Endelig mektig diesel i Range Rover Sport

Range Rover Sport fortjener en skikkelig dieselmotor. Det har den nå fått - og blir dermed en komplett bil.

Vis mer

Endelig mektig diesel i Range Rover Sport

  1. Store bilder


ESSAOURA, MAROKKO (DinSide Motor): Da Range Rover Sport ble introdusert i 2005, var den kun tilgjengelig med ett dieselmotoralternativ - en 2,7-liters V6-motor. Dette er i utgangspunktet en flott, moderne, sterk og stillegående dieselmotor, som blant annet gjør en glimrende jobb i Jaguar S-Type og Peugeot 407 Coupé. Men når den ble plassert i en 2,5 tonn tung firehjulstrekker med automatgir - les Range Rover Sport - ble den rett og slett for blodfattig.

272 hestekrefter, 640 Nm

Vis mer


Nå har Range Rover Sport omsider fått en dieselmotor som lever opp til bilens potensiale og Sport-betegnelse. Den nye langsmonterte kraftkilden har åtte sylindre, 3,6 liter slagvolum og to turboer med variabel turbingeometri. Drivstoffet leveres via common rail, som presser dieselen gjennom piezo-elektriske dyser med inntil 1.700 bars trykk. Resultatet er 272 hestekrefter og hele 640 newtonmeter. Det betyr en økning på 82 hestekrefter og 200 Nm sammenlignet med V6-dieselen.

Lite dieselstøy

Vis mer


Vi har prøvekjørt Range Rover Sport TDV8 i Marokko, og lot oss imponere over den nye drivkilden. For det første har motoren en usedvanlig myk og stille gange. Årsaken er at Land Rover har gått meget grundig til verks i sin kamp mot støy og vibrasjoner.

Blant annet er blokken produsert i CGI-metall (Compacted Graphite Iron), noe som både skal ha gitt kompakte ytre mål, uvanlig høy stivhet og redusert støy. Utblåsings-kammene drives av stillearbeidende tannhjul, gummimonterte deksler legger en demper på støy fra injektorene og et støyreduserende motordeksel i glassforsterket nylon er på plass. I tillegg er både motorrom og kupé svært godt støyisolert, noe som resulterer i at svært lite motorstøy når inn i kupeen.

Fint lydbilde

Vis mer


Det er nesten synd, for motor og eksosanlegg skaper faktisk et lydbilde som minner mer om store bensinmotorer enn om små dieselmotorer. Ved å åpne sidevinduene under gasspådrag i lave hastigheter, kan imidlertid den motor-interesserte nyte lydbildet.

Treg i starten

Range Rover Sport (RRS) TDV8 er utrustet med en sekstrinns automat-girkasse fra den anerkjente girkasse-produsenten ZF. Denne gjør i utgangspunktet en svært god jobb. Men i likhet med de fleste andre biler med kraftig dieselmotor og automatgirkasse, kjennetegnes også denne ved treg igangsetting. Akselerasjonen fra stillestående er derfor ikke egnet til å imponere.

Når bilen først har fått opp dampen derimot, merker man at TDV8-motoren stiller i en helt annen liga enn TDV6-motoren vi testet for et års tid siden. V8-dieselen skaper et deilig skyv opp gjennom girene og med denne motoriseringen har ikke bare kvikke forbikjøringer blitt en realitet - det har i tillegg blitt glimrende underholdning.

3,5 sekunder raskere

Vis mer


Det er ikke sikkert vi hadde latt oss imponere like mye over tilsvarende fartsøkning i en ordinær personbil. Men når man vet at man sitter i en koloss som veier 2.675 kilo - og som har terrengegenskaper i elitedivisjonen - er det overhodet ingen selvfølge at det skal gå så fort som det faktisk gjør. Blant annet skal bilen, til tross for den trege starten, klare 0 til 100 på 9,2 sekunder. Det betyr at RRS TDV8 er nesten like rask som bensinvarianten RRS 4.4 V8 (8,7) og hele 3,5 sekunder raskere enn TDV6-varianten (12,7). Når det kommer til fleksibilitetsøvelser lar vi oss ikke overraske om det skulle vise seg at TDV8 er minst like kvikk som bensin-V8eren.

Sportslig nok

Til tross for navnet er RRS TDV8 selvsagt ingen sportsbil. Men fordi TDV8 har fått samme hjuloppheng som verstingutgaven RRS Supercharged (se lenke til test nederst i artikkelen), er den langt mer sportslig enn det man i utgangspunktet kan forvente av en så stor og tung bil med et så høyt tyngdepunkt. Hemmeligheten er de såkalte elektronisk styrte antikrengestagene. Disse gjør underverker for RRS, som uten disse stagene blir en langt dvaskere opplevelse.

Litt uvirkelig

Vis mer


Land Rover kunne selvsagt ha gitt bilen enda mer sportslige egenskaper. I stedet har Land Rover prioritert komfort og terrengegenskaper, noe vi til fulle fikk testet ut i Marokko. For det første leverer bilen imponerende høy komfort både på hullete asfalt, på grusveier og på underlag bestående av småstein. Luftfjæringen svelger ujevnhetene, mens den imponerende støyisoleringen sørger for å luke ut alle skarpe lyder, deriblant lyden fra småstein som peprer hjulhusene. Bilen har i tillegg tonede ruter, et kraftig klimaanlegg, gode skinnseter og et svært luksuriøst interiør. Dermed fikk vi nesten en opplevelse av å se på film der vi skuet ut på det karrige landskapet, de eksotiske byene, de klatrende geitene og de store dromedarene.

Det meste på plass

Vis mer


Men det som er bilens virkelige forse, er terrengegenskapene. I tillegg til luftfjæring med variabel bakkeklaring kan nemlig RRS skilte med konstant firehjulsdrift, lavgirserie, differensialsperrer både i senter og bak og et svært robust hjuloppheng. I tillegg kommer Terrain Response, et unikt og meget avansert antispinn-program.

Vi fikk testet bilens egenskaper under svært mange ulike forhold, deriblant i ørkensand og i vann. Bilen innfridde gang på gang. Men det som imponerte mest, var bilens evne til å bestige en usedvanlig bratt, kronglete og vanskelig bakke bestående av stein og sand. De færreste er spesielt høye i hatten når de blir bedt om å gjennomføre såpass tøffe utfordringer. Dette la åpenbart Land Rovers guide merke til. Han stakk derfor hånden inn i bilen, tappet med fingeren på Land Rover-logoen i rattet og hvisket "Have faith!" før han smilende løp ut foran bilen for å geleide oss.

As slow as possible

Vis mer


Vi fulgte Land Rovers leveregel - "As slow as possible, as fast as necessary" - og lot oss fascinere over hvordan den store luksusbilen uten problemer kravlet seg opp. Etterpå kunne vi kose oss med å iaktta hvordan de andre bilene i følget gnagde seg opp bakken - og hvor overlegent uproblematisk alt blir når en bil kan lene seg på lavgirserie, 22,7 centimeter bakkeklaring, to diffsperrer og elektronisk antispinn-teknologi.

Kun HSE-versjonen

Range Rover Sport TDV8 lanseres i Norge i disse dager, i likhet med storebror Range Rover TDV8. I motsetning til Range Rover TDV8, som vil bli levert i tre utstyrsnivåer (SE, HSE, Vogue), vil Range Rover Sport i utgangspunktet kun bli tilbudt i utførelse HSE. HSE innebærer en mengde utstyr, deriblant luftfjæring, elektrisk regulerbare skinnseter, navigasjon, bixenon-lykter, parkeringssensorer, CD-skifter og mye mer.

Snaue 1,2 millioner kroner

Vis mer


Den som er rask og får levert bilen før nyttår, "slipper unna med" 1.168.000 kroner. Etter at det nye avgiftssystemet trer i kraft vil denne prisen øke med snaue 90.000 kroner (hvis importøren velger å legge hele avgiftsøkningen inn i prisen).

Med utgangspunkt i dagens pris koster RRS TDV8 rundt 250.000 kroner mer enn TDV6-varianten med samme utstyrsnivå (919.000 kr). Med tanke på at man kan få en ny Volkswagen Golf på veien for denne summen, er selvsagt differansen stiv. På den annen side blir Range Rover Sport en helt annen og langt mer komplett bil med den nye V8-dieselen under panseret.

Billigere enn RRS 4.4 V8

Vis mer


RRS TDV8 blir forøvrig drøye 100.000 kroner rimeligere enn bensinutgaven RRS 4.4 V8 (1.273.000 kroner). I tillegg skal TDV8 klare seg med 1,11 liter diesel per mil, mens bensinutgaven slurper unna 1,49 liter bensin ved blandet kjøring. Med dette som utgangspunkt fremstår Range Rover Sport TDV8 som et smartere kjøp.

Range Rover Sport TDV8 lanseres altså i disse dager. Om ikke lenge kommer en betydelig rimeligere Land Rover-modell, nye Freelander. Følg med, i morgen tar vi for oss denne spennende briten.

  • Store bilder finner du her.
  • Relaterte artikler:

  • TEST: Range Rover Sport TDV6
  • TEST: Range Rover Sport Supercharged
  • Her finner du mer Land Rover-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder