskalaproduksjon og infrastrukturen for fylling av hydrogen kan ikke sies å være særlig utviklet. Volumproduksjon tror Daimler (Mercedes' moderselskap), først vil være aktuelt fra år 2015. Men Mercedes anser at Norge er et foregangsland og dermed kommer bilen tidligere hit enn til de fleste andre steder. Dagens B-klasse nærmer seg for øvrig slutten på sin livssyklus og det er sannsynlig at det blir modellen som skal baseres på BlueZero-konseptet som vil være den første til å produseres i noe særlig volum.

Besnærende kjøreopplevelse

Foto: Knut Moberg Vis mer


Selve kjøringen gikk smertefritt - og nesten lydløst. Det dreier seg jo i praksis om en el-bil som henter sin energi fra brenselsceller hvor strøm genereres fra kjemisk reaksjon mellom hydrogenet og oksygen. Null-utslipp er ikke 100% riktig; bilen slipper nemlig ut... vanndamp. Bilen ligger godt på veien - som en "normal" B-klasse - og ytelsene er helt greie. Riktignok veier bilen ganske mye med sine hydrogentanker, sin brenselcelleenhet og sin elektriske motor (cirka 200 kilo mer enn en standardmodell med dieselmotor), men el-motoren leverer 136 hestekrefter og, hvilket er viktigere og mer merkbart, 320 newtonmeter dreiemoment fra stående start. Bilen blir en riktig kvikkas i bymiljøet, med andre ord. Transmisjonen er et såkalt reduksjonsgir - altså trinnløst.

Like god plass

Grunnen til at B-klasse er valgt er at bilens konstruksjon allerede i utgangspunktet egner seg for denne typen motorisering som kan losjeres i bunnstrukturen - den såkalte sandwich-strukturen som ble introdusert med A-klasse. Dermed går introduksjonen av denne forhåpentligvis miljøvennlige teknologien ikke på bekostning av benplass for passasjerene eller bagasjeplassen i forhold til en vanlig B-klasse. Og i og med at all den høyteknologiske "innmaten" ligger i gulvet blir tyngdepunktet lavt og kjøreegenskapene forringes ikke ved normal kjøring.

Foto: Knut Moberg Vis mer


Under 0,3 liter/mil

De som vil innvende at hydrogenet, produksjonen av bilen, lagringsbatteriene etc. også krever energi har selvsagt helt rett. Men alt tatt i betraktning hevder Mercedes at denne bilen under kjøring har et energiforbruk som tilsvarer 0,29 liter per mil. Dette er også en bil man faktisk kan kjøre en solid etappe med før tanking - rekkevidden oppgis til 400 kilometer.

Men så var det det å finne en fyllestasjon for hydrogen innen de førti milene, da...

Honda er også langt fremme når det gjelder bruk av hydrogen som energibærer. Les her om vår prøvekjøring av Honda FCX Clarity.

Denne artikkelen ble i sin hovedform publisert første gang den 31/07-2009.

Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Her er tre el-Mercedeser i "kjømda": Fra venstre BlueZero concept, B-klasse F-Cell og elektro-Smart