<b>BRED:</b> De tynne og brede baklyktene bidrar til å gi Talisman et flatere og bredere utseende.  Foto: Stéphane Foulon
BRED: De tynne og brede baklyktene bidrar til å gi Talisman et flatere og bredere utseende. Foto: Stéphane FoulonVis mer

Endelig kjørt: Renault Talisman

Og den er noe av det mest spennende fra Renault på veldig lenge.

VW Passat, Ford Mondeo eller Toyota Avensis. Felles for dem alle er at de tilhører et segment som i mange år har vært et av landets mest solgte.

Nå får de en ny utfordrer i en fransk forfører – Renault Talisman.

Vi har prøvekjørt nykomlingen.

Vakkert!

Det første man legger merke til på Talisman – foruten navnet, er designen. Det er lenge siden vi har sett en ny bil på markedet som i så stor grad kan vise til en egen identitet. Mange nye biler på markedet ser ut som om de er et oppkok av alt annet på markedet.

Her har Laurens van den Acker og hans disipler i designavdelingen gjort noe så befriende godt som å skape en bil med en egen identitet.

Og den er i mine øyne vakker, både som sedan og stasjonsvogn.

Det er sedanen som lanseres først, men den norske importøren har valgt å vente med lanseringen i Norge til stasjonsvognen dukker opp i mars. I denne klassen er det få som kjøper sedanen her til lands.

Snart kommer Megané

Stor nok

Talisman måler 4,85 meter i lengde, og 1,87 meter i bredde, mens akselavstanden er på 2,81 meter. Forfra ser bilen veldig bred ut, noe som forsterkes av kjørelysene som er plassert så langt ut som mulig, nettopp for å skape et inntrykk av bredde og størrelse.

Bagasjerommet i sedanen måler 608 liter før seteryggen på baksetet legges ned. Etter dette sier spesifikasjonene at du får 1.022 liter til rådighet.

Her er en virkelig stor stasjonsvogn

Dessverre er det et par hinder på veien. For det første er hullet mellom bagasjerommet og kupeen veldig lite. Samtidig er det en høydeforskjell mellom bagasjerommet og seteryggen når dette er lagt ned.

Likevel er dette som bagateller å anse for oss nordmenn, så lenge ni av ti kommer til å kjøpe stasjonsvognen. Og når vi først er inne på antall, så kan det nevnes at importøren av Renault har et særdeles edruelig estimat for hvor mange biler de kommer til å selge i året. Med en målsetning på 350 biler tipper vi de kommer til å overgå sine egne budsjetter en høy gang.

Dersom denne ikke selger, så er det mye annet som ikke burde solgt også.

Her er test av klassens bestselger

Se flere bilder av bilen utvendig:

EGET UTTRYKK: Talisman skiller seg fra mengden ved å ha sitt eget designuttrykk. Foto: Stéphane Foulon
VIRKER STOR: Bilen er bred, ogs virker generelt stor. Innvendig får man ikke helt det samme inntrykket. Foto: Stéphane Foulon
SEDAN: I Norge vil det være stasjonsvognen som selges, tradisjonen tro. Foto: Stéphane Foulon
MASSIV: Talisman viser det nye designspråket, som vi også får se på nye kommende Megané. Foto: Stéphane Foulon
FRANSK FORFØRER: Renault har virkelig tatt skjeen i egen hånd med tanke på design. Foto: Stéphane Foulon
NESTEN FEM METER: Talisman måler 4,85 meter i lengde, og er således en relativt stor bil. Foto: Stéphane Foulon
BRED: De tynne og brede baklyktene bidrar til å gi Talisman et flatere og bredere utseende. Foto: Stéphane Foulon
EKTE STASJONSVOGN: Renault har beholdt den tradisjonelle formen til en stasjonsvogn vedlike. Foto: Fred Magne Skillebæk
MASSIV: Også stasjonsvognen har en design som gir inntrykk av en massiv bil. Foto: Fred Magne Skillebæk


Fem motoriseringer

Du får i hovedsak fem motoralternativer å velge blant, herav tre diesel og to bensin.

Dieselmotorene er:

  • Energy dCi 110: 110 hk fra 260 Nm dreiemoment
  • Energy dCi 130: 130 hk fra 320 Nm dreiemoment
  • Energy dCi 160 EDC m/dobbelt-turbo: 160 hk fra 380 Nm dreiemoment
Bensinmotorene er:
  • Energy TCe 150 EDC: 150 hk fra 220 Nm dreiemoment
  • Energy TCe 200 EDC: 200 hk fra 260 Nm dreiemoment
Utover disse er det ikke kjent om det vil komme noen alternative drivlinjer i form av ladbare hybrider, eller så.

Vi har foreløpig kun kjørt bilen med TCe200 bensinmotor og dCi160 diesel. Av disse var det rent funksjonelt nærmest storeslem til fordel for dieselmotoren. Den leverer dreiemoment i bøtter og spann fra lavt turtall, og gjør bilen langt mer kjørbar enn bensinmotoren, som må et stykke opp i registeret for å kunne by på de samme kreftene.

Dieselmotoren dCi160 byr faktisk på høyere dreiemoment ved 1.250 omdreininger enn bensinmotoren er i stand til ved noe turtall. Dette merkes også godt i bruk.

Hvilken bil er klassens sikreste?

Ryddig

Innvendig byr Talisman på noe uventet og nytt. Det er svært ryddig og oversiktlig, og mye av betjeningen foregår på en 8,7-toms skjerm i høydeformat. Denne er hovedelementet i oppryddingen, og sammen med kommandohjulet foran midtarmlenet har du styr på det meste.

Denne blir dessverre ikke å få i alle modeller, for de enkleste utstyrsmodellene vil ha en standard liggende skjerm på 7 tommer.

Stolene er også et kapittel for seg. Utgavene med elektrisk justering er det knapt mulig å sitte vondt i, og de kommer med både varme og kjøling, samt massasje.

Men, for å få dette må du naturligvis betale.

Se flere bilder innvendig:

RYDDIG: Interiøret er oversiktlig, ergonomisk, og tiltalende. Foto: Fred Magne Skillebæk
DEKOR: Belysningen i kupéen kan justeres etter eget ønske. 64 farger er tilgjengelig. Foto: Fred Magne Skillebæk
HELT OK: Bakseteplassen er ikke formiddabel, men helt greit til en sedan å være. Taklinjen kunne som vanlig vært høyere. Dette vil rette seg på stasjonsvognen. Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk


Ulempen

Renault har gjort det meste veldig bra i nye Talisman, men dessverre finner vi også at de har tatt en snarvei på et vesentlig punkt – i hvert fall på sedanen, men vi har ingen grunn til å tro at det er annerledes på stasjonsvognen.

I markedsføringen står det skrevet at bilen har et chassis uten konkurranse i segmentet, men dessverre er bakvognen belemret med torsjonsaksel, noe vi normalt ikke ser på biler i denne klassen lenger. Selv i segmentet under er dette noe som kun henger igjen på de rimeligste modellene. På lanseringen innrømmet Renault av dette var et av innsparingsområdene, i tillegg til at det ble gjort slik for å maksimere plass i bagasjerommet.

En slik løsning merkes veldig godt ved kjøring på veier som ikke er av ypperste klasse. Bakvognen stusser så snart den finner ujevnheter i veibanen, spesielt i svinger. Og ettersom venstre og høyre bakhjul ikke er isolert fullstendig fra hverandre så forplanter ujevnhetene seg fra den ene til den andre siden i langt større grad, enn på et fullverdig uavhengig understell.

Dersom du kjører over en travers som slår inn på begge bakhjulene samtidig, så er det veldig merkbart.

EKTE STASJONSVOGN: Renault har beholdt den tradisjonelle formen til en stasjonsvogn vedlike. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer


Fordelene

Men Renault kompenserer også med noe som er veldig bra. Bilen kan fås med firehjulsstyringen 4Control, som også kommer på nye Megane, som snart er på markedet.

Som på de fleste andre slike systemer, så styrer bakhjulene noen få grader mot i svært lave hastigheter (opp til 3,5 grader under 50 km/t). Dette for å gjøre bilen enda smidigere.

I høyere hastigheter styrer bakhjulene ikke mot, men med – altså i samme retning som forhjulene. Dette for å skape stabilitet, og følelsen av enda lenger akselavstand.

Resultatet av begge deler er udiskutabelt til det bedre. Spørsmålet er hvor mye det er verdt å betale ekstra for.

10 gode brukte stasjonsvogner

Du velger

Om du velger en Talisman med full pakke, så får du både 4Control firehjulsstyring, elektronisk styrt demperkontroll, justerbar styrerespons gjennom rattet, og responsstyring av motor og gir.

Renault Mutli-Sense, som funksjonene er kalt, er naturligvis en tilleggspakke, men det er verdt å vurdere. Du får en ganske annen bil med disse tingene på plass.

Dersom du ikke ønsker å personifisere alle funksjonene manuelt, så har du fire faste modus å velge mellom – Eco, Komfort, Nøytral og Sport.

Premium stasjonsvogn til Ikea-pris

Skal, skal ikke

Talisman er virkelig et positivt bidrag i Renault-familien. Dersom den kommende Megane leverer i samme grad som dette, så har vil Renault i Norge få et 2016 de kan glede seg til. Vi har sett stasjonsvognen også, og det er en ekte stasjonsvogn i norsk ånd.

I tillegg har Renault fått til en design som ikke skiller seg så fra mengden at den blir fullstendig uinteressant, men samtidig er så annerledes at den virkelig synes.

Vårt terningkast 5 er basert på det vi er kjent med i dag, og kan ikke automatisk overføres til stasjonsvognen. Likevel velger vi å tro at den ikke gjør seg nevneverdig bort i forhold.

Talisman er passe stor, har god plass, et særdeles funksjonelt indre, og et vakkert ytre. Med de moderate målene importøren har satt seg blir vi forundret om målene ikke blir innfridd, og vel så det.

Testresultat

Renault Talisman

Design, opplevd materialkvalitet, utstyr og motorer.

Liten åpning når seteryggen legges ned. Nivåforskjell i høyden mellom bagasjerom og kupé.

Torsjonsakselen i bakvognen burde vært full uavhengig fjæring.


Tekniske spesifikasjoner
 TCe 200 bensindCi 160 diesel
   
Motor:R4, 16VR4, 16V
Slagvolum:1.618 ccm1.598 ccm
Effekt @ o/min:200 hk @ 6.000160 hk @ 4.000
Dreiemoment @ o/min:260 Nm @ 2.000380 Nm @ 1.750
0-100 km/t:7,6 sek.9,4 sek.
Toppfart:237 km/t215 km/t
Forbruk:0,56 l/mil0,44 l/mil
CO2-utslipp:127 g/km115 g/km
LxBxH:485x187x146485x187x146
Vekt:1.430 kg.1.518 kg.
Pris Life utstyrsgrad.:Ikke fastsatt290.500
Pris Zen utstyrsgrad:Ikke fastsatt340.500