<b>TØFFE TAK:</b> Det drøyde lenge for regjeringspartnerne å komme i mål med sine budsjettforhandlinger, men med mange kompromisser er det nå klart at det blir nye endringer for bileierne her i landet. Foto: Per Ervland
TØFFE TAK: Det drøyde lenge for regjeringspartnerne å komme i mål med sine budsjettforhandlinger, men med mange kompromisser er det nå klart at det blir nye endringer for bileierne her i landet. Foto: Per ErvlandVis mer

Endringene i bilavgiftene: Dette er nytt

Nå har det skjedd: Avgifter på hestekrefter og vekt går ned, forurensning skal koste mer.

Det regjeringen hadde forespeilet oss i en første omgang med budsjettomlegginger, ble lagt på is i forrige omgang - delvis mente vi at dieselskandalene kunne ha gitt politikerne kalde føtter. Resultat: Ingen endringer, da forslaget til Statsbudsjett ble fremlagt tidligere i høst.

Men nå må det handles. De fremtvungne omleggingene i budsjettettforslaget, som til syvende og sist må vedtas av Stortinget, har ført til at forhandlingsresultatet får omfattende bivirkninger på bilavgiftene som gjør at man nærmer seg det som opprinnelig var blitt lovet.

Ingen ubetinget gavepakke

Regjeringen regner likevel med at med omleggingene partiene til slutt er blitt enige om, vil de nyutløste inntekter og utgifter gå opp i opp i forhold til dagens situasjon. Dermed skal det totalt sett være økonomisk forsvarlig for staten - dette samtidig som man gir et dytt i mer miljøvennlig retning.

I korthet dreier endringen seg om at vektkomponenten og effektkomponenten vil utløse mindre avgift, mens de forurensende bestanddelene i avgassene vil utløse mer.

Når det gjelder vekten på bilen, vil den få et bunnfradrag på 150 kilo, og innslagspunktene reduseres med fem prosent på samtlige trinn.

SIV OG ERNA MED AVTALE KLAR: Sammen med regjerings-støttepartiene kan regjeringspartnerne nå gå videre. Budsjettavtalen som kom i havn betyr at avgiftsomleggingen for personbil igjen går som det var forutsatt. Foto: ALL OVER PRESS Vis mer


Hester skal gradvis fritas

Som den nye regjeringen opprinnelig lovet, men deretter skuffet mange på i etterkant, skal nå effektavgiften inn i en gradvis elminasjonsprosess. Alle satser halveres nemlig allerede nå i 2016 og skal i det nye forslaget fases ut over to år.

CO2 vil koste mer

Nå kan du dermed kjøpe sprekere, men mer nøysom bil uten å bli straffet. Ja, for den må ha lavere utslipp for ikke å få ekstraavgift - og dette gjelder både den utpregede klimagassen karbondioksid (CO2) og nitrogenoksidene, som er mer skadelige lokalt (Nox).

Stemmes dette omforhandlede budsjettforslaget gjennom - slik det mest sannsynlig vil - kommer nemlig innslagspunktene for CO2-komponenten til å reduseres med 10 gram på de fire laveste trinnene (som reelt utløser avgift), og med hele 20 gram for de mest forurensende - altså de to høyeste nivåene.

Dessuten økes satsene med ti prosent på alle de innslagspunktene som utløser CO2-avgift.

La oss huske at tallene som legges til grunn til en viss grad er kunstige, beregnet på Europa-typegodkjenning og resultatet av en etter vår mening relativt urealistisk testsyklus i laboratorium. Dette kan det imidlertid bli en endring på om ikke så veldig lenge...

Når det gjelder "Smog-gassene" NOx (Nitrogenoksider), som skaper den dårlige luftkvaliteten lokalt, så straffes denne komponenten med 20 prosent mer enn tidligere for personbiler. Dette vil især gå ut over dieselbiler som ikke klarer å rense avgassene betydelig mer effektivt enn inntil nylig.

Og, skal man tro nylig utførte studier, ser det ikke så bra ut når man måler reelle utslipp fra selv nye dieselbiler.

Bransjen: - Bra for klimaet

Bilbransjen reagerer positivt på den nye avtalen.

- Budsjettavtalen på Stortinget vil gi en grønnere og sikrere bilpark, sier administrerende direktør Erik Andresen i Bilimportørenes Landsforbund (BIL), til bransje-nettstedet Bilnytt (abonnementstjeneste).

BIL er tilfreds med de nye bilavgiftene i 2016, som foreningen mener er i tråd med avtalen de fire partiene inngikk i vår.

- Avgiftsomleggingen vil stimulere til den positive utviklingen vi har sett de senere årene med stadig lavere utslipp vil forsterkes, sier Andresen i kommentaren til BilNytt.no.

Han berømmer de fire partiene for å ha tatt å ha tatt aktive grep for en grønnere bilpark.

- Nye biler slipper ut halvparten så mye CO2 som 10 år gamle biler, presiserer han.

- Det er en stor seier for klimaet, og jeg er overbevist om at klima- og miljøutfordringene vil løses gjennom ny teknologi. Statsbudsjettet for 2016 bidrar til dette og de nye satsene er langt på vei i tråd med BILs innspill, sier Erik Andresen.

Les også: Kan dette bli redningen for dieselbilene?