<b>TOLV FRONTLYS, FIRE MOTORER:</b> Nei, det er ingen konseptbil, Honda NSX kommer snart på markedet. Foto: HONDA
TOLV FRONTLYS, FIRE MOTORER: Nei, det er ingen konseptbil, Honda NSX kommer snart på markedet. Foto: HONDAVis mer

Endelig Honda NSX

Det har skjedd! Neste generasjon Honda NSX er på plass.

Den var desidert et av trekkplasterne på bilmessen i Detroit nylig, det gjenfødte ikonet. På samme måte som Fords nye superbil, Ford GT, er Honda NSX en slags legende som gjenoppstår. Riktignok under det spesifikt amerikanske merkenavnet Acura.

Begge var i tillegg blant de nyhetene på den nord-amerikanske bilmessen som tiltrakk seg mest oppmerksomhet. To supersportsbiler med spektakulær design og synlige racing-gener.

Men utover det, og nærværet av en V6-motor av moderat størrelse, har de ikke allverden til felles.

Den nye superbilen

Mens Forden hinter tilbake til en ganske så klassisk racer fra 60-tallet og feirer 50 år med GT hos Ford, feirer Acuraen/Hondaen at det er 25 år siden den ultramoderne NSX av første generasjon så dagens lys.

Den holdt det for øvrig gående i hele 15 år, riktignok med en grundig fornyelse i 2002.

NSX var dengang et høyteknologisk vidunder av en bil som på mange måter gjenoppfant superbilen. Den fikk senere en rekke milde oppgraderinger.

SPORTSLIG: Også innvendig er det et høyst sportslig preg. Foto: HONDA
FÅ LIKHETER: Man skal være nostalgisk for å finne likheter med forgjengeren i den nye NSX. Foto: HONDA
IKKE ASTON MARTIN: Nei, tross utformingen på baklyktene er dette en Honda - for å være presis en Acura. Som er et merke som eies av Honda. Foto: HONDA
FEST BELTENE: Med god sidestøtte og et stramt belte er det bare å sette av sted. Foto: HONDA
LAV OG BRED: Å holde tyngdepunktet lavt er en god oppskrift for en sportsbil. Foto: HONDA
AGGRESSIV: Med denne fremtoningen viser Honda at de mener alvor. Foto: HONDA
TOLV FRONTLYS, FIRE MOTORER: Nei, det er ingen konseptbil, Honda NSX kommer snart på markedet. Foto: HONDA
Foto: HONDA
SPORTSLIG: Også innvendig er det et høyst sportslig preg. Foto: HONDA
FÅ LIKHETER: Man skal være nostalgisk for å finne likheter med forgjengeren i den nye NSX. Foto: HONDA
IKKE ASTON MARTIN: Nei, tross utformingen på baklyktene er dette en Honda - for å være presis en Acura. Som er et merke som eies av Honda. Foto: HONDA
FEST BELTENE: Med god sidestøtte og et stramt belte er det bare å sette av sted. Foto: HONDA
LAV OG BRED: Å holde tyngdepunktet lavt er en god oppskrift for en sportsbil. Foto: HONDA
AGGRESSIV: Med denne fremtoningen viser Honda at de mener alvor. Foto: HONDA
TOLV FRONTLYS, FIRE MOTORER: Nei, det er ingen konseptbil, Honda NSX kommer snart på markedet. Foto: HONDA
Foto: HONDA


Bare såvidt millionen - sist

Vippelysene som fantes fra start forsvant riktignok med en oppgradering vi omtalte i 2002. Motoren var en V6 på 3,2 liter og ytet 280 hestekrefter ved 7.300 omdreininger. Den var plassert rett bak forsetene og koblet til en sekstrinns girkasse. Honda NSX kunne dengang leveres i Norge for omlag 1.100.000 kroner.

Tross hybriddrivlinje er det fare for at nykommeren kan bli adskillig dyrere.

Vi tok grundig feil

I 2005 var det slutt for NSX, og spekulasjonene om en etterfølger startet med en gang. Vi trodde i 2008 at vi visste omtrent hvordan den ville bli, takket være våre spionfotografer i Automedia, men både vi og de tok grundig feil!

Vi kunne i 2012 vise etterfølgeren til 1990-modellen, men da som som konseptbil.

Den virkelige er utvilsomt blitt bedre, i allefall utseendemessig. Det er også gjort en del justeringer på dimensjonene.

Dette er den nye:

Hva prisen blir på den nye, kan vi foreløpig bare spekulere i. Men uansett: Den glinsende røde skjønnheten som inntok scenen i Detroit med et brøl fra sin biturbomatede V6-motor vil glede entusiastene som husker NSX som noe banebrytende i sportsbilverdenen.

Den kan ganske sikkert leve opp til forventningene, selv om vi på det punktet må vente på erfaringer fra vei og bane.

Derimot finner den ikke denne gangen opp noe helt nytt i superbilverdenen, selv om den unektelig lever opp til det høyteknologiske imaget som knytter seg til NSX-navnet.

Hybrid, men det er mer!

OK, det er en hybrid som er motorisert med både bensin-og elektrodrivverk, men her har produsenter som Porsche, med 918, Ferrari, med Laferrari og McLaren, med P1, banet vei - for å nevne de vesentligste.

Når det er sagt: Her er mye snadder. Nye Acura NSX har en midtmotorkonstruksjon med, i tillegg, en elmotor bak og to foran.

Den har også selvsagt en batteripakke, som ligger lavt i et spaceframechassis i aluminium, høystyrkestål og diverse kompositter. Tyngdepunktet skal dermed være klasseledende lavt, skal vi tro produsenten.

Mens forrige NSX innoverte ved å være helt bygd i aluminium, er nykommeren mer avansert, med en struktur i diverse lettvektsmaterialer, bunn i karbon og karosseri i multikompositt og aluminium. Nesten med samme løsning som i BMW i8.

Mildt sagt spesiell

Denne sportshybriden har en spesiell drivlinje, for å si det mildt. I sentrum befinner det seg også denne gangen en V6-motor, og den er overladet med to turboer. Kreftene sendes bakover via en 9-trinns dobbelkløtsj girkasse. Mellom denne og motoren sitter elmotoren som driver bakhjulene.

Denne kombinerte kraftkilden skal ifølge produsenten sørge for massiv og umiddelbar fremdrift, takket være elmotorens trekkraft som er tilgjengelig fra første stund. Men det er ikke det hele...

Denne bilen har nemlig som nevnt to motorer til. De er elektriske, og driver forhjulene. Ja, for NSX har selvfølgelig firehjulsdrift, og den er av typen SH-AWD. Det betyr, som alle vet, (å, ikke det?) Super Handling All Wheel Drive.

Aktivt understell

Super handling indikerer suverene kjøreegenskaper, og skal garanteres av ingeniørteamet som har utviklet bilen med tanke på at krefter til enhver tid fordeles til de hjulene som trenger dem mest.

Dette kalles torque vectoring eller dynamisk momentfordeling, og er for så vidt ikke noe nytt. Det er blitt stadig mer vanlig de siste årene takket være elektronikkens muligheter.

Men her foregår det på en måte som er veldig spesifikk for NSX. I dette tilfellet fordeles kreftene mellom elmotorene på forakselen ved behov. Dette samtidig med at de sørger for akselerasjon - som er umiddelbar takket være det øyeblikkelig tilgjengelige dreiemomentet fra elmotorene - eller deselerasjon (retardasjon).

Det som mangler nå er opplysninger om hvor mye krefter det er snakk om. Tall på effekt eller dreiemoment har vi ikke fått tilgang til ennå.

Nye Acura NSX, som er utviklet og produseres i USA, kommer i salg over sommeren og i Europa vil den naturligvis hete Honda NSX.