Foto: Automedia
Foto: AutomediaVis mer

Endelig ny Pagani

Pagani er ikke akkurat en stor bilprodusent, men svært spennende i entusiastsammenheng.

Pagani har til nå produsert modellen Zonda. Den har vært utstyrt med Mercedes V12-motorer og modellen går nå mot slutten av livssyklusen. Zonda Cinque skal produseres i 5 - ja, fem - eksemplarer. Det skal også produseres et tilsvarende antall av Cinque Roadster. Disse to spesialmodellene skal være avslutningen på Zonda.

Grunnleggeren av Pagani Automobili S.p.A., Horacio Pagani, har bekreftet at modellen som foreløpig kalles C9, skal gå i produksjon mot slutten av 2010 som etterfølgeren til Zonda. Grunnen til at den kalles C9 er nok fordi kodenavnet på Zonda, da den ble utviklet, var C8.

Bedre aerodynamikk

Bilen på bildene ligner for så vidt på Zonda, men har en rekke forandringer både foran og bak. Den har også aktive aerodynamiske tiltak som skal hjelpe til med å holde bilen under kontroll i høy fart. Med dette mener vi motoriserte spoilere eller lignende som justerer seg riktig i forhold til farten.

Motor

Pagani lager ikke motorer selv, men holder seg til Mercedes AMG som de har gjort hele tiden. Nå går ryktene ut på at tiden er inne for å trå til med turbo. Det er på ingen måte noen grunn til å trekke seg vekk fra AMG av den grunn. Vi regner med at de holder seg til V12 og at det er motoren fra 65 AMG, eventuelt 65 AMG Black Series som skal brukes.

Det betyr i så fall en effekt på 612 eller 670 hestekrefter i utgangspunktet. Pagani har normalt lirket ut litt mer effekt enn det AMG har tatt ut selv, og med utgangpunkt i den største motoren burde 700 hestekrefter, eller kanskje litt mer, være realistisk.

Det gjelder å huske at Pagani er en lett bil og at denne motoren også 1.000 newtonmeter med dreiemoment.

Dekkene som skal forsøke å plassere denne effekten i bakken er Pirelli P-Zero Rosso med dimensjonen 335/40-20 bak og 255/35-19 foran.

Foto: Automedia
Foto: Automedia
Foto: Automedia
Foto: Automedia
Foto: Automedia
Foto: Automedia
Foto: Automedia