<b>PRAKTISK FREMFOR ALT:</b> Fasongen på nye VW Touran gjenspeiler, som på forgjengeren, bruksområdet den er tiltenkt: Maksimalt med plass innvendig uten å ta mer plass enn strengt nødvendig i trafikken. Foto: VOLKSWAGEN
PRAKTISK FREMFOR ALT: Fasongen på nye VW Touran gjenspeiler, som på forgjengeren, bruksområdet den er tiltenkt: Maksimalt med plass innvendig uten å ta mer plass enn strengt nødvendig i trafikken. Foto: VOLKSWAGENVis mer

Endelig! Helt ny Volkswagen Touran

Her er den! Erstatteren til den overlegent mest solgte fleksibilen gjennom tidene her til lands.

Dette er nærmest epokegjørende. Ja, for å si at en helt ny Touran ikke dukker opp hver dag er en underdrivelse av de sjeldne: Det har kun skjedd én gang tidligere...

Det skal sies at da vi testet den i 2003, imponerte den oss stort.

Riktignok hevder Volkswagen at den nye er tredje generasjon, dette på grunn av at dagens modell fikk en omfattende oppgradering sommeren 2010, inkludert en god del nye karosserikomponenter, men uten at plattform og design ble endret vesentlig.

Erstatter toppselger

Men nå er altså nykommeren her, og får litt av en jobb med å erstatte tidenes flerbruks-suksess i Norge. Over 19.000 eksemplarer av Touran er blitt solgt her i landet, eller en prosent av det globale salget på 1,9 millioner.

Det beste året var 2004 med hele 3.300 solgte biler, men så sent som i 2011 kom det 1.650 til på veiene. (Tall fra OFV).

NY - VIRKELIG? Jada, denne gangen er det en helt ny Touran vi har med å gjøre! Foto: VOLKSWAGEN Vis mer


Designmessig - tja, hva skal en si? Vi ser raskt at våre spionfotografer i Automedia definitivt var inne på noe med fremtidsvisjonen vi publiserte i 2013. Med andre ord: Mer av det samme, i en noe mer dynamisk og tidsriktig innpakning.

Og vil man at den skal se tøffere ut, kan man gå for R-line designpakke, som vi ser på bildene av den hvite bilen.

NOE ANNET: Særlig fra denne vinkelen synes det at Volkswagen har bygget en helt ny bil. Dette ser en god del mer dynamisk ut - særlig i denne R-line-utførelsen. Foto: VOLKSWAGEN Vis mer


Moderne plattform

Klaus Bischoff, som er designsjef for Volkswagen, forklarer at de har villet beholde en minimalistisk tydelighet i designen, men med et skarpere formspråk enn tidligere. Bilen kommer nå på en ny plattform - MQB-plattformen (modulerbart byggesett-prinsipp), som ble introdusert med Audi A3 - så med VW Golf.

Men en fleksibil / flerbruksbil skal i hovedsak være praktisk og romslig med et så kompakt ytre som mulig og det finnes ikke mange måter å oppnå det på uten å ofre designmessige krumspring på funksjonalitetens alter.

Så også i dette tilfellet.

Merkbart større

Likevel er faktisk nye Touran mer annerledes i forhold til forgjengeren enn man skulle tro ved første øyekast. Den er 13 centimeter lengre, og er med sine 453 centimeter nærmere størrelsen til flere av sine konkurrenter, som Opel Zafira Tourer, Citroën Grand C4 Picasso, Peugeot 5008 og Kia Carens.

MER VELPROPORSJONERT: Nye Touran er lengre, bredere og noe lavere. Designen er gjenkjennelig, men har utvilsomt modnet. Foto: VOLKSWAGEN Vis mer


Enda bedre: Nesten hele tilleggslengden er oppnådd gjennom lengre akselavstand (+ 11,3 centimeter - til 279), hvilket skulle borge for meget god innvendig plass.

Allerede utgående modell er jo kjent for eksepsjonelt god plassutnyttelse som eneste syvseter på bare 4,4 meter.

Videre er nye Touran fire centimeter bredere (181 centimeter), men en anelse lavere (163 centimeter uten takrelinger). Det bidrar til mer dynamisk utseende proporsjoner.

Interiøret er selvsagt helt nytt og ut fra bildene minner det ikke så rent lite om det vi finner i nye Passat.

Allerede dagens Touran har et fleksibelt interiør, men også her lover Volkswagen forbedringer med et nyutviklet såkalt Fold Flat-system som gjør at setene kan felles ned enkelt og hvert for seg.

SISTE SKRIK: Ja, hos Volkswagen, altså. Interiøret i Touran ser overbevisende godt og moderne gjennomført ut, men langt fra futuristisk. Foto: VOLKSWAGEN Vis mer


Tre barneseter

Volkswagen forsikrer at de økte dimensjonene vil komme den innvendige plassen til gode med bedre plass til passasjerer både på annen og tredje seterad, og i tillegg med større bagasjerom.

Det presiseres at det er plass til å installere tre barneseter side om side på annen rad, hvilket langt fra er tilfelle på alle fleksibiler eller flerbruksbiler.

På tredje seterad er benplassen økt med 5,4 centimeter mens takhøyden er forbedret med 1,3 centimeter.

LES MER: Mange biler har rett og slett ikke plass

Maksimalt lastevolum oppgis til 1.857 liter for 7-seteren, med alle seter nede, og hele 1.980 liter for 5-seteren. Tilsvarende tall med fem seter i bruk er henholdsvis 917 og 1.040 liter, men dette er til taket. Standard VDA-volum opp til bagasjeromsdekselet er ikke oppgitt, men i og med at det skal være 48 liter mer enn ISO 3832-normvolumet på forgjengeren (695 liter), regner vi ut at det må være på 743 liter.

KLART FORNYET: Her synes vi Volkswagen har lykkes med å gjøre førermiljøet mindre traust - for ikke å si kjedelig - enn før. Foto: VOLKSWAGEN
R-DESIGN: Karosseriet har fått noen mer sporty elementer nederst på hekken og langs sidene. Foto: VOLKSWAGEN
NOE ANNET: Særlig fra denne vinkelen synes det at Volkswagen har bygget en helt ny bil. Dette ser en god del mer dynamisk ut - særlig i denne R-line-utførelsen. Foto: VOLKSWAGEN
NY - VIRKELIG? Jada, denne gangen er det en helt ny Touran vi har med å gjøre! Foto: VOLKSWAGEN
MER VOKSEN: Nye Touran er blitt en større bil med et mer selvsikkert oppsyn. Foto: VOLKSWAGEN
MER VELPROPORSJONERT: Nye Touran er lengre, bredere og noe lavere. Designen er gjenkjennelig, men har utvilsomt modnet. Foto: VOLKSWAGEN
PRAKTISK FREMFOR ALT: Fasongen på nye VW Touran gjenspeiler, som på forgjengeren, bruksområdet den er tiltenkt: Maksimalt med plass innvendig uten å ta mer plass enn strengt nødvendig i trafikken. Foto: VOLKSWAGEN
SISTE SKRIK: Ja, hos Volkswagen, altså. Interiøret i Touran ser overbevisende godt og moderne gjennomført ut, men langt fra futuristisk. Foto: VOLKSWAGEN


Lettere og gjerrigere

Selvsagt kommer Touran med det mest aktuelle av motorisering fra VW-hyllene. Dette skal medføre en reduksjon i forbruk og utslipp på opptil 19 prosent, delvis grunnet optimalisert motorteknologi, men også fordi bilen, til tross for at den har vokst en god del, er blitt opptil 60 kilo lettere enn forgjengeren.

Dessuten er det jobbet med luftmotstand og Cd-koeffisienten på rett under 0,3 skal være rekord for denne typen bil ifølge produsenten.

Motorene som nevnes innledningsvis er som følger:

  • Tre TSI bensinmotorer 1.2 TSI på 110 hestekrefter, 1.4 TSI på 150 og 1.8 TSI på 180 hestekrefter.
  • Tre TDI dieselmotorer: 1.6 TDI på 110 hestekrefter, 2.0 TDI på 150 og 190 hestekrefter. Enkelt og greit - og rimelig standardisert etterhvert, som man kan se.
  • Om Touran kommer som ladbar hybrid (som Golf GTE og Passat GTE), vites ikke i skrivende stund.

    Avhengig av motor tilbys, i tillegg til sekstrinns manuell girkasse, 6- eller 7-trinns DSG (dobbelkløtsj-automat) som tilvalg.

    Mye sikkerhet

    Nye Touran får hevet sikkerhetsnivå med det produsenten kaller «kollisjons-optimalisert» karosseri som skal ha en 25 prosent stivere struktur enn tidligere, opptil ni kollisjonsputer og en oppdatert liste sikkerhets- og assistansesystemer.

    Blant disse: Automatisk brems etter kollisjon, køkjøringsassistent, Pre-Crash proaktiv kollisjonsbeskyttelse, side-assistent med varsel for bakenforliggende trafikk, adaptiv fartsholder med autobrems, city emergency (autobrems i byen), og tilhenger-assistent -(som ifølge vår test nylig gjør parkering med tilhenger til en lek!).

    Nye Touran tilbys også med LED hovedlys mot ekstra betaling, om ønskelig med helautomatisk, selektivt fjernlys.

    Oppkoblet

    Nye infotainment-systemer er på plass med berøringsskjermer fra 5 til 8 tommer og mulighet til oppkobling med smarttelefon gjennom App-Connect og Volkswagens MirrorLink og Apples CarPlay eller Googles Android Auto. DAB+ er naturligvis på plass.

    Nye Volkswagen Touran skal lanseres i europeiske markeder fra september - hvilket sannsynligvis at vi får se den hos norske forhandlere utpå høsten en gang.

    Video: