Vis mer

Endelig har vi kjørt Brabus

Brabus tilbyr alt mulig rart til hele programmet til Mercedes. Denne gangen har en optisk pakke frisket opp en arbeidsbil ganske betydelig.

Året i år har vært litt spesielt og varebilsalget har stupt betydelig i forhold til i fjor. Over 40 prosent ned. Vi snakker om fall på 40-50 og helt opp mot 60 prosent på det verste for enkelte modeller. Den varebilen som har falt mest siden i fjor er Toyota Land Cruiser med en nedgang på hele 65 prosent. Dette er jo en ekstravagant varebil, men blir også nå erstattet med en ny modell som ble vist på messa i Frankfurt. Det er med andre ord flere grunner til salgssvikten på Land Cruiser.

Konge?

Den ubestridte varebilkongen er Hiace. Dette har vært en Norges mest solgt biler år etter år og har bevist sin styrke når det gjelder kvalitet og holdbarhet i arbeidsdagen. Støy, dårlig fjæringskomfort, dårlige kjøreegenskaper, ikke antiskrenssystem og generelt en gammeldags konstruksjon, har ikke klart å skygge over gleden det er å ha en bil som tåler mishandling, overlessing, hard kjøring og tunge oppdrag - så å si uten tekniske problemer.


Vito

Vito kommer i versjonene 109, 111, 115 og 120. I tillegg kommer den i kort, lang og ekstra lang. Den kan også i noen versjoner leveres med automatgir koblet til firehjulsdrift.

Effekten på bilen strekker seg fra 95 til 150 hestekrefter for firesylindret motor på 2,2 liter. Toppmodellen har en V6-motor med 204 hestekrefter. Alle motorene er dieselmotorer.

Vi kjørte en 115 i lang utførelse og med automatgir. Motoren er da en 2,2-liters rekkefirer med 150 hestekrefter ved 3.800 omdreininger. Dreiemomentet er 330 newtonmeter fra 1.800 til 2.400 omdreininger.

Girkassa er en femtrinns automatkasse.

Testbilen er bygget av Brabus og i følge typegodkjenningen vil den hete Vito 115 Brabus i vognkortet. Likevel finnes det en pris på utstyret som var montert av Brabus. Denne bilen ser jo veldig bra ut i forhold til en vanlig Vito, og det kommer av at den har fått på seg spoiler foran og bak, skjørt på sidene, Brabus pedaler, sportsratt, girkule med lys, nye seter, diverse logoer med og uten lys, stoffmatter, to blanke eksosrør, 18-tommers felger og ikke minst senkesett. Dette koster 88.000 uten moms.

På veien

Vi har ikke kjørt alle slike varebiler, men vi sammenligner gjerne med en personbil, noe som gjør at det blir mye vanskeligere for Vito å hevde seg. For det første har denne bilen gode seter. De er på full høyde med personbilseter og er et stort fremskritt, både visuelt og i bruk, i forhold til standardseter. I tillegg har Brabus sørget for aluminiumspedaler og et skikkelig ratt. Til sammen blir det en fin pakke som sammen med lavt støynivå og fine kjøreegenskaper gjør bilen lettkjørt. Vito Lang er rett under 5 meter lang og har ingen voldsomme ulemper med størrelsen annet enn at den er litt uoversiktlig. Testbilen hadde en Pioneer-enhet som som heter Avic-F900BT som blant annet var koblet til et ryggekamera. Det var til stor hjelp. Ellers fant vi det litt upraktisk at vinduet i skilleveggen mellom kupé og varerom ga et merkelig speilbilde. Når vi tittet i bakspeilet så vi faktisk et dobbeltbilde som ikke bare innholdt det som befant seg bak oss, men vi så også bilen foran oss - I BAKSPEILET. Litt rom for forbedringer akkurat her altså.


Bak

Vi liker bakhjulsdrift og på sommerføre er det med på å gi gode kjøreegenskaper. Vi tror derimot at vinterføre og tomt varerom er glatt selv om Vito har både antiskrens og antispinn.

Med fullt lasterom blir trykket på bakhjulene bra. Den kan leveres med økt nyttelast som ekstrautstyr og da kommer man opp i 1.385 kilo nyttelast. Forhøyet hengervekt til 2.500 kilo koster en håndfull hundrelapper.

Konklusjon

Vi synes dette er en svært komfortabel varebil med bortimot personbilegenskaper på en del punkter. Det duver litt i fartsdumpene og den virker selvsagt litt tung og treg innimellom, men i forhold til hva vi har opplevd før er dette en bil for de som kjører mye og ikke bare skal frakte murstein til byggeplassen. Her orker man å kjøre langt og selv dekk i dimensjonen 245/45-18 føles ikke irriterende.

Prisen på bilen med hele pakken fra Brabus er høy og man må ut med snaut 480.000 kroner for denne bilen uten moms. Inkludert moms blir prisen 580.000 kroner.

Prisen på Vito 115 Lang starter på 267.000 kroner uten moms og på testbilen er det lagt på med betydelige mengder utstyr i tillegg til Brabus-pakka.

Konkurrenter til denne er i Hovedsak Toyota Hiace, Ford Transit og Volkswagen Transporter.