KJENT SAK: Nye Yaris ar fått endret mindre detaljer, men den store forbedringen finner vi under panseret. Foto: TMC
KJENT SAK: Nye Yaris ar fått endret mindre detaljer, men den store forbedringen finner vi under panseret. Foto: TMCVis mer

Test: Toyota Yaris Hybrid

Endelig, Toyota

Våre bønner er hørt, og Yaris Hybrid er blitt den bilen den burde vært hele tiden. 

I mai kommer den tredje oppgraderingen av tredje generasjon Toyota Yaris. Helt siden denne generasjonen Yaris ble å få som hybrid fra 2012, er det også hybridutgaven som har stukket av med salget her hjemme. Sånn vil det fortsette å være i all den tid disse bilene får en avgiftsreduksjon på grunn av drivlinjen. Nye Yaris er som sagt en oppgradert utgave, og de synlige detaljene er faktisk ikke all verden.

Den viktigste oppgraderingen er likevel svært vesentlig.

Det er i motorrommet det store skjer, og det gjør stort utslag på effektiviteten. Frem til nå har Yaris Hybrid virket undermotorisert, noe vi sa fra om allerede under lanseringen i 2012. Allerede dengang sa vi klart fra at dette ikke var en veldig effektiv løsning. Den føltes undermotorisert, noe som bidro til at den ble pisket ekstra i bruk, noe som igjen førte til et langt høyere forbruk enn det oppgitte. Det oppgitte forbruket på 0,35 liter per mil ble raskt til 0,5 liter når bilen ble brukt i det daglige.

Det står i sterk kontrast til den oppgraderte versjonen som kommer nå, som knapt er mulig å få til å bruke den samme halvliteren.

Realiteten

Heldigvis innrømmer Toyota dette forholdet, og sier seg endelig enig, noe de slettes ikke gjorde i 2012. Forbedringen er gjort ved å gi bilen den samme hybridpakken som satt i den forrige Prius. Denne jobber mindre anstrengt enn forgjengeren, og bruker derfor merkbart mindre drivstoff. 12 prosent mindre, ifølge Toyota selv.

GODT SYNLIG: Bakfra ser vi nye baklykter en endret bakluke og støtfanger. Foto: TMC Vis mer

I testbilen satt det loggboks fra finske Driveco som forteller hvor mye av kjøreturen som er utført elektrisk, både i tid og distanse. I tillegg fikk vi naturligvis oppgitt gjennomsnittsforbruk og utslipp. Resultatene i seg selv er ganske interessante.

På første kjøresyklus kjørte vi økonomisk etter alle kunstens regler, men beholdt strømtyver som kjørelys og klimaanlegg på. Vi senket heller ikke hastigheten for å hente gevinst, men opprettholdt farten og fulgte trafikkbildet. Resultatet av denne testen ble 53 prosent fullelektrisk kjøring, og vi landet på et gjennomsnittsforbruk på 0,38 liter per mil, som tilsvarer et CO2-utslipp på 88 gram per kilometer.

På andre kjøresyklus tenkte vi ikke forbruk i det hele tatt, men forsøkte å øke andelen elektrisk kjøring med litt ufine metoder. Dette ved å akselerere så raskt som mulig, for deretter slakke av og gi bilen mulighet til å flyte på elektrisk drift. Dette kjøremønsteret har naturligvis ingen rot i den virkelige verden, men er kun ment for å øke tiden vi hadde med eldrift. Resultatet økte til 57 prosent elektrisk drift, en moderat økning. Forbruket økte derimot til 0,47 liter per mil, og det med kanskje en av de minst effektive kjørestilene man kan tenke seg.

Dette bekrefter egentlig erfaringer vi har opplevd både med øvrige biler med hybridteknologi uten lademuligheter. Batteriene opptar energi raskt, og leverer den effektivt tilbake, uten å måtte fylle bilen med et digert og tungt batteri.

Mindre endringer

2-TONE: Alle de tofargede modellene har sort tak utvendig. Foto: TMC Vis mer

Nye Yaris er likevel langt mer effektiv enn sin forgjenger, og den er antagelig langt mer effektiv enn alle de andre konkurrentene i klassen. Da regner jeg ikke med Prius, Auris eller Hyundai Ioniq, som alle ligger en størrelse over Yaris.

Av de øvrige endringene må du antagelig være kjenner for å se at bilen er ny.

Det vises først og fremst ved at den har fått nye lykter foran, nye lamper bak, i tillegg til små endringer på både bakluke og støtfanger bak. Men utvendig er Yaris fortsatt en Yaris, slik vi kjenner den. Innvendig har bilen fått noen nye detaljer av mindre karakter, som kontrastsømmer i rattet, en blank list over skjermen, og litt andre småting.

Mer sikkerhet

Viktigere er det at sikkerhetspakken er blitt bedre. Nå kommer bilen med skiltgjenkjenning, filskiftholder, automatisk blending av lys, og andre ting som inngår i Toyota Safety Sense systemet.

Foruten hybriden vil Yaris også komme med en 3-sylindret 1-liter, som tas til Norge.

I andre markeder vil det også bli en 1,5-liter uten hybrid å få, men denne skal ikke tas inn til Norge. Dette er faktisk Mazda sin Skyactive-motor, som er en del av et samarbeid selskapene imellom. Nettopp derfor er den ikke en del av hybridløsningen, men Toyota bekrefter at de for tiden jobber med en egen og ny generasjon 1,5-liter tilpasset hybridene.

Historisk sett er det overveldende andel av hybrider som selges. I fjor var forholdet 5 prosent rene bensinbiler og 95 prosent hybrider. Det er liten, om noen, grunn til å tro dette vil endre seg fra nå.

FARGEKLATT: De tofargede modellene har interiør i samme farge som eksteriøret. Foto: TMC Vis mer

Fire versjoner

Om du skulle falle for en Yaris Hybrid, så har du fire utstyrsversjoner å velge mellom. En av disse er de såkalte Bi-Tone modellene, tofargede versjoner som er å få i endten blå, rød, eller grå.

Disse har da et sort tak, pluss litt andre detaljer i sort. Innvendig har deler av dashbordet samme farge som eksteriøret, altså henholdsvis rødt, blått eller grått.

Ute på veien gjør Yaris fortsatt den samme gode jobben som før. Dette er bilen for de som på enkelt, rimelig og miljømessig vis vil komme seg fra A til B. Bilen er lettkjørt, stillegående, den har automatgir som standard gjennom hybridløsningen, og alle modeller som selges i Norge vil ha fem dører. Det gjør den praktisk i tillegg, kun begrenset av størrelsen. Men så lenge takhøyden er så bra som her, så føles heller ikke bilen liten.

Det er dog særlig to ting som Toyota aldri ser ut til å lære.

FIN INNPAKNING: Med litt høyere karosseri enn vanlig blir Yaris en praktisk og fin bil. Foto: TMC Vis mer

Rattet har fireveis justering, men i lengderetning kan det kun justeres fra ille til verre. Det andre er skjermen i midtkonsollen, som har fått en matt hine utenpå, antagelig for å hindre gjenskinn. Ulempen er at uansett hvilken retning bilen stod i forhold til lyset ute, så slipper veldig mye lys fra frontruten ned på skjermen, og hele den matte flaten blir som en lysplate. Dermed ser man ingen ting av det som vises på skjermen uten å dekke for med hånden over.

Med alle de særdeles bra skjermene som nå er kommet på markedet henger Yaris derfor et langt steg etter, og strengt tatt er det ikke et problem bare for Yaris, men her sitter den litt mer utsatt til enn i de øvrige Toyota-modellene. Det positive er at forbedringspotensialet er stort.

Snart på plass

Prisene starter på 171.500 kroner for 1-literen, og 207.100 for hybriden. Det er riktig nok for Life-modellen, en mindre utstyrt modell som mer er til for å gi en gunstig lokkepris. Active starter på 216.900 kroner, og om du vil ha en totonet farge, så ryker du på 242.300 kroner. Til gjengjeld har du da alt bilen blir å få med.

De første bilene ruller inn i landet i begynnelsen av mai, og lansering hos forhandlerne skjer i slutten av måneden.

Testresultat

Den riktige drivlinjen for denne bilen.

Forbruk, utslipp, og sin lettkjørthet.

Sittestilling, skjerm og stort arangement rundt a-stolpen

Yaris Hybrid 1,5 VVT-i
Motor:R4, 16V
Slagvolum:1.497 ccm
Effekt - o/min :100 hk /
Dreiemoment - o/min:111 Nm / 3.600-4.400
0-100 km/t:11,8 sek.
Toppfart:165 km/t
Forbruk:0,33 l/mil
CO2-utslipp:75 g/km
Tankvolum:36 liter
L/B/H:395/170/151 cm
Akselavstand:251 cm
Dekkdimensjon:195/50/R16
Bagasjerom:286 liter
Egenvekt:1.165 kg.
Hengervekt:xx
Pris fra kr.:207.100
Pris testbil:247.200