<b>LITT TØFFERE:</b> Skoda kunne ha piffet opp utseendet på sin Octavia RS hakket mer, synes vi. Men med denne grønnfargen legges den merke til i trafikken. Og nå som den har fått firehjulsdrift er den blitt raskere enn før. Foto: KNUT MOBERG
LITT TØFFERE: Skoda kunne ha piffet opp utseendet på sin Octavia RS hakket mer, synes vi. Men med denne grønnfargen legges den merke til i trafikken. Og nå som den har fått firehjulsdrift er den blitt raskere enn før. Foto: KNUT MOBERGVis mer

Endelig får Skoda Octavia RS firehjulsdrift

Selv om Skoda Octavia selger som varmt hvetebrød i Norge, har toppmodellen manglet trekk på alle fire.

Som vi skrev da vi testet toppversjonen av nye Octavia, RS, er dette en bil som på suveren måte kombinerer mye krefter med mye nytteverdi. Den kommer både i en dieselvariant på 184 hestekrefter, og i en bensindrevet med 230 hester under panseret.

Denne tredje generasjon Octavia RS har blitt solgt i 58.000 eksemplarer siden lanseringen i 2013.

Les vår test av nye Skoda Octavia her!

Langt mer sporty

RS er senket 1,2 centimeter sammenlignet med standard Octavia, og har fått en noe frekkere styling, men vi synes faktisk den kunne vært enda litt tøffere i uttrykket. Den leveres dog med sportsunderstell som standard. ESP-systemet inkluderer den elektroniske differensialsperren XDS.

Motoren er den samme som som sitter i Volkswagen Golf GTD, en 2.0 diesel som produserer et dreiemoment på 380 newtonmeter fra 1.750 til 3.250 omdreininger per minutt.

Les vår duell mellom VW Golf GTI og GTD her!

TOPPMODELL:En synlig stolt Jan Erik Haugen viser frem nyeste generasjon Skoda Octavia RS under lanseringen i 2013. Nå også med firehjulsdrift er den en kraftpakke kombinert med en praktisk, funksjonell og rimelig komfortabel familiebil. Foto: KNUT MOBERG Vis mer


Klart raskere med 4x4

Til tross for at Octavia RS nødvendigvis blir noe tyngre med firehjulsdrift, forbedres akselerasjonen betraktelig takket være et forbedret veigrep.

Firehjulsdriften er Haldex av generasjon 5, hvilket gjør at hjulspinn elimineres fullstendig ved fullt pådrag. Girkassen er dobbelkløtsjkassen DSG med seks trinn, noe som ytterligere garanterer for effektiv kraftutnyttelse.

Dermed oppnås en forbedring på et halvt sekund på akselerasjonstiden fra 0 til 100 - fra 8,1 sekunder på versjonen med forhjulsdrift til 7,6 på 4x4-varianten. Toppfarten er 228 kilometer i timen og produsenten oppgir et relativt moderat forbruk ved blandet kjøring på 0,49 liter per mil hvilket tilsvarer 129 gram CO2 per kilometer.

Skoda seiler i medvind både i Norge og i andre markeder for tiden, og oppnådde salgstall på over en million biler i løpet av et år for første gang i 2014. Denne norgesversjonen av RS-toppmodellen kommer kanskje ikke til å gjøre den store forskjellen globalt, men vi tipper den vil bli godt mottatt av det norske publikum.

Prisen har vi ennå ikke fått oppgitt, men Skoda er kjent for å tilby mye for pengene i forhold til de fleste konkurrentene.

FAMILIE-RACER: Octavia RS 4x4 kommer både som kombi og stasjonsvogn, men kun med dieselmotoren, i det minste i denne omgang. Foto: KNUT MOBERG Vis mer