FORBIGÅTT FRA START: Allerede ved lansering er det flere konkurrenter som har lenger rekkevidde, men e-Golf har endelig fått en rekkevidde de aller fleste lever angstfritt med til daglig bruk. Foto: VW
FORBIGÅTT FRA START: Allerede ved lansering er det flere konkurrenter som har lenger rekkevidde, men e-Golf har endelig fått en rekkevidde de aller fleste lever angstfritt med til daglig bruk. Foto: VWVis mer

Test: VW e-Golf

Endelig med bedre rekkevidde

Nye VW e-Golf er ikke best - men dyrest.

Den er ikke best, men blant de dyreste i forhold til lovet rekkevidde om vi sammenligner den med konkurrentene. Allikevel tror VW de skal selge 6.000 e-Golf i 2017. Da blir den blant bestselgerne i klassen.

Bedre enn «vanlig » Golf

Argumentene for å kjøpe den er de samme som tidligere. Les vår test av første e-Golf og se hvorfor vi likte den. Golfen er ukomplisert og oppleves som en vanlig Golf, bare bedre. Du slipper motorstøy og får sømløs kjøring fra 0-150 km/t.

Og selv om den har lagt på seg (1540 kilo kontra 1294 kilo for sammenlignbare Golf 1,5 TSI ACT DSG), føles den skikkelig kvikk fra start takket være 290 Nm tilgjengelig fra første omdreinging. Dessuten ligger all vekt lavt nede mellom hjulene og gir gode kjøreegenskaper.

LUFTMOTSTAND: e-golf er den eneste som har beholdt sin gamle støtfanger etter facelift. Fronten er noe mer lukket, det samme er felgene.
LUKKET: Dekkene er spesiallaget for å ha lav rullemotstand og den høye dekkprofilen gir god komfort.
LUFTSLIPP: Designelementene rundt hekken er også spesielle for e-golf.
LUKKET: Grillen er naturligvis lukket.
Fullgodt: Like god plass som i Golf med 40/60-deling og skiluke inntakt.
NYTT: Digitalt instrumentpanel koster ekstra, men 9,2 tommeren er standard. Setene er av typen enkle uten all verdens sidestøtte i forhold til hybridbile3n GTE:
FORHØYNING: Liker du å trekke clutchbenet oppunder deg, møtes du av batteriet som ligger godt foran setet.

Den står på ganske høye lavfriksjonsdekk (205/55R16) og et komfortabelt fjæroppsett, sikkert på grunn av at den lave toppfarten på 150 km/t ikke krever mer. Det gir en svært komfortabel men allikevel kjøreglad skyss.

NY KNAPP: Kommende EU-krav forlanger at elbilene skal gi fra seg en slags motorlyd. Denne kan slås av med en knapp. Foto: Rune Nesheim Vis mer

Dessuten er den en normal femseter med relativt god plass til både passasjerer og bagasje. Du kan slå ned setene som på normale biler. Frem til Opel Ampera-e kommer på veien, vil Golfen for mange oppleves som den mest «normale» bil, kansje med unntak av Hyundai Ionic.

MINDRE BAGASJE: Bagasjeromsgulvet er på lik høyde som høyeste posisjon på normal Golv, altså ca 10 cm høyere. Foto: Rune Nesheim Vis mer

Salgssuksessen BMW i3 har jo litt rare dører, bare plass til fire personer og liten bagasjeplass. Kommende Tesla Model 3 vil få en upraktisk liten brevsprekk som bagasjelokk, Mercedes B250e har lav rekkevidde, Renault Zoe er liten og Nissan Leaf begynner for alvor å dra på åra.

Utstyrsnivået er også veldig høyt. Man trenger ikke plusse på mye på denne bilen.

Kjøretips ved hjelp av navigasjon

Dersom du legger inn en kjørerute og går inn i menyen for kjøretips, vil e-Golf analysere ruten din og gi deg kjøretips ut fra topografi på reiseruta. Vi savner at den ellers så veldig gode adaptive fartsholderen ikke er er integrert i systemet og holder fartsgrensene selv. De fleste fartsgrensene er jo lagret på kartet og da kunne bilen fint ha justert ned hastigheten på aller beste mulige måte selv. De gangene kartet ikke stemmer med virkeligheten, har man jo alltids skiltgjennkjenningen.

Forøvrig synes vi at bilen akselererer noe raskere enn forventet ved bruk av fartholderen når vi vipper farten oppover. På for eksempel Prius Plug-in Hybrid som vi akkurat har testet, skjer akselerasjoner mye langsommere.

RASK: Du lader batteriet til 80 prosent på 45 minutter med hurtiglader (40 kW). I Vanlig stikkontakt tar det 13 timer og 15 minutter. Foto: VW Vis mer

Dette er nytt

Det helt åpenbare er batteripakka som gir mer enn 50 prosent lenger rekkevidde og skal klare 30 mil uten å bruke mer plass. Langt bedre batteriteknologi tillater ennå mer pakking av det samme arealet. Batteriene er stablet i midtkonsollen og under setene.

SMUGLERROM OG BASS: Du får plass til noe småtteri under gulvet. Du kan også bestille et fett Dynaudio-stereoanlegg med SUB-kasse. Foto: Rune Nesheim Vis mer

De som liker å trekke til seg det ubrukte clutch-beinet får ikke gjort det her. Gulvet foran stolen har nemlig en forhøyning.

Den forrige e-Golfen var også kjapp fra start. Vi målte 115 hesteren til 3,3 sekunder til 50 km/t og ferden videre til 100 km/t på 10.3 sekunder.

Det var raskere enn oppgitt. Nå er effekten økt til 136 hk og 290 Nm. For å finne så mye dreiemoment, må du opp på modellene GTE, GTI, GTD og R.

DIGITALT: Alle Golfer har nå 8-tommers skjerm standard i midtkonsollen med følelsesstyrte knapper som vi personlig ikke er så glade i. Det hadde vært plass til fysiske knapper og det gir økt sikkerhet når du kjører. e-golf har 9,2-tommeren som standard. Skjermen i instrumentpanelet er ekstrautstyr og kan personifiseres i flere trinn. Foto: Rune Nesheim Vis mer

Du skal nå klare å lade opp 80 prosent på 45 minutter. Den mye omtalte varmepumpa som forsinket leveransen av e-golf fra start er nå standard. Setetrekk og dekor er nytt og mens e-golf-eiere alltid har vært vant til LED frontlykter, får de nå dynamiske led baklykter også . Til og med skiltlys er nå i LED, så nå finnes det ikke ei lyspære igjen i Golf. Det gjelder for øvrig hele Golf-programmet. Les om deres facelift her.

FORBRUKSTEST: Vi foretok en forbrukstest under prøvekjøringen. Her ser dere utetemp, maxfart på cruicecontrol, kjørelengde, forbruk og forventet rekkevidde. Dersom tallene på displayet er riktig, var dette bra. Foto: Rune Nesheim Vis mer

Parkerings-sensorer rund baut, regnsensor, elektrisk innklappbare sidespeil og automatisk avblendbart innvendig speil er standard. Fra før var 8-tommers skjerm standard. Nå får du den gromme 9,2-tommeren med den meningsløse gestiluleringskontrollen som standard. Dessverre er også volumknott og knapperadene forsvunnet også. Med i pakka får du tre år CAR-Net Security & service med nødanrop med på kjøpet.

Unødvending ekstrautsyr

Testresultat

VW e-golf

En romslig allrounder uten daglig rekkeviddeskrekk.

God plass, kjører bra, støynivå, komfort, kvikk, spesielt fra stillestående og rikelig med utstyr.

Prisen blir på linje med Ampera-e, som tilbyr mer rekkevidde.

Heldigvis er det ikke mye du trenger ekstra. Active info-Display til 3900 og utvendig lyd til 1200 trenger du ikke, men du vil sikkert ha dynamiske kjørelys som mørklegger andre trafikanter til sparsomme 2700 kroner.

Så langt kom vi ...

Vi prøvde å kjøre en forbrukstest på vår forholdsvis korte testrunde, men den blir noe misvisende for hastigheten blir noe høyere enn i Norge. Vi kjørte i Eco Pro som blant annet slukker klimaanlegget, du får ikke ut mer enn 40 prosent effekt med mindre du trår kickdown og toppfarten begrenses til 95 km/t. Testruta var relativt flat, det var sommertemperatur på Mallorca og mye gikk på motorvei. Ut i fra mine målinger ville jeg kommet ca 27 mil, dersom jeg hadde fortsatt til batteriet var tomt.

Man må selvfølgelig regne med langt lavere rekkevidde dersom man velger Eco-modus. Da har du 70 prosent av effekten tilgjengelig, begrenset klima og 120 km/t tilgjengelig. I Normalmodus gjør bilen 150 km/t. Denne farten har vi prøvd tidligere og e-Golf kjøres med høy komfort og helt udramatisk i denne hastigheten.

Volkswagen e-golf
Motor:Fullelektrisk
Batteri:35,8 kW
Effekt:136 hk
Dreiemoment:290 Nm
0-100 km/t:9,1 sek.
Toppfart:150 km/t
Forbruk:11,9 kWh/100 km
CO2-utslipp:0 g/km
Rekkevidde:150-300 km
L/B/H:427/180/147 cm
Akselavstand:263 cm
Bagasjerom:341 / 1558 liter
Egenvekt:123 kg.
Pris fra kr.:299.300

Forskjellene er ikke mange. De tidligere nevnte fordelene er opprettholdt, med to unntak. Den lille tankmåleren raser ikke nedover like raskt som tidligere og vogna er blitt sprekere over hele fjøla. Spesielt oppe i hastighet er det velkomment med mer effekt.