Den smale vindusfalten i lasterommet gir høy karmkant, og høy lastekapasitet - på godt og vondt.  Foto: Knut Moberg
Den smale vindusfalten i lasterommet gir høy karmkant, og høy lastekapasitet - på godt og vondt. Foto: Knut MobergVis mer

ENDELIG: Honda Civic Tourer

Vår mann er i Roma for å sjekke ut den nye Civic Tourer. Her er førsteinntrykkene av bilen mange har ventet på.

Honda Civic stasjonsvogn var engang en svært populær bil på det norske markedet. Kan den tid komme tilbake?

Ja, mener vår egen Knut Moberg, som akkurat nå er i Roma for å kjøre bilen.

Mye har nemlig falt på plass for Honda den senere tiden. De har fått motorer som er som skapt for det norske markedet, de har alltid hatt kvaliteten, og de begynner etter hvert å få litt mer dreis på den biten mange ikke helt har klart å svelge – utseendet.

- Den nye modellen er svært praktisk, og kan faktisk skryte på seg et digert bagasjerom, forteller Moberg.

Skitne triks?

Gulvet i bagasjerommet blir helt flatt når man legger ned seteryggene, og ikke nok med det: Civic Tourer har nå fått et bagasjerom som kan skryte på seg å romme flere liter enn både VW Golf, Skoda Octavia og VW Passat.

Men det er vel og merke så lenge seteryggene er oppreist.

Vinduskarmene på sidene går nemlig veldig høyt. Vindusflaten er veldig liten, og dermed blir det innvendige volumet fra gulvet i bagasjerommet og opp til kanten høyt. Resultatet blir litermessig et høyt tall, men hva med den faktiske plassen?

- Den er god, men fordelen forsvinner så snart man legger ned seteryggene, forteller Knut Moberg, og bekrefter med dette tidligere mistanker om at de høye karmene er et markedsføringstriks for å kunne skyte på seg litt ekstra plass.

Vokser seg stor

Foto: Knut Moberg Vis mer


Honda streber i tillegg med å komme opp til et sted mellom kompaktklassen og familiesegmentet, på samme måte som Skoda gjør med Octavia. Det er også kjent at det selges mer langt mer stasjonsvogner i segmentet der Passat og Mondeo befinner seg, enn i kompaktklassen hvor Golf og Auris regjerer.

På telefonen forteller Knut Moberg videre at Civic oppleves som stillegående, og at komforten er bra.

Han trekker spesielt frem Hondas 1,6-liters diesel som veldig godt egnet i Civic Tourer. Bensinmotoren har ikke like god interaksjon mellom motor og gir, som det man finner i dieselversjonen. Ikke er den like rimelig i drift heller.

Hondas 1,6 liters diesel går for å være noe av det rimeligste man kan få i bruk om dagen. For eksempel gjør den at Honda CR-V har fått en knallbra pris.

Prisene

Prisene på Honda Civic Tourer blir ca. 6.000 kroner høyere enn de tilsvarende modellene av kombiversjonen. Det betyr at du får en grei bil fra 260.000 kroner og oppover. Dette sa vi om prisene på den ordinære Civic.

Vil du vite mer? Hele testen av Civic Tourer kan du lese her på DinSide mandag 2. desember.