VIL TRUE AUDI: Audi var tidlig ute med en stasjonsvogn med SUV-look, men nå hardner konkurransen betydelig til. Det er bare kort tid siden Volvo viste sin nye V90 Cross Coutry, og nå følger Mercedes-Benz opp med en All-Terrain-versjon av nye E-klasse. FOTO: Daimler
VIL TRUE AUDI: Audi var tidlig ute med en stasjonsvogn med SUV-look, men nå hardner konkurransen betydelig til. Det er bare kort tid siden Volvo viste sin nye V90 Cross Coutry, og nå følger Mercedes-Benz opp med en All-Terrain-versjon av nye E-klasse. FOTO: DaimlerVis mer

Mercedes-Benz E-klasse All Terrain

Endelig kommer også Mercedes med en "Allroad"

Mercedes-Benz E-klasse All terrain er deres svar på Audi Allroad. Og den kan bli en storselger i klassen. 

I 1979 lanserte det relativt marginaliserte amerikanske bilmerket AMC en bil som på mange måter skulle skape en ny bilklasse: Terrengbil-inspirerte personbiler. Den het AMC Eagle og ga produsenten en sårt tiltrengt livsforlengelse gjennom sitt innovative konsept.

Dette er senere blitt fulgt opp av stadig flere produsenter. Subaru var tidlig ute med Outback, Volvo også, med sin V70 XC - senere XC70, mens Audi A6 allroad quattro, som vi testet alt i år 2000, gjorde mye for imaget til Audi og deres quattro-system.

Samtidig har Mercedes-Benz, i likhet med nærmeste konkurent BMW, manglet noe tilbud i denne nisjen som befinner seg mellom SUV og lav personbil.

Nå har Mercedes bestemt seg for å være med på leken, og lanserer en All Terrain-utgave av sin nye E-klasse.

Røffere luksuriøst

Utseendemessig skiller All-Terrain seg fra stasjonsvognen ved en del annerledes detaljarbeid. Det man først vil legge merke til, er at grillen er tydelig inspirert av SUV-ene til Mercedes, med to lameller og stjernen integrert i fronten. Støtfangerne har ekstra beskyttelse og er delvis i karosserifarge og delvis dekket i sort plast.

OGSÅ HEKKEN: Skliplate med integrerte enderør gir All-Terrain et distinkt utseende også sett bakfra. Foto: Daimler Vis mer

Sorte hjulbuer og sideskjørt har til hensikt å understreke at bilen er laget for å kunne kjøres under røffere forhold enn på lande- og motorveien. Spesifikke hjul med høy profil og lettmetallfelger som tilbys både i 19- og 20-tommers format, bidrar til å gi høyere bakkeklaring.

E-Klasse All-Terrain er 2,9 centimeter høyere enn E-Klasse stasjonsvogn med en bakkeklaring som strekker seg fra 12,1 til 15,6 centimeter.

E-klasse All-Terrain kommer med interiørnivået Avantgarde-line som standard, mens Exclusive og Designo er tilgjengelig som ekstrautstyr. Bagasjerommet er som i som E-Klasse stasjonsvogn med 40/20/40-splitt av baksetet, og en «cargo»-funksjon som øker lastekapasiteten med 30 liter, til totalt 670 liter. Med baksetet nedslått rommer den solide 1820 liter.

OVERKLASSE: Som øvrige E-klasse er luksusfølelsen påtakelig - særlig som her med designo-utførelsen. Foto: Daimler Vis mer

Offroad-system hentet fra SUV-ene

All-Terrain kommer med en utvidet versjon av Dynamic Select som standard. Dette gjør det mulig å velge mellom fem kjøreprogrammer, fra ECO til Sport+, samt det nye off-road-programmet, døpt All-Terrain, som er avledet fra GLE.

Mercedes opplyser også at Air Body Control multikammer-luftfjæring også er standard. Den gjør det mulig å heve bilen to centimeter opp til en hastighet på 35 kilometer i timen i nevnte modus. I tillegg har programmet en spesiell indikator i bilens display som viser styrevinkel, bilens høydenivå, hellingsvinkel, gass/bremseposisjon og et kompass. Totalt kan man velge mellom tre hevingsnivåer fra 0 til 3,5 centimeter.

Fire og seks sylindre

Ved lansering vil All-Terrain være tilgjengelig med den nyutviklede firesylindrede dieselmotoren man kjenner fra E 220 d i kombinasjon med 4Matic firehjulsdrift. Om kort tid lanseres også en sekssylindret dieselmotor. Begge modellene kommer med den nye 9G-Tronic ni-trinns automatgirkassen som standard.

KJENT FORMEL: Mercedes finner ikke opp hjulet på nytt, og har tatt velkjente grep for å gjøre E-klassen til mer av en bil for dårlige hytteveier: Høyere bakkeklaring, utvidede hjulbuer, sideskjørt og røffere detaljer foran og bak. Foto: Daimler Vis mer

Fornøyd importør

At den norske importøren er glad for omsider å kunne tilby en nyere konkurrent til Audis velkjente allroad, går tydelig frem av uttalelsen til kommunikasjonsdirektør i Mercedes-Benz personbil, Christoffer Nøkleby.

- En All-Terrain-modell fra Mercedes-Benz har i lang tid vært etterspurt av både nye og gamle kunder, sier Nøkleby i en pressemelding.

- At den er basert på vår mest avanserte bil noensinne gjør at vi er ekstra stolte over å kunne vise frem nye E-Klasse All-Terrain. Med kjøreegenskapene til en stasjonsvogn og fremkommeligheten til en SUV er vi sikre på at dette blir en vinner på det norske markedet, avslutter Nøkleby.

Så var det prisen, da. Den kjenner vi ikke ennå - den vil bli offentliggjort nærmere lanseringstidspunktet, som blir våren 2017.

Og hva nå med BMW? Kommer de til å reagere på utfordringen...?

LES OGSÅ:

Sjekk prisene på nye Volvo V90 Cross Country

Les Dinsides test av Audi A6 allroad quattro (ja, med små forbokstaver!)

Test av Mercedes-Benz GLC Coupé

LÅN FRA SUVENE: Grillen med tvilling-lameller og integrert stjerne, sammen med den tøffe støtfangeren, gir E-klasse All-Terrain et GLE-lignende preg. Foto: Daimler Vis mer
Tekniske data - E 220 d 4MATIC
Drivstoff: diesel
Motorvolum: 1950 ccm
Ytelse: 194 hk ved 3800 o/min
Dreiemoment: 400 Nm ved 1600-2800 o/min
Forbruk: 0,51 l/mil
CO2 utslipp 137 g/km
Akselerasjon 0-100 km/t 8,0 sek.
Topphastighet: 232 km/t